به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) و با همکاری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛

نشست هم‌اندیشی «بررسی تخصصی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» برگزار شد

نشست هم اندیشی الگوی اسلامی پیشرفت

نشست هم‌اندیشی «بررسی تخصصی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری قره باغ عضو مرکز الگوی اسلامی مرکز پیشرفت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست هم‌اندیشی «بررسی تخصصی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و با همکاری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد.

در ابتدای جلسه، خانم مهرجویی استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به حضار جلسه، مقدمه سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، بندهای مبانی، آرمان‌ها، رسالت و افق‌های این سند را قرائت کرد و در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری قره باغ عضو مرکز الگوی اسلامی مرکز پیشرفت به سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری عنوان کرد: سند الگوی پیشرفت در پنج بخش تدوین شده و قسمت ابتدایی آن یعنی مبانی بر پایه 6 مبنای خداشناختی، جهان‌شناختی، انسان‌شناختی، جامعه‌شناختی، ارزش‌شناختی و دین‌شناختی استوار شده است.

وی افزود: نتیجه طراحی مبانی، آرمان‌ها خواهد شد و آرمان‌ها ارزش‌های فرازمانی- فرامکانی و جهت پیشرفت است، مبانی و آرمان‌ها، وجه اسلامیت الگو را تضمین و آرمان‌ها هم افق را ترسیم می‌کنند.

وی ادامه داد: برای تحقق افق نیز، تدابیری در 56 بند اندیشیده شده که این تدابیر، تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت است و اهداف سند طبق پیش‌بینی‌ها باید طی مدت 50 سال آینده دست یافتنی باشند.

عضو مرکز الگوی اسلامی مرکزپیشرفت تاکید کرد: قانون اساسی مسیر حرکت نظام را مشخص و مرزهای حرکت را ترسیم می‌کند، اما نیازمند بندهایی هستیم که راهبردهای مقاطع زمانی را هم مشخص کند، بر همین اساس سند 50 ساله حکومت اسلامی طراحی شده است. بررسی سند مذکور به مدت دوسال و به دستور رهبری به منظور پرکردن خلأهای احتمالی موجود در سند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری با بیان اینکه مقصود از پیشرفت، تحول و دگرگونی همه‌جانبه ساحت‌های انسانی در راستای تحقق تعالی انسان، فلاح، رستگاری و خلافت‌اللهی است، اظهار داشت: عواملی همچو ضعف در عزم و اراده، عدم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و محلی، عدم تفقه در امور اجتماعی-سیاسی (بیشتر به نقش حوزه اشاره دارد)، جایگاه نادرست نفت در مسائل جامعه، عدم توزیع مناسب چرخه اقتصادی، ضعف خردورزی و عقلانیت فردی و جمعی، فقدان تبیین مفهوم معنویت، ضعف نظام و حکمرانان، ضعف خانواده‌محوری (پدید آمدن معضل جدید هم‌خانگی) و نظایر آن موجب تدوین این سند شده است.

 در ادامه دکتر غفاری از حضار در جلسه درخواست کردند اگر نکاتی از سند بر ایشان ابهام دارد و یا انتقادی دارند بیان کنند.

خانم برقعی مدیر گروه علمی – پژوهشی فقه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در مورد نقش مذهب در این سند پرسید و به بخش‌هایی از سند از قبیل بند افق، آرمان‌ها و تدابیر به صورت کلی نیز انتقاداتی وارد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری، ضمن تشکر از ایشان بیان داشت: سند زیرمجموعه قانون اساسی ایران است و هر آنچه ارائه شده بر مبنای قانون اساسی اسلامی است.

خانم دکتر نجم از اساتید و پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز نکاتی در مورد عدم انسجام بین مطالب، واضح نبودن آرمان‌ها و تدابیر و اینکه چگونه قرار است پیش برویم؟ بیان کرد و گفت: رابطه منطقی بین مبانی وآرمان‌ها به مراتب بهتر از رابطه منطقی بین تدابیر و آرمان‌هاست. در ضمن در سند، مبانی دین و دین‌شناختی خلط شده است. از طرفی منطق و روش نویسندگان این سند مشخص نیست حصر استقرایی است یا منطقی؟ آیا سند به چشم‌اندازهای جدید و متغیرها در 50 سال آینده اندیشیده است؟ معنای حقیقی پیشرفت در سند تببین نشده است.

 عضو مرکز الگوی اسلامی مرکزپیشرفت، ضمن تشکر از دقت نظر خانم نجم از ایشان خواست نکات را به صورت دقیق و جزیی مکتوب ارسال کند و در ادامه بیان داشت: لازم بود به جزییات و بند بند به صورت مصداقی ایراد وارد می‌شد تا انتقال و بررسی در مرکز راحت‌تر شود. اشکال به کلیات قابل طرح و بررسی نیست، هدف سند ارائه الگوی تمدنی اسلام و اتصال به شبکه جهانی است.

خانم دکتر موحدی پژوهشگر و استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز در مورد بندهایی از سند انتقاداتی ایراد کرد و سپس خانم ابوالحسنی از دیگر اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام انتقادات خود را به صورت جزیی از چند سطر سند بیان داشت که  انتقاد جدی ایشان به بند 56 تدابیر بود که تأکید بر چند جانبه گرایی، گسترش دیپلماسی، عمومی، و کمک به حکمیت و صلح جهانی دارد، پرسش وی در مورد ابهام حکم و واضح نبودن مفهوم صلح بود، آیا صلح با آمریکا و اسرائیل منظور است یا خیر؟

دکتر غفاری قره باغ ضمن تشکر ازسرکار خانم ابوالحسنی و ذکر مصداقی اشکال به سند، این اشکالات را پذیرفت و برانتقال آن به مرکز تاکید داشت.

خانم مهرجویی از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز به اشکالات بندهای 6-7-8-9 اشاره کرد، همچنینخانم چرتابی اشکالات را به صورت مکتوب ارائه کرد، خانم سلیمانی امیری به نکات مبهمی از سند اشاره داشت و به نیاز تشکیل جلسات بیشتر تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر غفاری در پایان از اساتید و همه نخبگان درخواست کرد تا نظرات و پیشنهادات خود را به مرکز الگوی اسلامی مرکز پیشرفت ارائه کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱