رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) عنوان کرد:

فعالیت سه پژوهشکده و 10 گروه پژوهشی در پژوهشگاه مطالعات اسلامی

حجت الاسلام ابوالقاسم زاده

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده با بیان اینکه سه پژوهشکده «فلسفه و کلام»، «فقه و مبانی حقوق» و «علوم و معارف اسلامی»برای پژوهشگاه تعریف شده است، گفت: در پژوهشگاه 10 گروه پژوهشی وجود دارد که 5 گروه فعال و گروه‌های دیگر در حال راه اندازی هستند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجید ابوالقاسم زاده در پنل تخصصی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سلسله‌پنل‌های تخصصی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ «مسیر» که در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، اظهار داشت: این پژوهشگاه از سال گذشته فعالیت‌های خود را به صورت رسمی شروع کرده است، در همین زمان کوتاه توانسته قدم‌های ارزشمندی بردارد  که امید است اقدامات و فعالیت‌ها همراه با اخلاص و مرضی خداوند متعال و مشمول عنایات حضرت زهرا علیهاالسلام و امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: اساسا پژوهشگاه در هر حوزه دانشی که باشد، جایگاه مهم و خطیری دارد و وظیفه اصلی آن پیشبرد و توسعه مرزهای دانش است و بی تردید پژوهشگاه مطالعات اسلامی مستثنی از این قاعده نیست و جهت توسعه مرزهای علوم انسانی به ویژه در حوزه زن و خانواده رسالت بزرگی به عهده دارد.

اهداف و وظایف پژوهشگاه مطالعات اسلامی/ وظایف ترسیم شده برای پژوهشگاه مطالعات اسلامی در سطح بین المللی است

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده بیان داشت: اهداف پژوهشگاه مطالعات اسلامی با استناد به اساسنامه پژوهشگاه که در سال 1395 توسط هیئت امنا به تصویب رسیده و این پژوهشگاه این اهداف را دنبال می‌کند و بایدها و وظایفی را پیش رو دارد که باید انجام دهد تا بتواند به آن اهداف دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: زمینه سازی برای تعمیق دانش و گسترش پژوهش‌های دینی، نظریه پردازی در حوزه علوم و معارف اسلامی به ویژه در حوزه زن و خانواده، پاسخگویی محققانه و روزامد به شبهات و پرسش‌ها، تقویت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه خواهران در حوزه زنان و خانواده، کارامدسازی پژوهش‌های دینی، زمینه‌سازی برای تربیت پژوهشگران متخصص و ایجاد فضای مناسب برای توانمندسازی آنان و بهره مندی از ظرفیت‌های پژوهشی پژوهشگران از جمله اهداف این پژوهشگاه است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه تکالیف مهمی به عهده پژوهشگاه است، به لزوم شناسایی پژوهشگران عرصه علوم اسلامی و انسانی، فراهم‌سازی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، برقراری ارتباط و تعامل علمی با نهادها و مراکز علمی مرتبط با فعالیت‌های پژوهشگاه، استفاده از ظرفیت علمی نخبگان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده عنوان کرد: نگاهی که نسبت به اهداف پژوهشگاه شده و وظایفی که ترسیم شده نگاه منحصر به جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیست بلکه نگاه بین المللی است و ما هم گرچه در حد بین المللی قدمی برنداشتیم، اما در دیگر اهداف و وظایف تعریف شده، گام‌های مناسبی برداشته شده است.

فعالیت سه پژوهشکده و 10 گروه پژوهشی در پژوهشگاه مطالعات اسلامی

وی در ادامه بیان داشت: در هیئت امنای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها سه پژوهشکده «فلسفه و کلام»، «فقه و مبانی حقوق» و «علوم و معارف اسلامی»برای پژوهشگاه تعریف شده است که در پژوهشکده فلسفه و کلام، سه گروه پژوهشی «فلسفه اسلامی»، «کلام» و «امامت» راه اندازی شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: در پژوهشکده فقه و مبانی حقوق نیز سه گروه پژوهشی «فقه زن و خانواده»، «فقه و حقوق» و «موضوع شناسی فقه با محوریت زنان» وجود دارد و در پژوهشکده علوم و معاف اسلامی، چهار گروه پژوهشی «مطالعات زنان»، «تاریخ اسلام»، «تعلیم و تربیت اسلامی» و تفسیر، علوم قرآن و حدیث» ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده اظهار کرد: ما در پژوهشگاه 10 گروه پژوهشی داریم که 5 گروه فعال و گروه‌های دیگر در حال راه اندازی هستند.

وی با بیان اینکه در این مدت کوتاه، فعالیت‌هایی انجام شده، آثاری به چاپ رسیده و آثاری در دست نگارش و چاپ است، گفت: مخاطبان اصلی پژوهشگاه را طلاب سطح چهار، اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و بانوان پژوهشگر در سراسر کشور با اولویت زن و طلبه بودن تشکیل می‌دهد.

رساله‌های سطح چهار در پژوهشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: در پژوهشگاه مطالعات اسلامی دوره پساسطح چهار ویژه طلاب فارغ التحصیل سطح چهار فراهم شده است که در این مقطع، کار و فعالیت به صورت کاملا پژوهشی پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده با تصریح بر اینکه رساله‌های سطح چهار در پژوهشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت: پژوهشگران می‌توانند در انتخاب موضوع و مشاوره حین انجام رساله از حمایت‌های پژوهشگاه بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره انتخاب و چاپ رساله برتر در دستور کار قرار گرفته است و فرصت مطالعاتی اقدام دیگری است که پژوهشگاه مدنظر دارد، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای طلابی که در مراکز علمی و حوزوی نیاز به مراجعه کوتاه مدت برای تحقیق و پژوهش دارند، فراهم می‌شود، همچنین امکان این فرصت مطالعاتی برای خارج از کشور وجود دارد.

نزدیک 2 هزار مدخل دانشنامه زن مسلمان تصویب شده است

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: بخشی از برگزاری رویداد علمی که از جمله رویدادهای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تعریف شده به پژوهشگاه سپرده شده که به صورت محقق محور با ارائه محصولات پژوهشی کاربردی کار را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده در ادامه به فعالیت‌های دانشنامه زن مسلمان اشاره کرد و اظهار داشت: برخی بخش‌ها و محورهای دانشنامه زن مسلمان که در سطح جهان منحصر به فرد است، در حال پیگیری است و تا کنون نزدیک 2 هزار مدخل به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه مطالعات اسلامی از 1394 به صورت غیررسمی فعالیت خود را آغاز کرد، ابراز داشت: فعالیت‌های این پژوهشگاه عملا از سال گذشته شروع شد و مراحل اخذ مجوز را پشت سر گذاشتیم و رایزنی‌هایی با دبیر و شورای اعطای مجوز صورت گرفته و مجوز آن دریاف خواهد شد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱