در آخرین روز پیش رویداد آموزشی تربیتی ویژه اساتید؛

کارگاه «سبک‌های اسنادی شکست و موفقیت دانش‌پژوهان در نظام آموزشی» برگزار شد

خانم افشارنژاد

کارگاه تخصصی روان‌شناختی «سبک‌های اسنادی شکست و موفقیت دانش پژوهان در نظام آموزشی» با حضور استاد افشاری نژاد ویژه اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پیش رویداد آموزشی تربیتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه تخصصی روان‌شناختی «سبک‌های اسنادی شکست و موفقیت دانش پژوهان در نظام آموزشی» در آخرین روز پیش رویداد آموزشی تربیتی «شیوه‌های آموزش کارآمد در علوم حوزوی» ویژه اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این کارگاه تخصصی، سرکارخانم بنت الهدی افشاری نژاد با اشاره به نظریه انگیزشی اسناد (نسبت دادن) برنارد واینر، عنوان کرد: چگونگی ادراک و تفسیر فرد از علت‌های موفقیت و شکست خودش از تعیین‌کننده‌های اصلی انگیزش او به حساب می‌آید.

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: به گفته وولفلک (2004)، نظریه نسبت دادن انگیزش به ما می‌گوید که چگونه تبیین‌ها، توجیه‌ها، و بهانه‌های فرد درباره خودش و دیگران بر انگیزش او تأثیر می‌گذارند.

افشاری نژاد با بیان اینکه علت‌هایی که افراد برای شکست‌ها و موفقیت‌هایشان بر می‌گزینند دارای 3 بعد یا 3 جنبه از جمله مکان کنترل، وضعیت پایداری و کنترل پذیری است، گفت: مکان کنترل به معنای موقعیت یا منبع علت موفقیت و شکست در رابطه با فرد (درونی است یا بیرونی) است.

وی ادامه داد: وضعیت پایداری، ثابت و متغیر بودن علت‌های موفقیت و شکست در رابطه با فرد (پایدار یا ناپایدار) را نشان می‌دهد، همچنین کنترل‌پذیری به معنای در اختیار فرد قرار داشتن علت‌های موفقیت و شکست یا خارج از اختیار او بودن (قابل کنترل یا غیرقابل کنترل) است.

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، مکان کنترل، وضعیت پایداری و کنترل پذیری را با بیان مثال‌هایی در این باره تبیین کرد و در ادامه، کاربردهای نظریه انگیزشی اسناد دادن را توضیح داد.

افشاری نژاد به عوامل تأثیرگذار بر ماهیت اسنادها اشاره کرد و گفت: سن، نشانه‌های موقعیتی، الگوهای موفقیت و شکست‌های قبلی، فرهنگ، جنسیت، سوگیری محافظت از خود ارزشمندی و مدیریت تصور ذهنی از جمله عوامل تأثیرگذار بر ماهیت اسنادها هستند.

وی افزود: در الگوهای موفقیت و شکست‌های قبلی، فراگیرانی که قبلاً تلاش بیشتری کرده‌اند و موفق شده‌اند، در آینده به احتمال بیشتری معتقدند که موفقیت‌هایشان حاصل عوامل درونی و تلاش و توانایی بالاست.

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به عامل فرهنگ، اظهار داشت: برخی افراد کنترل‌پذیری برخی امور را از دست خود خارج می‌بینند و اسنادهایشان را به نیروهای فراطبیعی نسبت می‌دهند.

افشاری نژاد به عامل سوگیری محافظت از خودارزشمندی اشاره کرد و بیان داشت: ما انسان‌ها برای حفظ خودارزشمندی گرایش داریم که موفقیت‌های خود را به عوامل درونی مثل توانایی، تلاش، سخت کوشی و شکست‌ها را به عوامل بیرونی مثل بدشانسی و رفتار بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه دیگران اسناد دهیم.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱