عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد:

ضرورت حجت الهی و جایگاه امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در وساطت فیض الهی

ملکی راد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی راد با اشاره به اینکه وساطت در فیض توسط حجت الهی، دارای مظاهر و تجلیات مختلفی است، گفت: یکی از آثار وساطت فیض امام علیه‌السلام و حجت الهی در زمین، هدایت باطنی انسان‌ها است؛ یکی از شئون مهم امام و حجت الهی که در عصر ما در وجود حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تبلور دارد، وساطت در فیض الهی است.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود ملکی راد در «هم اندیشی علمی به مناسبت نهم ربیع الاول آغاز امامت امام مهدی(عج)» که از سوی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با حضور جمعی از نخبگان تبلیغی و پژوهشگران مهدویت در سالن جلسات دفتر مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با بیان اینکه از منظر فلاسفه، فیض الهی از مجرای واسطه فیض به جهان هستی عرضه می‌شود، اظهار داشت: ضرورت وجود واسطة فیض از دید ملا صدرا(ره) و پیروان مکتب ایشان به مسأله تشكیك وجود و ربط و جودی بین درجات عالی وجود و درجات دانی وجود باز می‌گردد. یعنی در نزول فیض به مراتب نازل وجود (قوابل مادی)، مجرد استعداد و امكان آنها برای كسب فیض كافی نیست؛ بلكه وجود واسطه‌ها در این بین ضروری است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه نقش وسایط فیض این است که موجودات را برای دریافت فیض مهیا و آماده می‌سازند، افزود: از این جهت وسایط و مجاری مختلفی در کار فیض رسانی دخالت دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی راد بیان داشت: امام به عنوان انسان کامل، یکی از این وسایط و مجاری فیض الهی است؛ زیرا امام، خلیفه و حجت الهی در زمین است و نقش وساطت در فیض الهی را بر عهده دارد؛ از این رو در روایات گفته شده زمین همواره به وجود حجت الهی نیازمند است و لحظه‌ای بدون آن نمی‌تواند دوام بیاورد.

وی تصریح کرد: طبق روایات اسلامی، اگر دو نفر در زمین باقی مانده باشند یکی از آن‌دو امام و حجت الهی خواهد بود. و آخرین فردی که از دنیا می‌رود امام خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وساطت در فیض توسط حجت الهی، دارای مظاهر و تجلیات مختلفی است، عنوان کرد: یکی از آثار وساطت فیض امام علیه‌السلام و حجت الهی در زمین، هدایت باطنی انسان‌ها است؛ یکی از شئون مهم امام و حجت الهی که در عصر ما در وجود حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تبلور دارد، وساطت در فیض الهی است.

نقش وساطت فیض امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، ضرورت وجود واسطه فیض، ضرورت وجود حجت الهی در سیمای نبی و امام به‌نحو عام و در زمان حاضر امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از دیگر مباحث مطرح شده در این پژوهش بود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱