مصاحبه مهم ریاست ستاد اربعین جامعه الزهرا در خصوص کم و کیف سفر کاروان جامعه

توضیحات کلی و مهم در ارتباط با سفر کاروان زیارتی اربعین جامعه الزهراء

دکتر حدادی فام معاون منابع انسانی و پشتیبانی جامعه الزهراء و رئیس ستاد اربعین این مرکز علمی فرهنگی طی مصاحبه ای فرایند سفر زیارتی اربعین کاروان جامعه الزهرا را توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی دکتر حدادی فام معاون منابع انسانی و پشتیبانی جامعه الزهراء و رئیس ستاد اربعین این مرکز علمی فرهنگی طی مصاحبه ای فرایند سفر زیارتی اربعین کاروان جامعه الزهرا را توضیح داد.

مشروح مصاحبه به این شرح است:

جناب آقای دکتر راجع به سفر زیارتی اربعین جامعه الزهراء  سلام الله علیها بگوئید امسال هم طلاب و خانواده بزرگ جامعه در اربعین حضور خواهند داشت؟

بله انشاءلله؛ برنامه‎‌ریزی‌‎ها با دستور مدیر محترمه جامعه الزهراء انجام شده و امسال هفتمین کاروان خانواده بزرگ جامعه الزهراء در ایام اربعین به سرزمین عتبات و عالیات مشرف خواهند شد. این کاروان بر اساس سنت سالیان گذشته تحت عنوان «همپای قافله7» به این سفر معنوی و سلوک انسان ساز عازم خواهند شد.

بر اساس برآورد جنبه های مختلف سفر و آسیب شناسی سفرهای گذشته و  با رأی اعضاء محترم ستاد اربعین که از مسئولین بلند پایه جامعه هستند تصمیم گرفته شد که امسال تعداد 313 نفر از طلاب جاری جامعه الزهراء که شامل همه طلبه‌های فاضل و کوشا هستند از جمله طلاب گرامی بین الملل جامعه به این سفر عازم شوند، که این عدد به نیت تداعی یاران صاحب العصر والزمان ارواحنا له الفداء انتخاب شده است. البته تعدادی از همسفران ما به عنوان کادر، برای خدمت رسانی انتخاب شده‌اند و تیم پزشکی، تیم رسانه و یک تیم پیشرو هم جهت هم‌یاری و معاونت در خدمت عزیزان خواهند بود.

جمعاً تعداد 9 اتوبوس از خانواده بزرگ جامعه شامل 369 نفر از طلاب، کارکنان، تیم‌های پشتیبانی و خدمت‌رسانی در این سفر معنوی حضور دارند که در معیت آنها مدیره محترم جامعه الزهراء و معاونین این مرکز آموزشی و فرهنگی نیز حضور خواهند داشت.

سؤال: با توجه به رایگان بودن غذا و اسکان در ایام اربعین، علت اعلام مبلغ پنج میلیون تومان برای هزینه سفر چه چیزی می‌‏باشد؟

الحمدلله به برکت وجود مقدس حضرت اباعبدالله علیه السلام میهمانان اربعین همگی بر سفره پربرکت ائمه معصومین با ضیافت خانواده‌های شیعه عراقی متنعم هستند و  در این سفر عموماً هیچ زائری جهت اسکان و غذا هزینه‌ای نمی‏‌پردازد و مردم عزیز و کریم عراق به بهترین وجه از میهمانان اباعبدالله پذیرائی می‌کنند؛ ولی داستان سفر کاروانی متفاوت است.

گاه یک فرد یا چند نفر قرار سفر می‌گذارند و سعی می‌کنند با کمترین مؤونه سفر را انجام دهند و  در این راه حداکثر مدارا را انجام  می‌دهند و البته این روش دارای مزایا و خصوصیات متفاوتی است؛ اما گاه کاروانی  از یک مجموعه سرشناس و معروف با عنایت به همه نکات امنیتی، اجتماعی و ... با برنامه‌ریزی قبلی برای هدفی خاص عازم سفر می‌شوند که این نکته مسئله را طور دیگری رقم می‌زند.

ستاد اربعین جامعه با لحاظ همه جوانب امر و با عنایت به آسیب‌های قبلی در سفرهای پیشین تلاش کرد امسال سفری امن، بی‌آسیب و کاملا برنامه‌ریزی شده‌ای را تدارک ببیند.

مبلغ مورد نظر از دو جنبه قابل توضیح و توجیه است؛ اولا آنکه این هزینه صرفاً جهت ایاب و ذهاب دیده شده و ستاد با عنایت به اصل صرفه‌جوئی در عین رعایت مصالح، رفاه و سلامتی تمام زوار این هزینه را درنظر گرفته است. ثانیاًسال گذشته با وجود مقداری انتقاد که وارد شده بود هزینه‌ای معادل یک میلیارد و سیصد میلیون تومان خرج شد که امسال اعضاء ستاد با در نظر گرفتن افزایش برخی هزینه‌ها به طور میانگین سرانه هزینه هر فرد را رقمی در حدود پنج میلیون و دویست هزار تومان پیش بینی کرد که البته با محاسبات و هزینه کرد بعدی ما هم تطابق داشت. از این میان جامعه رقم پنج میلیون را اعلام کرد.
این نکته هم گفتنی است که حضور پر رنگ خیرین و پی‌گیری‌های مسئولین جامعه الزهرا توانست در بسیاری از موارد هزینه ها را سرشکن کند.

نکته آخر آنکه پیگیری‌های دوستان از جمله مدیر محترم صیانت جامعه و مشارکت برخی خیرین بزرگوار نوید اخبار مناسب و خوشایندی در این زمینه را دارد که چون قطعی نشده فعلا نمی‌توانم راجع به آن خبری تقدیم کنم، امیدوارم بزودی این واقعه به صورت کلی، دغدغه همسفران بزرگوار را رفع کند؛ اما با قطعیت می‌توانم به این نکته تصریح کنم که سفر امسال با برنامه‌ریزی جزء به جزء و نقطه زنی همه پیشامدها، از سفرهای بی‌حاشیه و به یاد ماندنی خواهد بود، انشاءالله.

سؤال: آیا امکان وام یا تخفیف برای سفر وجود دارد؟

بله دراین خصوص تمهیداتی دیده شده و تلاش ما براینست که حتی‌المقدور هزینه مورد نظر را با کمک خیرین، وام و تخفیفاتی که امکان داشته باشد، سبک کنیم که دوستان بزرگوار و همسفران عزیز کمترین نگرانی را داشته باشند.

توصیه بنده به همه دوست‌داران اهل بیت علیهم السلام اینست که فارغ از مسائل مالی اگر امکان مسافرت دارند این فرصت را غنیمت دانسته و با جدیت برای ثبت نام و هم‌راهی اقدام کنند. انشالله راه‌‏های متنوعی برای تامین مالی پیشنهاد خواهد شد و چه بسا همان‌طور که عرض کردم کل این موضوع با اخباری که بعدا اعلام خواهد شد به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

سؤال: از چه مرزی وارد عراق می‌شویم و چرا؟

بدیهی است که بهترین معبر برای ورود به عراق برای اهالی قم از حیث کوتاهی مسیر و تسهیلات تردد به انضمام زیر ساخت‌‎های مناسبی که وجود دارد، مرز مهران است؛ اما از آنجا که تعداد معتنابهی از همسفران عزیز ما غیر ایرانی هستند و تنها مرز خروجی برای اتباع، شلمچه اعلام شده و البته ما قصد دو تکه کردن کاروان را هم نداریم؛ بنابراین مرز خروجی ما شلمچه خواهد بود.

سؤال: تسهیلاتی برای ارائه وسائل اضافه در نجف اشرف ارائه شده است؟

ستاد اربعین سعی کرده برای همه حالت‎‌‌های سفر از جمله احتمال اضافه بار و غیره، تدبیری داشته باشد؛ ولی راجع به وسائل اضافه همسفران، همه اعضاء ستاد با قطعیت، مخالفت کرده و هیچ‌گونه تسهیلاتی برای این مورد  در نظر نگرفته است. علت این امر هم روشن است؛ ببینید برادران خادم و همراهان پشتیبانی به هر حال انسانند و در هوای به شدت گرم و حجم زحمات این عزیزان، انصاف نیست که برخی همسفران عزیز، بار اضافه‌ای با خود حمل کنند و در نهایت سربار دیگران گردند این موضوع علاوه بر غیر اخلاقی بودن کاملا ناموجه و ناصواب است. همه تسهیلات و همه نیازهای همسفران مثل بسته بهداشتی، بسته‌های متنوع غذائی و... تدارک دیده شده است و استدعای ما از دوستان و بانوان محترم آنست که حداقل ضروریات را همراه داشته باشند و قطعا اعضاء کاروان با همسفران بزرگواری که اصرار بر اضافه بار دارند مخالفت خواهند کرد.

سؤال: برنامه زیارت از آستان مقدس سامراء و کاظمین وجود دارد؟

انشالله

ستاد اربعین برنامه جامعی برای زیارت های دوره طراحی نموده است که از جمله زیارت سامراء و کاظمین نیز در همین مجموعه است؛ اما احتمالات پیش بینی نشده، ممکن است کم و کیف سفر ما را دست خوش تغییرات جزئی کند که البته ستاد, همه حالت‌ها را حتی‌المقدور در نظر آورده است.

به هر حال اگر مشکل و مانعی ایجاد نشود انشالله سفر به آستان مقدس سامراء و کاظمین را خواهیم داشت.

سؤال: آیا امکان استفاده از اتومبیل به جای پیاده‌روی وجود دارد؟

خیر متاسفانه این امکان, مخالف انسجام و نظم عمومی کاروان است. همین‌جا تصریح و تاکید می‌کنم اگر بزرگواری امکان پیاده روی را ندارد, حتما به شکل شخصی، سفر کند یا با کاروان دیگری همراه شود.

نظم و برنامه ریزی منسجم از اولویت‌های کاروان جامعه الزهراء است که تک‌روی یا درخواست‌‎های مغایر، با پاسخ قطعی منفی مواجه خواهد شد.

سؤال: حرکت پیاده روی در شب یا روز خواهد بود؟

قطعا حرکت  پیاده روی کاروان با نظم و هماهنگی مثال زدنی فقط در شب هنگام انجام می‌شود؛ گرمای مفرط هوا و احتمال بیماری و رنجش جدی همسفران از دلایل منع پیاده روی در روز است.

سؤال: در همه مکان‌‎ها اسکان و غذا به عهده جامعه و کاروان است یا با زائرین می‌باشد؟

برنامه‌ریزی منظم ستاد برای در اختیار گذاردن غذا، اسکان و تسهیلات لازم انجام شده است و این مهم به عهده جامعه الزهراست. قراردادهای قابل اعتنائی با عتبه و مراکزی که توانائی در اختیار گذاردن مرغوب‌ترین پذیرایی و اسکان در شهرهای نجف و کربلا را دارند انجام شده و بطور قطع این موارد به خوبی انجام می‌شود؛ ولی در مسیر پیاده روی، مسئله طور دیگری است.

همسفران در خلال پیاده‌روی و در طول مسیر با توجه به حضور موکب‌‎های متنوع در مسیر، می‌توانند راجع به تغذیه و اسکان گروه خود تصمیم بگیرند و بعد از رسیدن به کربلا دوباره کاروان در خدمت ایشان خواهد بود.

این به معنای بی‌برنامگی حرکت نیست؛ بلکه گروه بندی‌ها انجام شده و تیم‌‎های پیاده‌وری با سرگروه مشخص، مسیر را کاملا هماهنگ و تحت اشراف کاروان طی خواهند کرد و در این مسیر حتی موقف‌‎های بین راه مشخص و هماهنگ  شده که به موقع به دوستان اطلاع‌رسانی می‌شود.

سؤال: چه تمهیداتی برای حضور زائران شهرستانی قبل و بعد از سفر دیده شده است؟

جامعه الزهرا دو وعده غذایی به علاوه محل اسکان برای دوستان و زائران شهرستانی در قبل و بعد از سفر تدارک دیده است؛ لذا همسفران عزیز بدون نگرانی شب قبل از سفر به جامعه تشریف بیاورند و روز آخر هم دو وعده غذائی صبحانه و نهار را در خدمت ایشان خواهیم بود.

سؤال: آیا امکان جدا شدن زائر در کربلا یا نجف از کاروان وجود دارد؟

هرگز!

این مسئله بسیار خطرناک است و مخل نظم و انسجام کاروان می‌باشد؛ لذا هرگز به همسفران اجازه تک روی و جدا شدن از کاروان به هر بهانه و دلیلی داده نخواهد شد. بنده با کمال تواضع و احترام بابت این مورد از همه همسفران تقاضا می کنم هرگز این موضوع  را مطرح نکنند.

سؤال: امکان همراه آوردن فرزند و همسر زائرین هم وجود دارد؟

متاسفانه پاسخ این مورد هم منفی است. به لحاظ امنیتی و ساختار خاص کاروان جامعه الزهراء اگر کسی در نظر دارد افراد دیگری را همراه خود به سفر اربعین ببرد بهتر است با کاروان دیگری طی طریق کند. کاروان جامعه این مورد را نهی می کند.

سؤال: ثبت نام در سامانه «سماح» به عهده زائر است یا با جامعه الزهراست؟

قطعا این مورد با جامعه الزهراست و جامعه به صورت کاروانی ثبت نام در سامانه سماح را انجام داده و هزینه های آنرا تقبل نموده است.

در پایان با تشکر از حضرتعالی اگر نکاتی را در نظر دارید بفرمائید:

بنده هم از همه دوستان و از شما بابت این وقتی که اختصاص دادید تشکر می کنم و باید عرض کنم برنامه ریزی این سفر روحانی با عنایت ویژه مدیر جامعه الزهراء و حضور و تلاش اعضاء محترم ستاد اربعین انجام شده و البته از محضر خیرین بزرگواری که کریمانه ما را مورد الطاف خود قرار دادند نیز صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم این سفر معنوی به خوبی و خوشی انجام پذیرد؛ نکته آخر آنکه به دلیل تقاضاهای متعدد همکاران عزیز برای حضور در کاروان، ستاد تصمیم گرفت تعداد80 نفر از این بزرگواران با تخفیفی که اعلام خواهد شد را جهت همراهی با کاروان ثبت نام نماید که اخبار دقیق آن متعاقباً به اطلاع همکاران بزرگوار خواهد رسید. 

همپای قافله

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱