استاد حوزه در سومین روز مراسم دهه اول محرم تبیین کرد:

امام حسین(ع) بزرگترین نعمت خدا بود /خطر دنیاطلبی همواره ما را تهدید می‌کند

نوری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با بیان اینکه خطر دنیاطلبی همواره ما را تهدید می‌کند، گفت: دنیا به واسطه تأسی به قرآن و اهل بیت(ع) می‌تواند نردبان ترقی و معراج به عرش الهی باشد.

 به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی اکبر نوری روز پنجشنبه در سومین روز مراسم عزاداری دهه اول محرم که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، به مباحث روز گذشته اشاره کرد و افزود: عامل مهمی که باعث انحراف مسلمانان و به شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام شد، دنیاطلبی بود.

فرعونیان به خاطر دنیاطلبی در مقابل انبیا و اولیای الهی ایستادند

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در طول تاریخ فرعون‌ها و شدادها و نمرودها در مقابل انبیا و اولیای الهی ایستادند و مانع این شدند که انبیا اهداف خود را تأمین کنند که به خاطر حب دنیا و دنیاطلبی بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تصریح کرد: طاغوتیان به واسطه شرک، منافع بیشتری کسب می‌کردند و برای اینکه طرفداران خود را فریب دهند، معجزه پیامبر را سحر و جادو می‌خواندند.

وی یادآور شد: همان مردمی که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را امین می‌خواندند، زمانی که منافع خود را در خطر دیدند، آن حضرت را دروغگو خطاب می‌کردند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: زمانی که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم امام علی علیه‌السلام را به عنوان وصی خود معرفی کردند، بسیاری از افراد به آن حضرت تبریک گفتند، اما زمانیکه منافع خود را در خطر دیدند و به خاطر حبّ دنیا این مسئله را کتمان کردند.

خطر دنیاطلبی همواره ما را تهدید می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری بیان داشت: ما با مشاهده این سوابق تاریخی، باید به خودمان هم برگردیم و خود را بسنجیم زیرا خطر دنیاطلبی ما را هم تهدید می‌کند و چه بسا افرادی که اهل خیر و ثواب هستند، اما جایی که منافع مالی آنان به خطر می‌افتد، به کارهای ناصواب روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه برخی افراد به خاطر حبّ دنیا از مادر، پدر و خانواده خود می‌گذرند، تصریح کرد: همه نعمت‌های خدا می‌تواند مایه نقمت و بدبختی باشد.

امام حسین علیه‌السلام بزرگترین نعمت خدا بود

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: امام حسین علیه‌السلام بزرگترین نعمت خدا بود، آن حضرت، سید جوانان اهل بهشت و ریحانه الرسول هستند، اما همین نعمت برای کسانی که با آن حضرت جنگیدند، تبدیل به نقمت شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری یادآور شد: این دنیا همانطور که به انسان آسیب می‌رساند، می‌تواند موجب خیر هم باشد که خیر و شر آن بستگی به نگاه و تفکر ما نسبت به دنیا دارد.

دنیا به واسطه تأسی به قرآن و اهل بیت(ع) می‌تواند نردبان ترقی و معراج به عرش الهی باشد

وی ادامه داد: دنیا می‌تواند نردبان ترقی و معراج انسان به عرش الهی باشد و از طرفی می‌تواند نردبانی به اسفل السافلین باشد؛ اگر ما آنچنانکه قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام به ما نشان می‌دهند، عمل کنیم، دنیا وسیله ترقی ما خواهد بود و چنانچه به مال دنیا وابسته باشیم، موجب نقمت ما می‌شود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اگر دنیا وسیله ای برای آخرت است و می‌خواهیم آخرت خود را تأمین کنیم، دنیا خوب است؛ اما چنانچه تمام همّ و غمّ ما مال دنیا باشد، دچار خسران می‌شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری به روایتی از امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه اشاره کرد که فرمودند: «وَ مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْها أَعْمَتْهُ؛ كسى كه با چشم بصيرت به دنیا بنگرد او را آگاهى بخشد و آن كس كه چشم به دنبال دنيا دوزد كوردلش مى‏كند».

وی اضافه کرد: دنیا مانند چراغ است که اگر کسی بخواهد با چراغ، راه را ببیند، راه خود را مشخص می‌کند، اما اگر تنها به چراغ نگاه کند چشم انسان را کور می‌کند.

اگر مسئولیت‌های ما برای رضای خدا باشد، عبادت است / بیش از تعهد خود در انجام مسئولیت‌ها عمل کنیم

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: اگر ما کاری که انجام می‌دهیم، برای رضای خدا باشد، عبادت است؛ تلاش برای امرار معاش خانواده از نظر اسلام عبادت است، اما شیطان تلاش می‌کند که عبادت ما را از بین ببرد و باطل کند؛ پس مراقب باشیم که لقمه حلال ما حرام نشود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری تصریح کرد: ما باید مراقب باشیم که هر جا کار می‌کنیم،  برای رضای خدا باشد و مقداری بیشتر از آنچه وظیفه ما بوده انجام دهیم، یعنی در کار باید یقین کنیم که آن مقداری که تعهد دادیم، بیش از تعهد خود عمل کردیم که این نوع عملکرد را در زندگی شهدا مشاهده کرده ایم.

وی با بیان اینکه این دنیا حساب و کتاب دارد، تأکید کرد: خداوند متعال احکم الحاکمین است و از همه چیز حسابرسی می‌کند؛ چنانچه یک ذره خوبی و یا بدی در دستگاه خدا گم نمی شود، همانطورکه در قرآن کریم می‌فرماید: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ‏؛ پس هر کس هم‌وزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند و هر کس هم‌وزن ذرّه ای کار بد کرده آن را می‌بیند».

در آزمایشات الهی بر نفس خود غلبه کنیم

استاد حوزه علمیه با تصریح بر اینکه تلاش کنید که مال دنیا در اختیار شما باشد، نه اختیار دین و عقیده شما در دست مال باشد، گفت: بسیاری از آنان که در کربلا در مقابل امام حسین علیه‌السلام جنگیدند، ندار و فقیر بودند اما همین مال اندک آنان را از اهل بیت علیهم‌السلام دور کرد، همین طور زهیر بن قین دارای ثروت زیاد بود اما از مال دنیا گذشت و به شهدای عاشورا پیوست و یا عمربن سعد که به خاطر مال دنیا، دست خود را به خون حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام آلوده کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با اشاره به اینکه نفس انسان بسیار قوی است، تصریح کرد: ما زیر خیمه و پرچم امام حسین علیه‌السلام هستیم و همه این عزاداری‌ها و سینه زنی ها، دست دراز کردن و متوسل شدن به سوی آن حضرت است و آن حضرت هم دست ما را می‌گیرد، اما در آزمایشات الهی سعی کنیم که بر نفس خویش غلبه داشته باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱