استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا (س):

نگاه راهبردی به گفتار امام صادق(ع) داشته باشیم

امام صادق

استاد اسماعیلی گفت: ما باید سعی کنیم به گفتار امام صادق علیه‌السلام نگاه راهبردی داشته باشیم و استراتژی‌های مربوط به رشد و گسترش شیعه را از کلام ایشان استخراج کنیم.

به گزارش روابط عمومی، خانم مریم اسماعیلی با اشاره به شهادت امام صادق علیه‌السلام و نیاز امروز جامعه ما به رئیس مکتب شیعه اظهار داشت: با توجه به اینکه امام صادق علیه‌السلام رئیس مکتب جعفری هستند باید سعی کنیم به گفتار ایشان نگاه راهبردی داشته باشیم و استراتژی‌های مربوط به رشد و گسترش شیعه را از کلام ایشان استخراج کنیم.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام بیان کرد: حضرت امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:« اذا أراد الله بعبد خیرا زهده فی الدنیا و فقهه فی الدین و بصره عیوبها و من أوتیهن فقد أوتی خیر الدنیا و الاخره؛ چون خدا خیر بنده ای را خواهد او را نسبت به دنیا بی رغبت و نسبت به دین دانشمند کند و به دنیا بینایش سازد و به هر که این خصلتها داده شود خیر دنیا و آخرت داده شده است. اصول کافی، ج ۳، ص ۱۹۶».

وی افزود: اگر ما به این حدیث نگاه راهبردی داشته باشیم نتیجه این خواهد شد که معرفت دینی به حد مطلوب خود می‌رسد، تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی کنترل و در نتیجه استقلال و عزت و رشد کشور مستحکم می‌شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مؤمنات ادامه داد: نگاه راهبردی به این حدیث باعث می‌شود به مستضعفان و دستگیری از آنان، به عنوان اصل اولیه توجه بیشتری شود، اخلاق اجتماعی رشد پیدا می‌کند، «المؤمن مرآه المؤمن» محقق می‌شود، آخرت‌گرایی که خود از نظر رشد و تربیت بسیار حائز اهمیت است، افزایش می‌یابد و مادیات ملاک ارزش‌گذاری انسان‌ها و فعالیت‌ها و امور نمی‌شود.

اسماعیلی، امام صادق علیه‌السلام را پدری مهربان عنوان کرد و گفت: رشد معنوی فرزندان و معرفت پیدا کردن فرزندان ایشان نسبت به خدا برای آن حضرت بسیار اهمیت داشت، این‌که فرزندان حضرت یعنی شیعیان در عبودیت به نقطه قابل قبولی برسند، شاید به همین دلیل در بالین شهادت یکی از وصیت‌های ایشان، نماز و اهمیت دادن به نماز در حد شأن نماز بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه در خصوص سیره امام صادق علیه‌السلام گفت: حوزه در بحث علمی و گسترش فرمایشات ایشان قدم‌هایی برداشته که البته قابلیت رشد و گسترش دارد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مؤمنات با اشاره به حدیثی دیگر از امام صادق علیه‌السلام بیان کرد: امام صادق علیه‌السلام فرمودند:« من أحب لله و أبغض لله و أعطی لله فهو ممن کمل إیمانه؛ هر که برای خدا دوست دارد و برای خدا دشمن دارد و برای خدا عطاء کند، از کسانی است که ایمانش کامل است. اصول کافی، ج ۳، ص ۱۸۹»؛ با توجه به این حدیث می‌توان گفت ما نباید به خاطر مدرک و شغل و چشم و هم‌چشمی و دنیا طلبی وارد وادی محبت کردن و محبت دیدن شویم. به قول شهید همت «همه چی همه چی برای خدا باشد».

وی ادامه داد: «أحَبُّ الأعمَالِ إلَی الله – عزوجل – الصَّلوهُ و هِی آخَر وَصَایا الأنبِیاء؛ نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیت‌های پیامبران الهی است»؛ البته نمازی که به تعبیر قرآن ان الصلاه تنهی عن الفحشا و المنکر باشد و به گونه‌ای خوانده شود که انسان را از منکرات دور کند نه صرف انجام چند حرکت نمازی که انسان حس کند در مقابل رب العالمین و پروردگار و خدای مهربانش ایستاده او را مدح می‌کند و از او برای طی کردن مسیر زندگی و فائق آمدن بر شیطان و نفس، کمک می‌خواهد.

اسماعیلی تصریح کرد: گناه نکردن باعث نماز خواندن مطلوب است و نماز مطلوب و بااخلاص، انسان را از گناه بازمی‌دارد بنابراین اگر بعد نماز گناه انجام شد، باید در بهبودبخشی به آن تجدیدنظر کرد و اگر حس و حال نماز نبود، باید در مقدمات آن تفکر نمود؛ فرهنگ سازی چنین نمازی نیاز جامعه انسانی است.

دریافت تصویر خبر

منبع: خبرگزاری شفقنا

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱