استاد دانشگاه برزیل تصریح کرد:

با حجاب احساس آزادی بیشتری دارم

نشست زن و رسانه در برزیل

دکتر ویکتور گفت: متأسفانه وقتی به برزیل برگردم نمی‌توانم حجاب داشته باشم اما وقتی اینجا با حجاب بودم احساس آزادی بیشتری داشتم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی «بازنمایی وضعیت زن و رسانه در برزیل» با حضور خانم دکتر سیلن ویکتور استاد دانشگاه و دکترای رسانه از کشور برزیل و کارشناسی ارشد شبکه تلویزیونی TV Cultural و خانم لیلیان سانچز کارشناسی ارشد رشته تروریسم در جهان در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

در این نشست که جمعی از پژوهشگران، اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و تعدادی از طلاب زبان‌آموز اسپانیولی در این نشست حضور داشتند، دکتر ویکتور به حضور خود در خاورمیانه برای سومین بار اشاره کرد و گفت: این اولین سفر من به کشور ایران است و ایرانی‌ها را مردمی خونگرم دیدم که از آنان تشکر می‌کنم.

استاد دانشگاه برزیل افزود: سخن من درباره آژانس‌های خبری در برزیل و انتشار اخبار رسانه‌ها درباره مردم ایران است، اینکه مردم برزیل درباره ایران چه می‌گویند و چه شناختی از ایران و مردم ایران دارد.

ویکتور با بیان اینکه این هفته دو خبر درباره ایران در آژانس‌های خبری برزیل منتشر شد، گفت: در گذشته اطلاعی درباره ایران نداشتیم، اما اکنون به خاطر مشکلاتی که آمریکا با ایران دارد، اخبار زیادی علیه ایران منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد: من به عنوان یک خبرنگار باید دقت کنم که چگونه خبر بنویسم، زیرا مردم خبر را می‌خوانند و آنچه را باور می‌کنند که در محتوای خبر آمده است.

استاد دانشگاه برزیل ادامه داد: این جلسه هم می‌تواند یک خبر شود، در این جلسه باید اتفاقی بیفتد که برای مردم جذابیت داشته باشد زیرا دنیای خبری به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ اول اخباری که مردم دوست دارند بخوانند و دیگر اخباری که شاید جذاب نباشد، اما مردم به خاطر تیتر جذاب، مشتاق خواندن آن خبر می‌شوند.

ویکتور یادآور شد: در خبر، گاهی نظر خبرنگار به مردم القا می‌شود و وقتی ما خودمان نظر می‌دهیم و حقیقت را منتشر نمی‌کنیم، چه فایده ای دارد؛ به همین خاطر تعدادی از مردم برزیل، ایران را دوست دارند و برخی از مردم برزیل به اخبار آمریکا اعتماد دارند و به دنبال واقعیت نمی‌روند.

وی بیان داشت: وقتی موضوعی برای تهیه خبر انتخاب می‌شود، بررسی می‌کنند که خبری نزدیک به حقیقت منتشر شود؛ ما به عنوان خبرنگار دوست داریم واقعیت را در خبر منعکس کنیم و نباید تنها به یک اتفاق بپردازیم بلکه جوانب دیگر هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال وقتی پهباد آمریکا مورد اصابت ایران قرار گرفت، باید به جوانب مختلف توجه کرد، از جمله اینکه چرا ایران این پهباد را نشانه گرفت؟، چرا پهباد آمریکا به آب‌های ایران وارد شده؟ پهباد آمریکا در آب‌های ایران چه می کرده؟ و غیره.

بسیاری از مردم جهان درباره فرهنگ ایران اطلاعی ندارند

این استاد رشته خبرنگاری گفت: در همه جای دنیا، مردم در مورد مسائل مختلف پیش‌داوری می‌کنند و ما قدرت اینکه مردم چگونه تفکر داشته باشند نداریم، ما قدرت اینکه در ذهن انسان‌ها وارد شویم نداریم، اما این قدرت را داریم که مردم درباره یک مسئله چه برداشتی داشته باشند.

ویکتور ادامه داد: اگر خبری زود منتشر شود مردم درباره آن سخن می‌گویند و زودتر پخش می‌شود؛ ما در جامعه اصطلاحاتی داریم از جمله «شما در تلویزیون دیدید ...» یا «شما در روزنامه خواندید ...» و البته با گستردگی فضای مجازی این مسئله شدیدتر شده است.

وی عنوان کرد: امروز مردم در فضای مجازی با اخبار زیادی مواجه می‌شوند که بسیاری از آنان حقیقت ندارد، بسیاری از مردم جهان به خاطر اخباری که از سوی آمریکا و دیگر رسانه‌ها علیه ایران منتشر می‌شود، تصور می‌کنند که تروریست در ایران بسیار است، زیرا آنان شناختی از ایران ندارند و فقط به اخباری که منتشر می‌شود، اعتماد می‌کنند.

استاد دانشگاه برزیل افزود: امروز بسیاری از مردم جهان درباره روابط سرد ایران و آمریکا اطلاع دارند، اما درباره فرهنگ ایرانی، غذا، ورزش و غیره هیچ اطلاعی ندارند.

فضای مجازی مهم‌ترین فضای عمومی برای انتشار اخبار است

ویکتور یادآور شد: اینجا یک دانشگاه است، ما در دانشگاه با حقیقت دنیا و جهان ارتباط داریم، اما خانه، ادارات مختلف، رادیو و تلویزیون فضای عمومی هستند و بسیاری از افراد به آن دسترسی دارند. در غرب که مردم به اینترنت دسترسی دارند، فضای مجازی برای آنان مهم‌ترین فضای عمومی است.

وی بیان داشت: آنچه که مردم برزیل را به ایران نزدیک می‌کند، تلویزیون، رادیو و خبرهایی است که نوشته و منتشر می‌شود، چنانچه در یکی از اخبار هفته گذشته خبری با تیتر «حمله آمریکا باعث نابودی ایران می‌شود» در رسانه‌های برزیل منتشر شد.

استاد دانشگاه برزیل تصریح کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند، به همین خاطر کشوری مانند آمریکا اینترنت و فضای مجازی را برای انتشار خبر انتخاب می‌کنند.

مردم جهان باید با ایران حقیقی آشنا شوند

ویکتور اظهار داشت: ما دو سؤال داریم که مردم برزیل درباره ایران چه می‌دانند و دیگر اینکه در فضای مجازی درباره ایران چه می‌گویند که برای پاسخ به این سؤال می‌توان به پژوهش خانم لیلیان سانچز کارشناس ارشد رشته تروریسم در جهان اشاره کرد که با استفاده از رباط، خبرهای مرتبط با تروریست را در اینترنت جستجو کرده که نتایج نشان داد از تعداد 32 خبر درباره تروریسم، 23 خبر دارای کلمه مسلمان بودند.

وی افزود: وقتی آنها درباره تروریسم حرف می‌زنند، ذهن انسان سریع متوجه اسلام و مسلمانان می‌شود، در حالیکه اگر یک مسیحی اقدام تروریستی انجام دهد، کلمه تروریست برای آن استفاده نمی‌کنند.

کارشناس شبکه تلویزیونی فرهنگ در برزیل ابراز کرد: اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این وضعیت را تغییر داد؟ آنها وقتی می‌خواهند خبری را منتشر کنند، خودشان انتخاب می‌کنند که چه خبری را منتشر کنند؛ به عنوان مثال اخباری که درباره پیشرفت علمی ایران است، منتشر نمی‌شود، بنابراین ما باید کاری کنیم که مطالب علمی و پیشرفت ایران هم منتشر شود و مردم با ایران حقیقی آشنا شوند.

ویکتور که در زمینه خبرنگاری، 30 سال فعالیت دارد، گفت: من به عنوان خبرنگار باید در ایران حضور داشته باشم تا آنچه را که با چشم خود می‌بینیم به عنوان خبر، تهیه و منتشر کنم، در غیر این صورت تنها می‌توانم از اخبار آنها برای انتشار استفاده کنم.

پوشش و حجاب به معنای سلب آزادی نیست

در ادامه این نشست، یکی از شرکت کنندگان این سؤال را مطرح کرد که نگاه شما درباره زنان در ایران چگونه بود و اکنون چه دیدگاهی درباره زنان ایرانی دارید؟ که خانم لیلیان سانچز در پاسخ به این سؤال، یادآور شد: وقتی به ایران آمدم دیدم که مردان به زنان بسیار احترام می‌گذارند و هیچ مزاحمت خیابانی در ایران ندیدم، حال آنکه در برزیل، آزادی زیادی وجود دارد، اما مردان احترام زیادی در برابر زنان قائل نیستند.

سانچز تصریح کرد: آزادی در ایران بیشتر است زیرا زنان ایرانی به راحتی در خیابان حضور دارند و مزاحمتی برای آنان ایجاد نمی‌شود، اما در برزیل اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه پوشش و حجاب به معنای سلب آزادی نیست، تأکید کرد: لباس و پوشش به این معنا نیست که هر که پوشش حجاب داشته باشد، آزادی ندارد، اما در برزیل، زنان هر لباسی می‌پوشند اما به معنای این نیست که آنان آزاد هستند.

با وجود حجاب، احساس آزادی بیشتری دارم

خانم ویکتور نیز درباره نگاه خود درباره زنان ایرانی، گفت: زنانی که در برزیل زندگی می‌کنند وقتی می‌بینند که کشوری زنان خود را مجبور به حجاب می‌کند، آن را دیکتاتور می‌دانند؛ اما نگاه من به عنوان زن میانسال برزیلی نسبت به ایران این است که ماییم که در برزیل در شرایط دیکتاتوری زندگی می‌کنیم.

استاد دانشگاه برزیل ادامه داد: در برزیل درباره زنان، شرایط دیکتاتوری فراوانی وجود دارد، متأسفانه وقتی به برزیل برگردم نمی‌توانم حجاب داشته باشم اما وقتی اینجا با حجاب بودم احساس آزادی بیشتری داشتم.

دوست دارم پیام امنیت و سلام ایران را به همه برسانم

ویکتور در پاسخ به سؤال یکی از حضار درباره چگونگی معرفی ایران به کشورهای دیگر، گفت: از روزی که به ایران آمدم تا به امروز در تلاش هستم که حقیقت ایران را به جهان نشان دهم، افراد برزیلی که در ایران ساکن هستند می‌توانند تجربیات خود درباره ایران را به مردم برزیل منتقل کنند.

وی افزود: بنده که به مدت 24 سال استاد دانشگاه در رشته خبرنگاری هستم، برای اینکه حقیقت کشورها را به مردم سرزمینم نشان دهم از فضای مجازی استفاده می‌کنم. از روزی که به ایران آمدم، عکس‌هایی گرفتم که منتشر کردم و بسیاری از خبرنگاران در فضای مجازی درباره ایران سوال می‌کنند و دوست دارند به ایران مسافرت کنند.

خانم سانچز نیز در پاسخ به این سؤال، یادآور شد: وقتی که به دوستان خود درباره سفر به ایران گفتم، بسیار تعجب کردند و گفتند آیا دیوانه شدی؟ فقط یکی از دوستان که دو دوست ایرانی در فضای مجازی داشت، از سفر من به ایران استقبال کرد.

ویکتور در ادامه عنوان کرد: با توجه به انتشار اخبار علیه ایران در کشورهای دیگر، مردم برزیل هم کشور ایران را کشوری ویران و در حال جنگ تصور می‌کنند، اما مردم ایران با حضور در فضای مجازی و ارتباط با مردم جهان می‌توانند این ذهنیت را تغییر دهند.  

وی یادآور شد: من به عنوان خبرنگار معروف شبکه فرهنگی تلویزیون برزیل دوست دارم پیام امنیت و سلام ایران را به همه برسانم، اما متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت به عنوان توریست در این کشور حضور دارم و نمی‌توانم فعالیت خبری داشته باشم.

کارشناس شبکه تلویزیونی فرهنگ در برزیل با اشاره به اینکه خبرنگاران کشورهای مختلف می‌توانند حقایق ایران را به گوش مردم جهان برسانند، تصریح کرد: مردم برزیل فرصت ندارند که با ایران حقیقی آشنا شوند و مجبورند اخباری را که علیه ایران منتشر شده، باور کنند، امروز در برزیل و همه جای دنیا تصور می‌کنند که بین ایران و آمریکا جنگ بزرگی اتفاق می‌افتد اما در این چند وقت که ایران بودم، می‌بینم که مردم با آسودگی و در کمال آرامش زندگی می‌کنند و اثری از جنگ نیست.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱