استاد جامعه الزهرا(س) تصریح کرد:

رمضان ماه برگشت انسان به خودِ الهی است

ماه مبارك رمضان

استاد بهرامی گفت: خداوند ماه رمضان را برای نجات بشریت قرار داده است تا انسان به خود الهی برگردد و از گناه دوری کند و زلال شود از این رو فلسفه ماه رمضان برای رسیدن به تقوای الهی است.

 

به گزارش روابط عمومی، خانم معصومه بهرامی با اشاره به برکات و آثار ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: تقوا به معنای نزدیکی و رابطه خوب با خدا داشتن و برگشت به سرشت و فطرت الهی است.

مدیر کل تبلیغ و ارتباطات جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: آرامش روح و جسم انسان  از جمله برکات ماه مبارک رمضان است که شیطان نمی‌تواند به وجود انسان نفوذ کند، همچنین مساوات بین فقیر و غنی، احیای فضایل اخلاقی، تلاوت قرآن و انس با قرآن از دیگر آثار این ماه است.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: عمر انسان به سرعت سپری می‌شود، از این رو باید از برکات این ماه عظیم بهره‌مند شد؛ در این باره پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «بدبخت واقعی کسی است که ماه رمضان را پشت سر بگذارد ولی گناهانش بخشیده نشود».

وی به روایتی از پیامبر اسلام در باره نامگذاری ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: حضرت در این باره می‌فرمایند: «إنّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأنّهُ یَرمَضُ الذُّنوبَ: رمضان را رمضان نامیده اند چون گناهان را می‌سوزاند».

بهرامی افزود: واژۀ رمضان از ریشة «رمض» و به معنای بارانی است که اول پاییز می‌بارد و هوا را از خاک و غبارهای تابستان پاک می‌کند و یا به معنای داغی سنگ از شدّت گرمای آفتاب است؛ از این رو در ماهی قرار گرفته‌ایم که به واسطه رحمت الهی در آن تمام گناهان سوزانده و از بین می‌رود؛ از این رو نیاز است تا ارزش این ماه را بدانیم و از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به جایگاه ماه مبارک رمضان در قرآن کریم، یادآور شد: این ماه عظیم الشأن از جایگاه ویژه ای برخوردار است وآیات قرآن مجید بر این مساله تاکید دارند؛ خداوند متعال در آیه ۱۸۵ سوره بقره در این مورد می‌فرماید: ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده که راهنمای مردم و دلایلی روشن از هدایت و جدایی (بین حق و باطل) است.

این شخصیت حوزوی، ادامه داد: در این آیه شریفه به ارتباط عمیق قرآن کریم و ماه مبارک رمضان اشاره شده است. کتابی که باعث هدایت همه مردم در جهان است.

بهرامی تأکید کرد: ماه رمضان ماهی است که کتاب‌های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات و زبور در آن نازل شده است و ماه مهربانی و مهمانی خداوند است و از بندگان در نهایت لطف و کرامت پذیرایی می‌کند.

وی با اشاره به روایت های دیگر در خصوص جایگاه ماه مبارک رمضان بیان داشت: در روایتی از پیامبر اسلام آمده است که می فرماید: ماه رجب، ماه خداست و ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امتم است. از این رو این ماه را خداوند برای هدایت انسان برای بازگشت به وجود الهی خودمان قرار داده است.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: در روایت دیگری آمده است که هر کسی همه این ماه را روزه بگیرد بر خداوند واجب است که گناهانش را ببخشد و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت در امان قرار دهد. همچنین امام باقر علیه‌السلام نیز می‌فرماید: ماه رمضان، ماه رمضان! روزه داران در آن، میهمانان خدا و اهل کرامت الهی‌اند. هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و او روزش را روزه بگیرد و بخشی از شبش را به عبادت و نماز بایستد و از آنچه خداوند بر او حرام کرده، پرهیز کند، بدون حساب وارد بهشت می‌شود.

بهرامی بیان داشت: در اهمیت این ماه روایت دیگری از پیامبر اسلام نقل شده است که آمده است: اگر بندگان از برکت‌ها و حقایق ماه رمضان آگاهی می‌یافتند، آرزو می‌کردند که تمام سال رمضان باشد. از این رو شاهدیم آمار سرقت‌ها و خلاف‌ها در این ماه کم می‌شود که این مسائل از جمله اثرات ماه مبارک رمضان است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱