استاد اخلاق حوزه در همایش گرامیداشت مقام معلم تبیین کرد:

جایگاه و نقش استاد در تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی

همایش گرامیداشت مقام معلم 8

استاد همتیان با اشاره به جایگاه و نقش استاد در تربیت طلبه تراز انقلاب و طلبه انقلابی، گفت: معلم اگر بخواهد طلبه انقلابی مورد مرضی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف پرورش دهد، باید معلم، مربی و پدر باشد؛ اگر این سه محور شکل بگیرد، معلم به هدف اصلی خود می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان در همایش گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره معلم شهید استاد مرتضی مطهری(ره) و بزرگداشت و جایگاه مقام معلم، عنوان کرد: موضوع برنامه ما «جایگاه و نقش استاد در تربیت طلبه تراز انقلاب و طلبه انقلابی» است؛ این موضوع بسیار گسترده و عمیق است و متفکران و صاحبان خرد و اندیشه و قلم باید طی جلسات متعدد این موضوع را تبیین کنند و راجع به آن سخن بگویند.

استاد بزرگترین عامل در تربیت طلبه است

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: وقتی ما از جایگاه و نقش معلم در تربیت طلبه سخن می‌گوییم، نمی خواهیم عوامل تأثیرگذار در تربیت طلبه را در معلمان و اساتید منحصر کنیم، عوامل دیگر هم در این امر نقش دارند اما نقش استاد حرف اول را می‌زند و جایگاه استاد بزرگترین عامل در تربیت طلبه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با تصریح بر اینکه طلبه مطلوب و مقبول طلبه ای است که مرضی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد، گفت: ملاک و میزان مقبولیت طلبه همان است و ما در سیره اهل بیت علیهم‌السلام می‌بینیم که هم ایشان از شاگردان خود انتظار داشتند و هم شاگردان تلاش می‌کردند رضایت خاطر آنان را به وجود آورند.

وی یادآور شد: در صحرای کربلا که یاران امام حسین علیه‌السلام به زمین می‌افتادند، به حضرت می‌گفتند آیا از ما راضی هستی؟ وقتی امام از انسان راضی باشد، رضایت خداوند از مسیر رضایت امام علیه‌السلام می‌گذرد، در دعا و نجواهای خود از خدا بخواهیم وظایف خود را در جهت رضایت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف  انجام دهیم.

طلبه مطلوب و مقبول در فرمایش امام صادق علیه‌السلام

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: ما در آخرین فرازهای دعای ندبه از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که: «وَهَبْ لَنا رَأفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعائَهُ وَ خَیْرَهُ ما نَنالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِکَ وَ فَوْزاً عِنْدَکَ»؛ خدایا دل امام را از ما راضی و خوشحال کن و ما را مشمول دعای خیر حضرت قرار بده تا در پرتو دعا و خیرخواهی امام به رحمت واسعه و سعادت ابدی برسیم.

وی با بیان اینکه طلبه مطلوب و مقبول را باید در فرمایشات اهل بیت علیهم‌السلام بشناسیم، گفت: در کتاب «تحف العقول» صفحه 380 از امام صادق علیه‌السلام روایت شده: «ِنَّا لَنُحِبُّ مَنْ كَانَ عَاقِلاً فَهِماً فَقِيهاً حَلِيماً مُدَارِياً صَبُوراً صَدُوقاً وَفِيّاً إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللَّهَ عَلَى ذَلِكَ وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هُنَّ قَالَ هُنَّ اَلْوَرَعُ وَ اَلْقَنَاعَةُ وَ اَلصَّبْرُ وَ اَلشُّكْرُ وَ اَلْحِلْمُ وَ اَلْحَيَاءُ وَ اَلسَّخَاءُ وَ اَلشَّجَاعَةُ وَ اَلْغَيْرَةُ وَ اَلْبِرُّ وَ صِدْقُ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءُ اَلْأَمَانَةِ؛ ما دوست داريم كسى را كه عاقل، فهميده، فقيه، خويشتن دار، با مدارا، بردبار، راستگو، باوفا باشد، زيرا خداى عز و جل پيغمبران را به مكارم اخلاق اختصاص داد، پس هر كه اين مكارم را داشته باشد، بايد خدا را سپاس گزارد و هر كس آنها را نداشته باشد، بايد به سوى خداى عز و جل تضرع كند و آنها را از او بخواهد. راوى گويد: عرض كردم، قربانت آنها چه صفاتى هستند؟ فرمود: پرهيزگارى و قناعت و صبر و شكر و خويشتن دارى و حيا و سخاوت و شجاعت و غيرت و خوش رفتارى و راستى گفتار و امانت داری».

طلبه مطلوب در زمان هجوم فتنه‌ها حق را از باطل تشخیص می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان افزود: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند که طلبه ای را دوست داریم که اول عاقل باشد و علم را فراگرفته باشد، طلبه باید بابصیرت، فهیم، دانا، زیرک و باهوش باشد و بتواند در زمان‌های هجوم فتنه‌ها حق را از باطل و خوب را از بد تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه فتنه را به گردبادی تشبیه می‌کنند که دید انسان را تاریک می‌کند و اگر بصیرت نباشد، گرفتار فتنه و فتنه گران می‌شود.

وظیفه طلبه رشد و افزایش آگاهی و بصیرت جاهلان است

استاد اخلاق حوزه در ادامه با بیان اینکه طلبه باید حلیم باشد، گفت: برخورد طلبه با جهال است که فاقد علم و کمالات هستند و دست خود را دراز کردند تا چیزی بفهمند، ارتباط با جاهلان سخت است و کار انبیا این بود که انسان‌های جاهل را رشد دهند و در اینجا نیاز به صبر و حلم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تصریح کرد: طلبه باید اهل مدارا باشد و با اخلاق تند جاهلان کنار بیاید و با آنان سازگاری داشته باشد، نه اینکه تحت تأثیر آنان قرار گیرد، بلکه با شخصیت دادن به آنان و محبت، ایشان را تحت تأثیر خود قرار دهد. ما می‌خواهیم طلبه ای با چنین ویژگی‌هایی تربیت کنیم.

طلبه روشنگر است و باید واسطه بین امام و امت باشد

وی با اشاره به حدیث «رَحِمَ اللَّهُ قَوْماً كَانُوا سِرَاجاً وَ مَنَاراً»، تأکید کرد: طلبه باید روشنگر و هادی و دلسوز باشد، چراغ و منار باشد، طلبه باید واسطه بین امام و امت باشد و مردم را به سوی اهل بیت علیهم‌السلام دعوت کند.

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: طلبه باید اهل بیت علیهم‌السلام را سرمایه بداند و جایگاه ویژه برای اهل بیت علیهم‌السلام قائل باشد، طلبه باید اعتقاد داشته باشد که گره تمام مشکلات به دست اهل بیت علیهم‌السلام باز می‌شود، باور داشته باشد که منجی بشریت، حضرت صاحب الامر امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف است.

وی اضافه کرد: طلبه با رفتار و اخلاق و سیره خود باید مردم را به سوی اهل بیت علیهم‌السلام دعوت کند و وقتی مردم طلبه را می‌بینند به یاد خدا، انبیا و اولیای الهی بیفتند.

اهمیت جایگاه و ارزش معلم و استاد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در ادامه با اشاره به اهمیت شغل معلمی و استادی، اظهار داشت: معلم و استاد باید ارزش و قیمت کار خود را بداند تا رسالت خود را به درستی انجام دهد، وقتی ارزش و قیمت کار خود را دانست چوب حراج بر استادی خود نمی زند و او را با هیچ چیز عالم معاوضه نمی کند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه معلمی کار باارزشی است، به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: «به خدا سوگند اگر یك نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است كه خورشید بر آن می‌تابد، در حالی كه ولایت تو را پذیرفته باشد».

استاد در تربیت طلبه انقلابی باید معلم، مربی و پدر باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تصریح کرد: معلم اگر بخواهد طلبه انقلابی که مرضی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف است، پرورش دهد، ابتدا باید معلم باشد، مربی باشد و پدر باشد؛ این سه محور باید شکل بگیرد تا معلم به هدف اصلی خود برسد.

وی افزود: استاد اول باید معلم باشد و دانسته‌های خود را به شاگرد انتقال دهد، اگر معلم و استاد به واژه‌های علمی اکتفا کرد هم شاگردان و هم جامعه را دچار خسران کرده است، پس استا د باید مربی هم باشد و دغدغه تربیت شاگرد و دغدغه اخلاق، اعتقاد و باورهای اعتقادی شاگرد را داشته باشد و به هوش و  فهم شاگرد توجه داشته باشد.

معلم باید خطرات و آسیب‌های پیرامون شاگردان را رصد کند

استاد اخلاق حوزه با اشاره به روایت «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»، گفت: معلم باید خود را نگهبان شاگرد بداند و به این موضوع توجه کند که شاگرد در معرض خطرها و آسیب‌ها و آفت‌هایی است و باید رصد، نظارت، نگهبانی و مواظبت کند و اگر به این مسائل توجه نداشته باشد، شاگرد او را می‌برند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در پایان یادآور شد: استاد باید همانند پدری دلسوز همواره نگران شاگردان خود باشد و نسبت شاگرد به فرزند، به منزله فرزند و پاره تن است، همانطور که حضرت امام خمینی(ره) درباره شهید مطهری(ره) فرمودند «مطهری حاصل عمرم بود» و شهید مطهری را پاره تن خویش خواندند.

تصویر خبر

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱