استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:

منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه زندگی زنان کاملا استثنایی است

علاسوند

علاسوند گفت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در حوزه‌های اجتماعی یک فراخنایی را برای فعالیت زنان تعریف می‌کنند که زن در خدمت گسترش اندیشه اسلامی و جریان انقلابی یک الگوی متفاوت را به جهان ارائه کند که توانسته ضمن پاسداشت عرصه خانگی، فعالیت اجتماعی هم داشته باشد و این یک ابرالگو است و حیف است که به این دستاورد مهم انقلاب اسلامی توجه نکنیم.

به گزارش روابط عمومی، خانم فریبا علاسوند در نشست علمی تخصصی «سطوح کنش فرهنگی و سیاسی زنان در مکتب تشیع با رویکرد نگرش سیره شناختی» که از سوی کارگروه علمی پژوهشی کنگره شهدای استان قم و با همکاری بسیج طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام به صورت وبینار برگزار شد، عنوان کرد: اسلام تحولات متعددی را ایجاد کرد که مهمترین آن تحول فرهنگی بود و به نظر می‌رسد سایر تحولات از نظر اهمیت در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مهمترین هدف و مقصد دیانت در تاریخ، تحول فرهنگی است

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: مهمترین هدف و مقصد دیانت در تاریخ، تحول فرهنگی است که این مبحث فرهنگی منجر به تحول در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شود.

وی افزود: علایق زنانه در قسمت فرهنگی قرار می‌گیرد و کنش و واکنش زنان در عرصه‌های فرهنگی ، علمی و هنری بیشتر نمایان شده است.

علاسوند ادامه داد: زنان به خاطر جایگاهشان در خانواده به انتقال فرهنگ و تربیت فرزندان کمک شایانی می‌کنند، در یک جامعه دینی عمدتا مادران هستند که مولفه‌های دینی و تربیتی را به اعضای خانواده منتقل می‌کنند و اصولا ارتباط نمادهای فرهنگی به زنان در هر جامعه ای زیاد است.

نقش آفرینی زنان و دختران در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در امر هنر، تصویرسازی‌های متعدد چیزی که سوژه امر فرهنگی قرار می‌گیرد زنان هستند و در شبکه‌های مجازی فعلی هم نشان می‌دهد که زنان به صورت سمبلیک بیشتر از مردن در این فضا نمایان هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید تاریخ فرهنگ اسلام را مطالعه کنیم، گفت: در تاریخ اسلام مشخص می‌شود که زن‌ها غایب نیستند، بلکه عضو مهم و موثر هستند؛ در خاندان اهل بیت علیهم‌السلام نیز شاهد نقش آفرینی زنان و دختران هستیم؛ در بحارالانوار آمده شخصیت حضرت خدیجه علیهاالسلام یک شخصیت فرهنگی بوده، به گونه ای که قبل از ازدواج با پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، مجلس شعرا و ادبا و محل رفت آمد بزرگان در منزل ایشان بوده است.

حضور بانوان فرهنگساز و تأثیرگذار در تاریخ اسلام

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حضرت خدیجه علیهاالسلام با تمام ثروت و جایگاهی که در میان اعراب داشتند، اما وقتی با شخصیت حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله آشنا می‌شود، در جامعه ای که ثروت و قدرت و امتیازها حرف اول را می‌زند، ایشان از میان کسانی که راغب ازدواج با ایشان بودند، همه را کنار می‌گذارند و پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله را انتخاب می‌کند و با دست گذاشتن بر روی خصلت‌های حضرت نشان می‌دهد که معیارهایش فرهنگی و اخلاقی است.

علاسوند اضافه کرد: این بانوی گرامی تمام سرمایه و دارایی خویش را صرف پیشبرد اندیشه می‌کند و یک کار فرهنگی بزرگ انجام می‌دهد تا انسان‌ها در دین اسلام وضعیتشان بهتر شود.

وی همچنین به خطبه فدکیه اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا علیهاالسلام نیز خطبه فدکیه را بیان می‌فرمایند که بر اساس تاریخ، برای خطبه تفاسیر زیادی نوشته شده است و اکنون مانند موج رونده در تاریخ جلو آمده و روز به روز گسترش یافته است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: حضرت زینب علیهاالسلام نیز با خطبه‌ها و سخنرانی‌هایشان افکاری را ساختند که تا به امروز جریان‌سازی فرهنگ عاشورایی را کرده است.

وی افزود: همچنین هستند زنانی و افرادی که در گرداگرد خاندان جمع شده اند و در قرآن کریم نیز پیمان پیامبر را با زنان در مکه نقل می‌کند، ضمانت از این زنان می‌گیرد و زنانی ساخته شده اند که پا به پای مردان حرکت کرده اند.

علاسوند با اشاره به بافت فرهنگی جامعه در دین اسلام، گفت: در تاریخ اسلام به خاطر بافت فرهنگی جامعه، احکام زنان به مردان گفته می‌شد، مشکلی به خاطر اینکه قرآن زنان را مخاطب قرار بدهد نبود با این وضع در کنار راویان متعدد مردان، راویان زنان نیز بیشتر بوده است و شاهد حضور زنان در عرصه‌های مختلف تاریخی هستیم و این بلاغت پیام به زنان انجام می‌شد تا پیام دچار تحریف نشود.

زنان در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام باید رشد پیدا کنند و عناصر فرهنگی را محقق کنند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در تاریخ اسلام بسیاری از زنان تاثیر گذار نام برده شده است، زنان شاخصی که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله توجه ویژه ای به آنها داشته است و آنان نیز مانند مردان، فدایی حضرت رسول بودند.

وی با اشاره به نقش آفرینی زنان در دفاع از دین اسلام، گفت: عده ای از زنان که در تاریخ نامشان به یادگار مانده است به قدری عالمانه و آگاهانه به بحث می‌پرداختند که سایر زنان و جامعه را آگاهی می‌بخشیدند و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام را به جامعه منتقل می‌کردند.

علاسوند با بیان اینکه مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بانوان را آگاه می‌کند و ولایت بر آگاهان خیلی تأثیرگذار خواهد بود، یادآور شد: این موضوع که زنان باید در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بالیده شوند، رشد پیدا کنند و عناصر فرهنگی را محقق کنند تا در خدمت مکتب اهل بیت علیهم‌السلام باشند، در سیر زندگی تاریخ اسلام ادامه پیدا کرده است.

عالمان دین هیچ گاه از عالم شدن زنان نگران نبودند/یکی از کارهای بانوان تأثیرگذار تاریخ اسلام، برپایی سنت وقف برای اسلام بود

این کارشناس حوزه زن و خانواده تصریح کرد: اگر تاریخ را نگاه کنیم می‌بینیم با وجود اینکه نگاه زن ستیزانه را به اسلام بستند، اما عالمان دین هیچ گاه از عالم شدن زنان نگران نبودند و اولین آگاهان در حوزه معارف دین وابستگان به علمای اهل بیت بودند و به دنبال با سواد کردن یکدیگر بودند.

به گفته علاسوند، تمام این زنان به توانمندی و فهمی رسیده بودند که یکی از کارهای آنها در طول بیش از هزاران سال برپایی سنت وقف برای اسلام بوده است و از قدرتمندترین واقفان، زنان بودند که با وقف، اسلام را پیش بردند که این امر خصایص اخلاقی و اسلامی می‌خواهد.

برآیند انقلاب اسلامی نسبت به وظایف فرهنگی و اجتماعی زنان در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام راحل (ره) نیز چهره متفاوتی از زنان ارائه کردند که شاید در زمان خود غریب بود، گفت: در دیدگاه حضرت امام (ره)، زنان ضمن اینکه وظایف مادری، همسری و فرزندپروری بر عهده دارند، اما به موازات آن و همسنگ آن وظایف اجتماعی و فرهنگی نیز دارند.

وی تصریح کرد: برآیند انقلاب اسلامی این بود که یک زن بتواند به تمام اولویت های خانه داری خود برسد و در کنار این اولویت، انجام وظیفه در قبال جامعه اسلامی را هم مد نظر داشته باشد و در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، سیاسی و غیره فعالیت کند.

منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه زندگی زنان، پیشرفته و کاملا استثنایی است

علاسوند تاکید کرد: زنان در اسلام آزادی دارند تا نه تنها در حوزه فرهنگی بلکه می‌توانند با بینش‌های فاخر در تمام عرصه‌ها حضور پیدا کنند که امام راحل این اندیشه را راه اندازی کردند و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز این تفکر را دنبال کردند و منظومه فکری ایشان در این عرصه پیشرفته و سازنده است.

وی بیان داشت: منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در حوزه زندگی زنان، پیشرفته و کاملا استثنایی است، ایشان معتقدند که در حوزه خانگی فقط بحث لطافت جسمی مطرح نیست، بلکه لطافت کارکردی است و نوع، کار و کنش مادری منحصر به فرد است که کسی به جز زنان نمی تواند انجام دهد و این یک امتیاز و قدرت است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در حوزه های اجتماعی یک فراخنایی را برای فعالیت زنان تعریف می‌کنند که در این فراخنا، زن در خدمت گسترش اندیشه اسلامی و جریان انقلابی یک الگوی متفاوت را به جهان ارائه کند که توانسته ضمن پاسداشت عرصه خانگی فعالیت اجتماعی هم داشته باشد و این، یک ابرالگو است و حیف است که به این دستاورد مهم انقلاب اسلامی توجه نکنیم.

این کارشناس حوزه زنان، گفت: هیچ کدام از جریان‌های ارتجاع دینی چنین اعتقاد و الگویی ندارند و به شدت مخالف هستند، در جریان های مدرن و دکترین های اهل سنت هم چنین الگویی نمی بینید؛ اما این الگو متفاوت است و زن را صرفا در نسبت با خانواده تعریف نمی کند و اگر هم زن را نسبت به خانواده تعریف کند، او را دارای امتیاز و قدرت می داند نه انفعال و ضعف.

وی خاطرنشان کرد: امروز بعد از انقلاب اسلامی و با ارائه این مدل است که جهان اسلام متوجه چنین کنشی برای زنان شده و با این طبقه بندی می توانیم دانش خود را در این حوزه گسترش دهیم.

استان قم ۱۷۰ بانوی شهیده تقدیم انقلاب واسلام کرده است

علاسوند در ادامه با اشاره اینکه استان قم ۱۷۰ بانوی شهیده تقدیم انقلاب و اسلام کرده است، گفت: بخش عمده ای از این بانوان از روی انتخاب، فعالیت و پیشتاز اقدام به این کار کردند.

وی یادآور شد: زمانی که کتاب «دا» نوشته خانم حسینی را خواندم، تنها بخش کوچکی از این رشادت‌های زنان است که بیان شده و این امر خدمت بزرگی به جامعه زنان است. بانوان شهید، بانوان پیشتازی بودند که در هر نقطه از کشور در خدمت به اسلام و پیشبرد انقلاب اسلامی تلاش کردند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱