زمینه‌ها و علل گرایش به جریان‌های انحرافی معاصر در حوزه مهدویت بررسی شد

image_2019_4_28-9_56_10_485_KaF

نشست علمی ـ آموزشی «بررسی زمینه‌ها و علل گرایش به جریان‌های انحرافی معاصر در حوزه مهدویت» از سوی مرکز تخصصی فلسفه و کلام و با همکاری گروه علمی کلام اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی ـ آموزشی با موضوع «بررسی زمینه‌ها و علل گرایش به جریان‌های انحرافی معاصر در حوزه مهدویت» از سوی مرکز تخصصی فلسفه و کلام با همکاری گروه علمی کلام اسلامی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی صدقی دبیر آموزشی گروه علمی کلام اسلامی، ضمن عرض خیر مقدم، به ارائه گزارشی از نشست سال گذشته با عنوان «جریان‌شناسی مدعیان نیابت و وکالت» پرداخت و در ادامه بیان کرد: در این نشست، علل گرایش افراد به ویژه طلاب به جریان های انحرافی در حوزه مهدویت بررسی می‌شود.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد شهبازیان به تبیین جریان‌های انحرافی پرداخت و خاطرنشان کرد : در جریان‌های انحرافی از بیوگرافی جریان به جریان‌شناسی می رسیم، سپس ادله و عوامل جذب آن جریان را شناسایی می کنیم؛ به این نحو که چه عواملی سبب جذب افراد شده است؛ همچنین بسترهای زمینه‌ساز جریان را مورد دقت نظر قرار  می دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: چند گونه جریان داریم از جمله کسانی که ادعای امامت و مهدویت دارند؛ افرادی که ادعای نیابت خاص دارند؛ افرادی که ادعای زمینه‌سازی دارند و همچنین افرادی که ادعای زمینه‌سازی در غالب یمانی، نفس زکیه و خراسانی دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازیان افزود: همچنین سه شیوه ادعای ارتباط با امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مطرح است، از جمله ارتباط نسبی (همسر امام، فرزند امام)؛ ادعای ارتباط با امام در ملاقات حضوری و ادعای ارتباط با امام در خواب یا مکاشفه.

پژوهشگر و عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، عوامل به‌وجودآورنده جریان‌های انحرافی را عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و متافیزیکی عنوان کرد و به توضیح و تفصیل هریک از آنها پرداخت.

وی در ادامه افزود : بسترهای ظهور و رواج تحریف، ناشی از جهل و عوام‌زدگی در دین، تعصب و تحجرگرایی و شخصیت‌زدگی و اندیشه‌پرستی است.

در پایان نشست، روایاتی در این خصوص مورد نقد و بررسی قرار گرفت و سؤالاتی از سوی حضار مطرح شد و استاد نیز پاسخ دادند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱