با همکاری جامعه الزهرا (س)؛

نشست تخصصی حجاب و عفاف برگزار شد

نشست تخصصی حجاب و عفاف

کارپرور با بیان اینکه موضوع حجاب یک امر فرهنگی و ساختاری است، گفت: ما باید در حوزه پژوهش و تبلیغ با نگاه جدید وارد شویم و بازخوانی جدید از این موضوع داشته باشیم، همچنین تدوین‌های جدید منطبق با دین انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی حجاب و عفاف از سلسله  گفتگو های تخصصی ویژه بانوان با موضوع «گفتگوهایی درباره حجاب» عصر روز گذشته (دوشنبه، 23 تیر) به مناسبت هفته عفاف و حجاب از سوی خبرگزاری حوزه و با همکاری جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

در این نشست، خانم زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده و خانم ریحانه کارپرور، عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا علیهاالسلام به ارائه بحث درباره موضوع حجاب پرداختند.

زمینه بحث درباره حجاب باید مشخص شود

در ابتدای این نشست، خانم داورپناه اظهار داشت: یکی از کارهایی که مداوم انجام می‌شود، پژوهش درباره حجاب است که کارهای علمی و پژوهشی بسیاری در حوزه عفاف و حجاب صورت گرفته و کتاب‌هایی درباره پاسخ به شبهات درباره عفاف و حجاب منتشر شده است، اما یکی از چالش‌ها درباره حجاب این است که زمینه‌ها و ابعاد موضوع حجاب مشخص نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه ما گفتگوهای خوب و علمی درباره حجاب خیلی کم داشته ایم، تصریح کرد: گاهی ما یک کلمه را خیلی تکرار می‌کنیم و تصور ما این است که ظرفیت زیادی در این زمینه وجود ندارد، اما بعد متوجه می‌شویم در سطح ماندیم.

داورپناه اظهار داشت: یک راه گفتگو درباره حجاب این است که زمینه بحث را مشخص کنیم، گاهی یکی چالش‌ها درباره گفتگو‌ها درباره حجاب این است که آمیخته و سطحی است و زمینه بحث مشخص نیست، یعنی در زمینه‌های اجتماعی، فقهی، حقوقی و غیره بحث می‌شود.

وی یادآور شد: علم به معنای طبقه بندی است، ما طبقه بندی‌های خوبی درباره حجاب نداریم و افرادی که وارد مقوله حجاب می‌شوند، در زمینه مشخصی وارد نمی شوند، به عنوان مثال، حجاب به مثابه نسبت با حاکمیت یکی از زمینه‌های بحث حجاب است، مثلا نسبت حکومت با مردم و نسبت مردم با حکومت هر یک جای گفتگو دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده افزود: حجاب به عنوان نسبت با جامعه و نسبت زنان با مردان از جمله موضوعات و زمینه‌های حجاب است، گاهی حجاب به مثابه لباس است، یعنی به عنوان پدیدار فرهنگی و عرفی که نشان از فرهنگ، قومیت ما دارد و با تجربه زیسته ما ارتباط دارد. مثلا نسبت حجاب با زیباشناختی، عرف و فرهنگ چیست؟. همچنین گاهی حجاب به عنوان نسبت با خدا مطرح می‌شود که زمینه فقهی، قرآنی، حدیثی و روایی دارد.

لزوم توجه به شبکه معنایی حجاب

داورپناه با اشاره به شبکه معنایی حجاب، گفت: موضوعاتی چون عکس پروفایل، آرایش داشتن، ارتباط با نامحرم و غیره شبکه معنایی حجاب را می‌سازند که احتیاج به بحث دارد و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما وقتی با پدیده‌های پیچیده روبرو هستیم نباید به راحتی تجویزکنیم و این موضوع یکی از اتفاقات بدی است که در گفتگوهای حجاب می‌افتد و گفتگوها را به قیل و قال تبدیل می‌کند. به عنوان مثال گرانی مسکن تبعات زیادی دارد اما مسئله پیچیده نیست، اما وقتی درباره حجاب تجویزهایی می‌کنید بدون ظرافت، تبعات زیادی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اضافه کرد: گاهی مسئله را درست نفهمیدیم و تجویز بسیط کرده ایم، به عنوان مثال گفتمان رسمی ما چادر را به عنوان حجاب تجویز کرده، اما ما تنوعی از پوشش‌ها را در مناطق و قوم‌های مختلف داشتیم و بسیاری با حجاب متناسب بودند، وقتی تجویز بسیط صورت می‌گیرد، مسئله پیچیده تر می‌شود و تبعات زیادی را در پی خواهد داشت.

حجاب یک امر جدا در جهان نیست

داورپناه در ادامه عنوان کرد: حجاب یک امر جدا در جهان نیست، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز ظاهرگراتر و اینستایی تر می‌شود، هر روز باید تصاویری از زندگی خود منتشر کنند، جهانی که تصویری تر می‌شود و در آن تنوع تشویق می‌شود که: «متفاوت باش»، صدا و سیمایی که در تبلیغات خود عنوان می‌کند: «بذار تنت انتخاب کنه» که این جامعه به سمت بدحجابی و بی حجابی پیش می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: اگر جهان معنایی و ارزشی ما ظاهرگرا و تنوع طلب شود، حجاب استایل و مد حجاب ارائه می‌شود که از حجابی که به مثابه امر دینی و معنوی و مستورکننده باشد، دور می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: وقتی در موضوع حجاب از هنرپیشه استفاده می‌کنیم کار هنرپیشگی نمایش دادن و بروز و ظهور است و ما می‌خواهیم امری که ذات آن مستور است این گونه ترویج کنیم، اینها نشان می‌دهد که ما تحلیل درستی از پدیده نداریم.

حجاب یک امر سیاسی در جهان است

داورپناه با بیان اینکه حجاب یک امر سیاسی در جهان است، خاطر نشان کرد: سیاسی شدن حجاب اختراع جمهوری اسلامی نبوده و ریشه در تاریخ گذشته دارد، همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند، ما حجاب را مسئله نکردیم بلکه دشمنان ما این موضوع را مسئله کردند.

وی تصریح کرد: امروز دعوا بر سر حکم شرعی نیست، بلکه بر سر به رسمیت شناخته شدن و کسب تأیید است، به عنوان مثال، همجنس گرا‌ها برای ثبت ازدواج خود تلاش می‌کنند، حال آنکه در غرب موضوع فقهی و دینی برای ازدواج مطرح نیست، راهپیمایی‌های زیادی درباره موضوعات مختلف برگزار می‌شود، زیرا دعوا بر سر به رسمیت شناخته شدن و تأیید شدن است تا قدرت کسب کنند و این تأیید تبعیت می‌آورد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده بیان داشت: در دین اسلام، برخی کارها گناه است، اما اگر در ملأ عام انجام دهیم مجازات هم دارد. اسلام در زندگی خصوصی دخالت نمی کند، اگر کافر در جامعه اسلامی زندگی می‌کند یکی از تضمین‌هایی که وجود دارد، این است که تظاهر به گناه نکند. اما اگر مسلمان هم تظاهر به فسق کند، مجازات می‌شود. ما اجازه نمی دهیم که برخی مسائل به رسمیت شناخته شود و حاکمیت اسلامی به یک سری رفتارها رسمیت نمی دهد.

زنان در همه کشورها نمادهای فرهنگی هستند

داورپناه با بیان اینکه زنان در همه کشورها نمادهای فرهنگی به حساب می‌آیند، اظهار کرد: وندی براون در کتابی می‌گوید خیلی شگفت انگیز است که در قرن 21 ما در اروپای لیبرال دموکرات درباره لباس زنان بحث می‌کنیم و قانون می‌گذاریم، یعنی در اروپا هم درباره نوع پوشش زنان بحث می‌کنند، زیرا در همه جا زنان و لباس‌های آنان یک حساسیت فرهنگی دارند به همین خاطر موضوع حجاب ذاتا دشوار است و نیاز به گفتگو و بحث دارد.

وی یادآور شد: ما در این سال‌ها بر مدل‌هایی از تبلیغ سرمایه‌گذاری کردیم که شاید جواب نداده و از کارهای سخت تر غافل بودیم، همانطور که از گفتگوهای سخت تر فرار کردیم، مانند تقویت ایمان دینی، تقویت وفاداری به اصول دین و وفاداری به فروع دین و تقویت عبودیت که کارهای سخت بودند.

متأسفانه ما هنوز دلسوز و دلواپس برای مسئله زنان نداریم

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: متأسفانه ما هنوز دلسوز برای زنان نداریم، ما هنوز دلواپس برای مسئله زنان نداریم، بسیاری از طرف‌های بحث حجاب دلواپس زنان نیستند بلکه به دنبال اهداف دیگری هستند.

داورپناه یادآور شد: امروز یکی از اتفاقات کشور و همه جهان این است که در دوران پساکرونا بسیاری از زنان آسیب پذیر مشاغل خود را از دست دادند، زنان سرپرست خانوار، مربیان مهد، و کارکنان در مشاغل مختلف که به خاطر شیوع بیماری کرونا شغل خود را از دست دادند، امروز در معرض آسیب هستند، اما نه فمنیست‌ها و نه هیچ یک از معترضان به اتفاقات مختلف بانوان اعتراض نکردند.

وی توضیح داد: یکی از مشکلات امروز وضعیت مسکن است، وقتی دسترسی به مسکن سخت می‌شود، زن سرپرست خانوار بسیار در معرض خطر قرار می‌گیرد، اما هیچ فردی دلسوز این مسئله نبود، آنقدر که درباره رومینا و قتل‌های ناموسی بحث شد، به موضوع آسیه پناهی پرداخته نشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تأکید کرد: ما هنوز مسئله زنان نداریم، اگر دلواپس مسئله زنان بودیم و دلسوز بودیم، هزار و یک مسئله وجود داشت قبل از اینکه به این فکر کنیم که حق زنان در موضوع حجاب نقض شده است. امیدواریم در راستای نیت خیر و فهم درست تجویزهایی کنیم که تبعات آن مثبت باشد.

بحث عفاف از مسائل مشترک همه ادیان است

در ادامه این نشست، خانم ریحانه کارپرور»، عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا علیهاالسلام، مباحث خود را حول دو محور رابطه عفت و پوشش و همچنین نقش حجاب زنان در تمدن سازی با تکیه بر بحث امنیت مطرح کرد و اظهار داشت: برخی افراد معتقدند که بدون حجاب می‌توانند عفاف خود را حفظ کنند و ارتباطی بین این دو قائل نیستند و شبهات زیادی هم در این زمینه مطرح است.

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به موضوع بحث عفاف و رعایت عفاف، گفت: بحث عفاف از مسائل مشترک همه ادیان است و همه ادیان الهی بحث خویشتن داری را مطرح می‌کنند و جزو اصول مهم ادیان است که در آنها، گاهی مصداق حجاب حداکثری و گاهی کمتر دیده می‌شود. اما در آموزه‌های دینی ما بحث عفاف و پوشش و ستر هر دو مطرح است

کارپرور بیان داشت: در بحث روانشناسی ابعاد ارتباطی انسان را در سه بعد ارتباط رفتاری، ارتباط عاطفه شناسی و ارتباط جنسی می‌بینیم که در هر سه بعد، بحث عفاف می‌تواند مطرح شود و مصادیق مختلف و چارچوب‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه بحث عفاف و چارچوب‌های آن غیرجنسیتی هستند و مصادیق مختلفی دارد، ابراز کرد: بحث‌های عفاف در ذات خود غیرجنسیتی هستند، اما وزن برخی از اینها نسبت زن یا مرد بیشتر است. به عنوان مثال در بحث نگاه و یا پوشش و حجاب، وزن کنترل نگاه برای مردان بیشتر و تکلیف آورتر است و بحث حجاب برای زنان تکلیف آورتر است و اهمیت بیشتری دارد.

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: اگر ما وارد بحث آیات قرآن کریم شویم، بحث حجاب همیشه بعد از بحث عفاف مطرح شده و بحث عفاف را با بحث ازدواج و تشکیل خانواده ارتباط دادند. مصداق این موضوع، آیات شریفه 27 تا 33  سوره مبارکه نور است که ابتدا بحث تشکیل خانواده را مطرح می‌کند که بحث کفویت ایمانی در ابتدای تشکیل زندگی است و این آیه بحث را از تشکیل خانواده شروع می‌کند و سپس به سمت مصادیق عفاف می‌رود و مواردی را مطرح می‌کند.

کارپرور با اشاره به آیات عفاف و حجاب در سوره نور، گفت: حضور در حریم خصوصی دیگران یکی از مصادیق عفاف در جامعه است، آیه غض بصر است که ناظر به مصادیق عفاف است و شامل زن و مرد می‌شود، اما وزن بیشتری برای مردان دارد و بعد وارد بحث حجاب و امر به حجاب می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از اینکه آیه حجاب تمام می‌شود، وارد بحث ازدواج می‌شود، بحث عفاف مقدمه بحث حجاب است و بحث حجاب مقدمه تشکیل خانواده می‌شود.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: وقتی عفاف و حجاب باشد، زمینه تشکیل خانواده تراز اسلامی مهیا شده است و حجاب را شمشیر دو لبه می‌دانیم که باعث می‌شود که میل به ازدواج و احساس نیاز به تشکیل خانواده برای مرد باقی بماند. بعد از اینکه تمام مقدمات انجام شد، در آیه بعد می‌گوید کسانی که زمینه ازدواج فراهم نبود باید خویشتن داری کنند و استعفاف بورزند.

لزوم فهم شبکه ای در حوزه عفاف و حجاب

کارپرور اظهار داشت: در مباحث نظام مندی دین بحثی وجود دارد که اگر بخواهیم نتایج مطلوب از احکام اسلام بگیریم، باید فهم شبکه ای داشته باشیم و احکام را در ارتباط با هم ببینیم، به عنوان مثال اگر بخواهیم بحث عفت ورزی در جامعه اثر مطلوب داشته باشد باید در کنار حجاب ببینیم و اگر عفاف و حجاب رعایت شد، برای کسی که شرایط ازدواج ندارد، تجویز خویشتن داری می‌کنیم، حال آنکه اگر حجاب رعایت نشود و جامعه پر از محرک‌های جنسی باشد، امر به عفت ورزی امر دشوار و سخت می‌شود و ما با چالش‌هایی روبرو می‌شویم که کار را بسیار سخت می‌کند.

وی تصریح کرد: احکام باید به صورت منظومه ای دیده شود و ما با توجه به آیات قرآن کریم، از بحث عفاف به بحث حجاب و بعد استحکام خانواده می‌رویم و در صورت نبود شرایط می‌توان بحث عفت ورزی را تجویز کرد.

نقش حجاب زنان در تمدن سازی با تکیه بر بحث امنیت

کارپرور در بخش دوم سخنان خود به نقش حجاب زنان در تمدن سازی با تکیه بر بحث امنیت اشاره کرد و با طرح این سؤال که زن مسلمان چگونه می‌تواند در تمدن سازی نقش داشته باشد، گفت: وقتی به آیه حجاب در سوره مبارکه احزاب (آیه 59) توجه می‌کنیم، آیه قبل درباره منافقین است که در مدینه با کارشکنی‌های خود سبب آزار و اذیت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و مسلمانان می‌شدند و حضرت به دستور خداوند، در مقام اصلاح جامعه از لوث این منافقین بودند.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله به عنوان رئیس حکومت اسلامی در زمینه اصلاح ساختاری جامعه، زنان و دختران را مخاطبان خاص خود قرار می‌دهند و برای تسریع در این امر اصلاح اجتماعی از زنان و دختران مدد می‌گیرند.

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در جایی گفته شد، زنان مأمور تغییر اجتماع هستند که حرف درستی است، برخی از این ویژگی سوء استفاده می‌کنند، اما ما می‌توانیم از این موضوع استفاده صحیح داشته باشیم. زنان مأمور تغییر اجتماع هستند و در اسلام این مأموریت به عهده زنان گذاشته شده است.

کارپرور تصریح کرد: زنان کنشگران فعال و تأثیرگذار در جامعه هستند و زمانی که پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌خواهند اصلاح ساختاری اساسی داشته باشند، از زنان و دختران مدد می‌گیرند تا این اصلاح تشکیل شود و ثبات و پایداری به جامعه برگردد.

وی تأکید کرد: در حکومت اسلامی زنان نقش دیگری را بازی نمی کنند و رئیس حکومت اسلامی از آنان به عنوان کسانی که منفعل هستند، نگاه نمی‌کند، بلکه افرادی هستند که نقش موثری را در جامعه ایفا می‌کنند.

حجاب و عفاف باعث تأمین امنیت در جامعه می‌شود

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه با اشاره به ارتباط امنیت با بحث حجاب، گفت: وقتی زنان نحوه خاصی از پوشش را رعایت می‌کنند باعث تأمین امنیت روانی، جنسی و اجتماعی می‌شود که قطعا بر امنیت نظامی، سیاسی، اقتصادی و ابعاد دیگر امنیت تأثیرگذار است.

کارپرور با اشاره به تعریف امنیت اظهار داشت: امنیت به معنای دور بودن از خطراتی که علیه منافع مادی مانند جان و مال و سرزمین و ارزش‌های معنوی مانند دین و فرهنگ و اعتقادات وجود دارد. در بعد اول این تعریف، ما نیاز به قدرت سخت داریم که بخش عمده در جبهه نظامی با اولویت جنس مذکر اتفاق می‌افتد، در بعد دوم که مصونیت ارزش‌های معنوی است، نیاز به قدرت نرم داریم که عمده آن توسط زنان در جامعه به دست می‌آیند.

وی یادآور شد: ما در بسیاری از وصیت نامه شهدا دیدیم که اغلب شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم وقتی وصیت نامه نوشتند، به زنان سرزمین خود توصیه می‌کنند و از آنان می‌خواهند این قدرت نرم را برای امنیت در ارزش‌های معنوی به عهده بگیرند و این امر در سیره پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله اتفاق افتاده است که در اینجا هم زنان و هم دختران مخاطب خاص شدند.

امنیت یکی از عناصر مهم بسترساز برای ظهور تمدن اسلامی است

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: اگر معتقد هستیم که امنیت توسط زنان ما به دست می‌آید، می‌توان گفت که امنیت یکی از عناصر مهم بسترساز برای ظهور تمدن اسلامی است و اگر با این دید، بحث حجاب را به درستی برای دختران و زنان جامعه تبیین کنیم، بانوان ما می‌فهمند که چقدر می‌توانند موثر باشند و اعتماد به نفس ویژه ای به زنان می‌دهد.

وی تأکید کرد: وقتی زن مسلمان اعتماد به نفس داشته باشد و بداند که می‌تواند اثرگذاری اجتماعی داشته باشد و حجاب یک نماد است، در آینده خانواده متعالی خواهیم داشت و همه این مسائل می‌تواند از اثرات مثبت حجاب باشد، اگر فهم درستی از مسائل داشته باشیم و می‌توانیم به نسل جدید انتقال دهیم.

راهکارهای عملی برای فرهنگسازی حجاب و عفاف در جامعه

کارپرور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره راهکارهای عملی برای فرهنگسازی حجاب و عفاف در جامعه، اظهار داشت: در بحث حجاب و عفاف، فرهنگ سازی یکی از مقوله‌های مهم است که رسانه‌ها می‌توانند در این راستا بسیار تأثیرگذار باشند، همچنین حوزه‌های علمیه می‌توانند تدوین‌ها و بازخوانی‌های جدید نسبت به بحث حجاب داشته باشند.

وی ابراز کرد: ما فکر می‌کنیم که کارهای زیادی درباره عفاف و حجاب انجام شده، اما در واقع، نوآوری زیادی نداشتیم، شاید قبلا موضوع عفاف و حجاب به اندازه امروز مسئله نبود و یا تأثیرات اجتماعی ملی و بین المللی نداشته اما امروز باید با نگاه جدید وارد شویم.

لزوم کار اجتهادی در حوزه حجاب /لزوم بازخوانی‌های جدید در بحث حجاب و عفاف

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: از آنجا که موضوع حجاب یک امر فرهنگی و ساختاری است، ما باید در حوزه پژوهش و تبلیغ با نگاه جدید وارد شویم و بازخوانی جدید از این موضوع داشته باشیم، همچنین تدوین‌های جدید منطبق با دین انجام دهیم.

کارپرور با اشاره به لزوم کار اجتهادی در حوزه حجاب، تأکید کرد: ما یک یا دو درس خارج درباره بحث حجاب داریم که باید بیشتر به آن پرداخته شود، در حوزه رسانه قطعا نیاز به فرهنگسازی دارد و در حوزه‌های ساختاری هم باید وارد شویم که چگونه در قوانین خود می‌توانیم دخالت دهیم و یا از کسانی که چنین رویکردهایی دارند، حمایت کنیم.

کارپرور همچنین در پاسخ به دغدغه‌های یکی از بانوان خبرنگار درباره عفاف و حجاب، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی همواره به رشد علمی در کشور اشاره می‌کنند تا نسل جوان احساس قدرت داشته باشد و بداند که نظام جمهوری اسلامی نظام قدرتمندی است، به دنبال این مسئله ارزش‌های نظام قابل پذیرش خواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز برخی حاشیه‌های سیاستمداران کشور باعث شده که نقاط قوت ما کمرنگ نشان داده شود و برخی مطالب در فضای مجازی برای اینکه ناکارامدی حکومت اسلامی را نشان دهد به تحقیر مردم ایران می‌پردازند تا بدینوسیله پذیرش را از جوان ایرانی بگیرد.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: مشکل ما عدم تکریم زنان نیست بلکه عدم تکریم مردان هم هست، اگر خانواده تراز سلامی داشته باشیم زن و مرد در آن تکریم می‌شود که در این زمینه مشکلات ریشه ای در جامعه وجود دارد.

حجاب یکی از نماد‌های امنیت است/لزوم تقویت مهارت‌های ارتباطی در حوزه عفاف و حجاب

کارپرور در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگاران با اشاره به اینکه مقایسه نسل دهه شصت با دهه هشتاد اشتباه است، گفت: دهه شصت در دورانی بودند که روحیه قناعت، ایثار، روحیه حاکم بر جامعه بود  در این فضا قبول ارزش‌های دینی بسیار ساده بود.

وی با اشاره به اینکه حجاب یکی از نماد‌های امنیت است، تصریح کرد: اگر در این شرایط یک فرد دهه هشتادی حجاب را پذیرفت، ارزش اعتقاد او از یک فرد دهه شصتی بیشتر است.

کارپرور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره شیوه رفتار افراد محجبه و غیرمحجبه با یکدیگر، اظهار داشت: مهارت‌های ارتباطی در حوزه عفاف و حجاب بسیار مهم است و یکی از نقص‌های ما عدم آشنایی ما با مهارت ارتباط موثر است در حالیکه ارتباط موثر با علم و تکنیک می‌تواند در ترویج و فرهنگسازی حجاب موثر باشد.

لزوم توجه حوزه‌های فرهنگی و قانونگذاری به کنش‌ها و بی کنش‌های جامعه

داورپناه نیز در پاسخ به یکی از بانوان حاضر در جلسه درباره آینده حجاب در ایران گفت: در بحث‌های آینده پژوهی، به گفته ضیاءالدین سردار آینده به کنش‌ها و بی کنشی‌های ما بستگی دارد، اگر حوزه‌های فرهنگی و حوزه‌های قانونگذاری در این مسئله توجه کافی نداشته باشد و کنش‌های معکوس صورت بگیرد، آینده روشنی نخواهیم داشت، اما من به آینده خوش بین و امیدوارم.

وی تأکید کرد: آینده رخ نمی دهد آینده را ما ایجاد می‌کنیم. امروز جریان‌های عجیب وادادگی و ناامیدی در بحث زنان و نسل جوان مطرح است، اما من نسبت به آینده خوش بینم.

داورپناه همچنین با اشاره به اینکه امروز ما تنوع دینداری را داریم، بیان داشت: کنشگری زنانه یک امر واقعی است زنان یک کنش‌هایی دارند، اما در تفکر اسلامی آنچه تصویر می‌شود، مورد نظر نیست و زنان با توجه به ذات خود بیشتر تمایل به پنهان ماندن و مستور شدن دارند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱