مدیر جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

بهره‌گیری از نهادهای حوزوی و غیرحوزوی در دومین همایش کتاب سال بانوان/ راه‌اندازی دبیرخانه دائمی همایش

نشست خبری همایش کتاب سال بانوان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان اینکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بزرگترین تجمع بانوان حوزوی در جهان تشیع است، گفت: همایش کتاب سال بانوان پدیده‌ای مهم در حوزه زن و خانواده است که برای دومین سال در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام امروز (دوشنبه، اول مهر) در نشست خبری دومین همایش کتاب سال بانوان که در سالن جلسات دفتر مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای حضرت و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، عنوان کرد:  حماسه حسینی با همه شکوه و جلال و عظمت خود در عاشورا پدید آمد و رسالت پیام رسانی آن به دوش اسرای اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفت که در چنین روزهایی مشغول این رسالت بزرگ بودند.

جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بزرگترین تجمع بانوان حوزوی در جهان تشیع است

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به برگزاری دومین همایش کتاب سال بانوان، اظهار داشت: همایش کتاب سال بانوان به عنوان یک پدیده بسیار مهم در حوزه زن و خانواده مبتنی بر دو اصل است، اصل اول که مبنای همایش است، ظرفیت ارزشمند و قابل توجه علمی و پژوهشی در بین جامعه بانوان است که نیاز به معرفی، تبیین و آگاهی بخشی دارد و نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: ما همایش کتاب سال حوزه را بدون جنسیت در جمهوری اسلامی ایران داشتیم، اما با این خصوصیت برای معرفی ظرفیت بانوان هیچ سابقه‌ای نداریم و جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برای معرفی این ظرفیت‌ها و باور به این حقیقت، همایش کتاب سال بانوان را پیش بینی کرد و برگزار می‌کند.

وی به دومین اصل  برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بزرگترین تجمع بانوان حوزوی در جهان تشیع است که با پذیرش امسال، بیش از 20 هزار طلبه در سطوح مختلف تحصیلی یک تا پنج در این مؤسسه علمی حوزوی تحصیل می‌کنند و علاوه بر این ظرفیت، مجتمع آموزشی تربیتی هدی و دانشکده هدی در این مجموعه فعالیت دارند.

جامعه‌الزهرا می‌تواند معرف ظرفیت علمی بانوان در حوزه زن و خانواده باشد

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: مجموعه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دارای ظرفیت ارزشمندی است و می‌تواند یکی از شایسته‌ترین جاها برای معرفی ظرفیت علمی بانوان و مطالعات در حوزه زن و خانواده و همچنین جهت دهی و سامان بخشی به این حوزه باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ابراز داشت: در چشم‌اندازی که برای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تعریف شده، مرجعیت علمی در حوزه علوم دینی بانوان است و یکی از گام‌های بلند ما برای رسیدن به این جایگاه، برگزاری همایش کتاب سال بانوان است.

وی عنوان کرد: سال گذشته، نخستین همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با موفقیت برگزار شد و مجموعه‌های علمی مختلفی از شیوه برگزاری این همایش، اظهار رضایتمندی داشتند.

بهره‌گیری از نهادهای حوزوی و غیرحوزوی در همایش کتاب سال بانوان

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: در نخستین همایش کتاب سال بانوان حدود 600 اثر از بانوان و یا در حوزه زن و خانواده مورد بررسی قرار گرفت و برگزیدگان تجلیل شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: امسال دومین همایش کتاب سال بانوان در دستور کار قرار گرفته که تفاوت‌هایی با سال گذشته دارد، از جمله امسال در دومین همایش از یک شورای سیاستگذاری گسترده استفاده می‌کنیم و از نهادهای علمی، پژوهشی، حوزوی و غیرحوزوی درخواست کردیم در شورای سیاستگذاری حضور داشته باشند و از تجربیات، آرا و نظریات آنان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حوزه علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، نهادهای مختلف علمی و پژوهش، پژوهشگاه‌های مختلف حوزوی و غیرحوزوی و برخی دانشگاه‌ها برای شورای سیاستگذاری دعوت به همکاری شده که امید است با همکاری این نهادها شاهد تحول جدی تری در این مسیر باشیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: ما در برنامه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خود را متعهد می‌دانیم که آسیب‌شناسی داشته باشیم و ضعف‌های برنامه‌ها را برطرف کنیم، خصوصیت دوم همایش نیز این است که پس از برگزاری نخستین همایش اقدام به آسیب شناسی این همایش کردیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی عنوان کرد: علیرغم توفیقاتی که سال گذشته در برگزاری همایش کتاب سال بانوان داشتیم، امیدواریم نواقص نخستین همایش برطرف شود و همایش را با توفیقات بیشتری برگزار کنیم.

دومین همایش کتاب سال بانوان در گستره ملی و در دو قالب زبان فارسی و سایر زبان‌ها برگزار می‌شود

وی اظهار داشت: سومین خصوصیت دومین همایش کتاب سال بانوان این است که آثار دریافتی منحصر به زبان فارسی نیست و دریافت آثار را در گستره ملی و در دو قالب زبان فارسی و سایر زبان‌ها داریم که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و آثار شایسته در این بخش تجلیل می‌شوند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده، ظرفیت برگزاری همایش به صورت بین‌المللی فراهم شود و بانوان جهان اسلام و کل دنیا در این همایش شرکت کنند.

دبیرخانه دائمی همایش کتاب سال بانوان راه اندازی می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: دبیرخانه دائمی همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه اندازی می‌شود و به صورت جدی فعالیت خواهد داشت تا نتایجی که از همایش به دست می‌آید، شخصیت‌هایی که شناسایی می‌شوند، قلم‌هایی که شناخته می‌شوند، نظرات و پیشنهادات و خلاهایی که در حوزه‌های علوم اسلامی و زن و خانواده شناسایی می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان این است که آثار برگزیده و شایسته تقدیر مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد تا وارد فضای جامعه شود.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان با مشارکت مجموعه‌های مختلف فعالیت می‌کند، به همین دلیل زمان همایش به صورت قطعی اعلام نمی شود و پس از تصمیم گیری شورای سیاستگذاری همایش، زمان قطعی همایش اعلام خواهد شد.

پایان نامه‌ها با موضوعات روز و زنده حمایت می‌شوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره پایان نامه‌های دریافتی، گفت: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در صورت تمایل پژوهشگران، آمادگی انتشار پایان نامه‌های برگزیده را دارد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: به طور کلی نکته‌ای که در بحث پایان نامه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام داریم، با همه گروه‌های علمی مذاکراتی صورت گرفته و برنامه ریزی شده تا پایان نامه‌ها به صورت کاربردی و معطوف به مسائل جدی و جاری زندگی باشد و مسائل بنیادی مورد نیاز جامعه را مورد بررسی قرار دهند.

وی تصریح کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام فراتر از همایش کتاب سال بانوان آمادگی دارد از پایان نامه‌هایی که موضوعات زنده ای را انتخاب کردند، حمایت کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: در بخش پشتیبانی‌های علمی، اساتید معین را در بخش‌های مختلف فعال کردیم که فعلا به مشاوره طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام می‌پردازند، اما در آینده همه پژوهشگران می‌توانند در تألیف کتاب و پایان نامه‌های خود از مساعدت‌های علمی و پژوهشی اساتید معین بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: مجموعه کتابخانه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان یکی از کتابخانه‌های بزرگ تخصصی در حوزه زن و خانواده آماده ارائه خدمت رسانی به پژوهشگران است.

نقطه کانونی همایش کتاب سال بانوان مؤلفان خانم هستند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام درباره سهم جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در برگزاری همایش کتاب سال بانوان، گفت: در شورای سیاستگذاری همایش، نهادهای مختلفی عضو هستند که ما را در مرحله سیاستگذاری و استفاده از تجربیات و نظرات و آرا و نقدها یاری می‌دهند، اما همه مراحل اجرایی و مدیریت این همایش توسط جامعه‌الزهرا علیهاالسلام انجام می‌شود، زیرا ما معتقدیم یک کار موفق زمانی است که برنامه‌ها متمرکز باشد، اما در عین حال، از همه آرا و نظرات استفاده شود.

وی در پاسخ به این  سؤال که چه تدبیری صورت گرفته تا پژوهش‌های ارائه شده کاربردی شود و مشکلی را از مشکلات جامعه حل کند، تصریح کرد: یکی از معیارهای اساسی در گزینش آثار این است که به یکی از نیازهای جامعه پاسخ دهد و دارای توان برطرف کردن مشکلات جامعه باشد که همین امر باعث جهت دهی به پژوهش‌ها خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اظهار داشت: پژوهش‌هایی که ممکن است عمیق باشد و تلاش زیادی برای تألیف آن صورت گرفته باشد، اما مشکل و نیازی از جامعه ما را حل نمی کند، به عنوان اثر برگزیده معرفی نمی شوند.

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران، بیان کرد: بحث اولیه و نقطه کانونی این همایش، مؤلفان خانم هستند که در علوم انسانی و اسلامی تألیف داشته باشند و جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان یک مجموعه متعلق به خواهران، خود را متعهد می‌داند که این ظرفیت را آگاهی بخشی کند و مسئولان را به این ظرفیت عمیق و ارزشمندی که در حوزه بانوان توجه دهد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: حوزه رسالتی ما در این همایش این است که مؤلفان در حوزه زن و خانواده شناسایی و آثار برگزیده در این بخش معرفی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در پایان عنوان کرد: شما اصحاب رسانه صاحب این همایش هستند، این همایش برای ایده‌های مشترک ما و در مسیر پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی است و تقاضای من این است که خود را صاحب کار بدانید و ما را با پیشنهادات و انتقادات خود یاری کنید.

وی تأکید کرد: اعتماد ما به قلم‌های گویای شما است، این ظرفیت باید معرفی شود که با قلم‌های گویای شما می‌توان به گوش همه مؤلفان در اقصی نقاط کشور که گاهی مورد کم مهری و کم توجهی قرار می‌گیرند، رساند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان اظهار امیدواری کرد که همایش کتاب سال بانوان بتواند در آینده، چراغی فروزان در مسیر علمی، دانشی و پژوهشی باشد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱