رشد مجموعه در گرو همدلی در روابط کاری است

مدنی

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) همدلی در محیط کار را رمز موفقیت، رشد، پیشرفت و رسیدن به اهداف دانست.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در جلسه درس اخلاق کارکنان جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه روابط در محیط کاری به چهار صورت متصور است، گفت: گاهی کسانی که با هم همکار هستند تنها رابطه هم‌مکانی با هم دارند به این معنا که این افراد تنها در یک محیط و زیر یک سقف فعالیت دارند و ارتباطی بیش از این با هم ندارند. مانند بازار که مغازه‌های کنار هم با هم رقابت سختی دارند و در برخی موارد این رقابت‌ها به بدخواهی تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: داستان حضرت یوسف و برادران که به تعبیر قرآن احسن القصص است از همین نگاه رقابتی شکل گرفت. برادران یوسف احساس می‌کردند که اگر یوسف را به چاه بیندازند خودشان رفعت پیدا می‌کنند، در حالی که این بدترین نوع احساس انسانی است. گاهی متاسفانه در روابط زن و شوهر و رقابت‌های سیاسی بین احزاب و گروه‌ها این نگاه وجود دارد.

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: نوع دوم ارتباط در محیط کاری، همفکری است که ضرورتا به همکاری نمی‌انجامد. در این نوع رابطه، افراد چون احساس می‌کنند که از یک مجموعه با اهداف مشترک هستند برای برنامه‌ها و مسائل جاری به هم همفکری می‌پردازند و نظراتشان را ارائه می‌دهند.

وی مرحله بعد از همفکری را همکاری عنوان کرد و افزود: در همکاری نباید جزیره‌ای، اداره‌ای و معاونتی فکر کنیم و فعالیت‌هایمان بر اساس بخشی‌نگری باشد، باید کل مجموعه را با هم ببینیم و برای رسیدن مجموعه به اهداف کار کنیم. در همکاری، همه توان‌ها و فکرها باید هم جهت شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: مرحله چهارم ارتباط کاری، همدلی است. فرق همدلی با همکاری این است که مثلا در یک بیمارستان دکتر، پرستار و همه همکاری می‌کنند تا بیمار را نجات دهند، اما پدر و مادر برای نجات فرزندشان همدلی دارند.

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم می‌فرماید: «مثلُ المؤمنين في تَوَادِّهم وتراحُمهم وتعاطُفهم مثلُ الجسد» مومنین مانند یک پیکر هستند که اگر بخشی از آن دچار آسیب شود، درد و تب برای همه اعضا و کل پیکر خواهد بود. در کار هم اگر به این مرحله برسیم که بخاطر مشکل یک بخش یا انجام نشدن کار در یک واحد، ما نگران شویم، این نشان‌دهنده همدلی در ارتباطات کاری است.

مدیر جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) خاطر نشان کرد: اگر در مجموعه همدلی حاکم شود دیگر جایی برای شایعه‌، تهمت، توطئه و رذائل اخلاقی از این دست باقی نمی‌ماند و افراد به راحتی دست در جیب آبرو و اعتبار دیگران نمی‌کنند.

وی در پایان با اشاره به مشکلات مالی و بودجه‌ای در سال جاری گفت: با برنامه ریزی دقیق، همکاری و همدلی می‌توانیم از تنگنای بودجه هم عبور کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱