استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:

قطعیت در تشخیص اسقاط جنین در علم پزشکی وجود ندارد

حجت الاسلام مزروعی

حجت‌الاسلام والمسلمین مزروعی با بیان اینکه متأسفانه سقط جنین به صورت قانونی و غیرقانونی در کشور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سقط قانونی جنین بسیار بدتر از غیرقانونی است، چون در جمهوری اسلامی و توسط پزشکان و پرستاران ما انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول مزروعی در وبینار «فرشتگان رحمت» که به منظور تبیین ابعاد گوناگون سقط جنین از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب علیهاالسلام و گرامیداشت روز پرستار، عنوان کرد: پرستاران مصداق آیه شریفه 32 سوره مائده «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا، و هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است»، هستند که در روایات داریم که این حیات دو حیث مادی و روحی و معنوی دارد که پرستاران در جهت حفظ حیات انسان و بندگان خدا حرکت و تلاش می‌کنند.

اختصاص دیه از ابتدای تشکیل جنین

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هستی شناسی جنین و چالش‌های فقهی و اخلاقی اسقاط و قتل جنین، گفت: تخمک لقاح یافته منشأ انسان نیست، بلکه مرتبه ای از وجود انسان است و با خلق تک تک انسان ها، وجود انسانی او کلید می‌خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزروعی افزود: علامه جعفری می‌فرمایند وقتی تخمک لقاح پیدا می‌کند حتی قبل از لایه گزینی، نطفه انسانی کلید خورده و اینجا به بعد صاحب دیه است.

وی یادآور شد: برای نطفه لقاح یافته، دیه به میزان 20 مثقال طلا اختصاص یافته است، وقتی علقه می‌شود، 40 مثقال طلا و وقتی مضغه می‌شود، 60 مثقال طلا در نظر گرفته شده است؛ جنین در پایان دو ماهگی یک انسان مینیاتوری کامل است و دیه سقط آن صد مثقال طلا است که این مسئله قبل از ولوج روح است.

جنین حتی قبل از ولوج روح، مرتبه ای از وجود انسان است

طراح پاسخ‌های مبسوط به شبهات علیه دین در حوزه‌های فقه و کلام گفت: جنین حتی قبل از ولوج روح، مرتبه ای از وجود انسان است و بعد از ولوج روح، کاملا انسان است. بر اساس روایات، انسان قبل از انعقاد نطفه، حیات دارد و بعد از آن روح انسانی شکل می‌گیرد؛ پس واژه قتل برای سلب حیات از جنین حتی قبل از ولوج روح صادق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزروعی یادآور شد: متأسفانه بدعت وحشتناکی اتفاق افتاده که برخی تصور می‌کنند ولوج روح در چهار ماهگی است و قبل از آن اقدام به سقط جنین می‌کنند، حال آنکه اصلا این گونه نیست و در بحث زمان ولوج روح بین فقها اختلاف است.

وی بیان داشت: برخی فقها همچون شیخ انصاری بحث چهار ماهگی را مطرح می‌کنند، اما در روایات نصی وجود ندارد که در چهارماهگی ولوج روح رخ می‌دهد، بلکه در اقوال جمع کثیری از فقها از جمله شیخ انصاری، آنچه مورد ابتلای جامعه بوده، بحث دیه جنین بوده است.

امروز بحث سقط‌های جنین با گذشته متفاوت است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز بحث سقط‌های جنین با گذشته متفاوت است و در ابعاد و به دلایل مختلف صورت می‌گیرد. پس در اسقاط و قتل جنین نمی توان چهارماهگی را معیار قرار داد، زیرا امکان ولوج قبل از چهار ماهگی هم وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزروعی عنوان کرد: در سقط جنین، در فتاوای مراجع عظام آمده در صورت تشخیص قطعی با خصوصیاتی که گفته شده اسقاط جایز است  و دیه هم باید داده شود. حال آنکه در علم پزشکی، قطعیت در تشخیص اسقاط جنین وجود ندارد.

سقط جنین، قتل است

وی با تصریح بر اینکه بحث سقط جنین، قتل است، تأکید کرد: وقتی بحث حفظ جان مطرح است، نسبت به آن باید حساسیت نشان داد و مردم را آگاه کنیم. برخی تصور می‌کنند که قبل از چهارماهگی با این قیود می‌توان جنین را سقط کرد، در حالیکه چنین چیزی حرمت دارد و نمی توان این کار را انجام داد. یک بدعت بزرگی اتفاق افتاده و ما این موضوع را به مراجع عظام عرض کردیم و ایشان تصریح کردند که مردم را آگاه کنید.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: سوال شد اگر بیماری و نقصانی در جنین باشد و موجب حرج شدید مادر شود، ولوج جنین در چه ماهی است؟ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند: سقف آن چهار ماهگی است اما شاید قبل آن ولوج روح اتفاق افتاده باشد. در این جا اگر احتمال هم بدهیم، باید احتیاط را جاری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزروعی یادآور شد: جنین در پایان دوماهگی حس و حرکت دارد و حتی برخی پزشکان می‌گویند جنین حرکت ارادی دارد نه رفلکسی؛ ما از مرجع تقلید شیعیان سند داریم که چنانچه ثابت شود که در دو ماهگی اندام کامل است و حس و حرکتی هر چند ضعیف دارد، احکام جنین چهارماهه جاری می‌شود.

سقط قانونی جنین بسیار بدتر از غیرقانونی است

مدیر گروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضاییه گفت: تمام سقط‌های جنین که به دست پزشکان و پرستان به نام قانونی و یا غیرقانونی در کشور صورت می‌گیرد، قتل نفس اتفاق می‌افتد و هر قتل نفسی که انجام می‌شود، به فرموده خداوند در قرآن کریم که «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا»، گویی همه انسان‌ها را کشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزروعی با بیان اینکه متأسفانه سقط جنین به صورت قانونی و غیرقانونی در کشور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سقط قانونی جنین بسیار بدتر از غیرقانونی است، چون در جمهوری اسلامی و توسط پزشکان و پرستاران ما انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: هر قتل جنین که در کشور اتفاق می‌افتد، سقط نیست، بلکه اسقاط است و به تعبیر امام معصوم علیه‌السلام تعبیر به قتل کرده است. حتی برای علقه، نطفه، مضغه و غیره قتل اتفاق می‌افتد.

غربالگری بدون اینکه قانون شود، اجرا شده است

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: بسیاری از پزشکان و پرستاران این موضوع را نمی‌دانند و این بدعتی که است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مزروعی در پایان یادآور شد: غربالگری بدون اینکه قانون شود، اجرا شده است و به وسیله پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های داخلی وزارت خانه صورت گرفته و قانون نشده و به تأیید مجلس و شورای نگهبان نرسیده است. 

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱