در نشست «جریان‌شناسی مدعیان نیابت و وکالت» مطرح شد:

لزوم توجه به روایات مستند در باب مهدویت/ جامعه علمی از نظر حافظه حدیثی باید در سطح بالایی باشد

جریان شناسی مدعیان نیابت و وکالت3

مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه جهل و نادانی مخاطبان اثر زیادی در افزایش مدعیان دروغین در جامعه دارد، گفت: مدعیان هیچ گاه در جامعه فرهیخته ظهور نمی‌کنند و آگاهی در مورد تفکرات اصیل مانع از ظهور این افراد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، نشست علمی و تخصصی جریان شناسی مدعیان نیابت و وکالت با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث و دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد جعفری عضو هیئت علمی گروه کلام پژوهشکده حج و زیارت و با حضور بانوان طلبه از سوی مرکز تخصصی حکمت اسلامی و با همکاری گروه علمی کلام اسلامی در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

در این نشست که به مناسبت ایام نیمه شعبان در آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی با تشریح فعالیت فرقه‌های انحرافی مدعیان نیابت و وکالت در عصر غیبت عنوان کرد: چنین ادعای دروغینی که بی هیچ سند و مدرکی ظهور و بروز می‌کند تاریخی هزار ساله در میان مدعیان دارد.

بحث موعود، امید به دگرگونی و تحقق عدالت را در جامعه بشری ایجاد می‌کند

مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث افزود: درباره منجی گرایی، عمومیت این عقیده در نزد همه فرقه‌ها به عنوان وعده الهی چیزی نیست که مخصوص تفکر اسلامی و شیعی و ادیان الهی باشد اما در بسیاری از موارد ما با اهل سنت مشترک هستیم.

وی تصریح کرد: درباره حضرت ولیّ عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و اینکه فرزند حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) هستند و دنیا را پر از عدل و داد می‌کنند، روایات و تفکرات ما با اهل سنت مشترک است و بین شیعه و سنی، مهدویت اصل مشترکی است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: چنین مشترکاتی نشان دهنده عمق تفکر مهدویت در میان مسلمانان است، اصل ایده مهدویت و منجی موعود در مسیحیت و یهودیت، آماده ساختن جهان است، بنابراین در همه آئین‌ها بحث موعود باید مورد توجه باشد چرا که در جامعه بشری امید به دگرگونی و تحقق عدل را ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: ظهور منجی در آخرالزمان با ویژگی‌هایی که در آیات و روایات وجود دارد، گاهی زمینه سوء استفاده رندان و قدرت مداران را فراهم می‌سازد و آن‌ها به دورغ، ادعای نیابت و وکالت می‌کنند.

لزوم شناخت زیرساخت‌هایی که سبب پدید آمدن ادعای نیابت و وکالت می‌شود

مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث یادآور شد: زیرساخت‌هایی که سبب پدید آمدن این تفکر شده باید بررسی شود و به آسیب شناسی پیرامون ادعای دروغین پرداخت البته جریان مدعیان دروغین، جدید نیست و در دوران قبل نیز این افراد بوده اند.

وی بیان کرد: این ادعاها موجب می‌شود خود را منجی و یا وکیل و نائب امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) بنامند و به فریب دیگران بپردازند، ما این ادعاهای مهدویت یا نیابت و وکالت خاص از نظر تاریخی را در حد هزار اسم در اختیار داریم.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی تصریح کرد: در ابتدا باید اهدافشان را بشناسیم و ببینیم در جامعه چه آمادگی‌هایی وجود دارد که مدعیان دروغین به فعالیت می‌پردازند.

وی با اشاره به برخی از آسیب شناسی‌ها در مورد ادعاهای کذب گفت: فریب خوردن زائیده ضعف در سیستم آموزش و پرورش است اگر نیروی خلاق و آگاه داشته باشیم جامعه به این سادگی فریب نمی خورد البته این ضعف در آموزش ممکن است در حوزه‌ها نیز وجود داشته باشد.

مدعیان هیچ گاه در جامعه فرهیخته ظهور نمی‌کنند/آگاهی در مورد تفکرات اصیل مانع از ظهور مدعیان می‌شود

مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث افزود: اولین محور در مدعیان مهدویت این است که فساد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به طور مشهود در جامعه وجود داشته باشد تا امکان ظهور و بروز منجی فراهم شود، یعنی اگر جامعه ای باشد زمانی که قدرت مرکزی تضعیف شود مدعیان بیش تر ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

وی گفت: ممکن است در جامعه ای فساد باشد اما حکومت مرکزی وجود داشته باشد که اجازه بروز و ظهور ندهد اگر فرد زمینه را نبیند که جامعه با او همراهی کنند ادعایی نمی کند در دوران صدام با وجود فساد زیاد کسی ادعایی نکرد و یا در دورانی که وضعیت مالی مردم خوب بود مدعیانی ظهور نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی ادامه داد: اما بعد از آغاز جنگ صدام علیه ایران وقتی اوضاع عراق بد شد و یا پس از مرگ صدام 10 تا بیست مهدی دروغین و مدعی ظهور پیدا شد.

وی خاطرنشان کرد: جهل و نادانی مخاطبان اثر زیادی در افزایش مدعیان دروغین در جامعه دارد، مدعیان هیچ گاه در جامعه فرهیخته ظهور نمی‌کنند آگاهی در مورد تفکرات اصیل مانع از ظهور این افراد می‌شود.

انگیزه‌های اقتصادی در حرکت‌های اجتماعی نقش دارند/ بسیاری از مدعیان مهدویت به دنبال قدرت اجتماعی هستند

مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث عنوان کرد: جامعه‌ای که قدرت علم و خلاقیت دارد به سمت ادعاهای کذب نمی رود؛ ممکن است علاوه بر استناد به روایات ضعیف، سرویس‌های خارجی نیز در بروز این ادعاهای کذب دخیل باشند.

وی گفت: انگیزه‌های اقتصادی در حرکت‌های اجتماعی نقش دارند از طرفی بسیاری از مدعیان مهدویت به دنبال قدرت اجتماعی هستند بسیاری دارای توهم درونی‌اند؛ کار یک گروه از آنان در میان صوفیان، همراه با ریاضت‌های درونی است و روزه داری‌های طولانی مدت و ریاضت‌های دشوار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اظهار کرد: عده‌ای ادعای بسیج توده‌ای برای مقابله با ظلم دارند برخی نیز خواب را حجت الهی می‌دانند و به خواب برخی از انبیای الهی استناد می‌کنند؛ فردی بود که ادعا می‌کرد به عنوان نائب امام زمان سخنان پرندگان را می‌داند این نوع ادعاهایی که راست آزمایی نداشته باشد ملاکی برای ادعاهای آنان نیست.

وی گفت: برخی نیز در خواب ادعایی دارند خواب چون امکان اثبات ندارد نمی توان به آن استناد کرد؛ همچنین روی مواردی که قابلیت علمی نداشته باشد نمی توان اثباتی داشت.

جامعه علمی از نظر حافظه حدیثی و قدرت خلاقیت باید در سطح بالایی باشد

مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه منحرفان نمی‌توانند بر افراد فرهیخته اثر بگذارند، عنوان کرد: ما تراز علمی افراد را می‌شناسیم افرادی که در رتبه پژوهشی و علمی بالایی قرار دارند، جزو فریب خوردگان نیستند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که توهم علم و دانش دارند و سرخورده می‌شوند برای اینکه سرخوردگی خود را جبران کنند دست به ادعاهای دروغین می‌زنند و حتی گاهی فیلم‌هایی نیز از معجزات خود به تصویر می‌کشند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی تصریح کرد: در باب مهدویت باید از شیوه‌های علمی استفاده کنیم، امام سازی و نائب سازی بدون سند، فرقه‌های انحرافی است.

وی با بیان اینکه جامعه علمی از نظر حافظه حدیثی و قدرت خلاقیت باید در سطح بالایی باشد، تأکید کرد: اول باید خودمان قوی شویم و بعد به جامعه شیعی آگاهی بدهیم تا در برابر این نوع انحرافات واکسینه شود و این‌ها با بنیه علمی مردم به سمت فرقه‌های انحرافی نروند.

مسئول پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به اینکه انسان عالم و آگاه هر چه را گفتند تأیید نمی کند، بیان داشت: گاهی این افراد معجزاتی را به زبان می‌آوردند که قابل راستی آزمایی نیست مثلا ادعا می‌کنند که می‌دانند قبر حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) کجاست این افراد با روایات متقن ارتباط برقرار نمی‌کنند و با روایت ضعیف وارد می‌شوند وقتی حافظه روایی ضعیف باشد هر حدیثی را می‌پذیرند در این گونه موارد سیستم آموزش و پرورش ضعیف است.

 

جریان شناسی مدعیان نیابت و وکالت

لزوم آشنایی افراد به ویژه طلاب با شبهات مهدویت

همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد جعفری دبیر علمی این نشست بیان کرد: مقالات و کتاب‌های بی‌شماری در مورد افراد کاذب که خود را نائب و وکیل امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌دانند از سوی اساتید برجسته و صاحب نظر به رشته تحریر در آمده است که باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و جامعه را نیز با این آثار آشنا کرد.

عضو هیئت علمی گروه کلام پژوهشکده حج و زیارت افزود: شبهاتی پیرامون مهدویت و موعود در جامعه وجود دارد که پاسخ آن را می‌توان در این آثار به دست آورد که باید به خوبی مطالعه شود وگرنه جهل و نادانی موجب می‌شود که افرادی به سوء استفاده بپردازند و خود را به کذب یا توهم نائب و وکیل و یا حتی منجی بخوانند.

وی یادآور شد: کتاب‌هایی در رد احمد الحسن یکی از مدعیان دروغین وجود دارد و به نقد سخنان و استدلات احمد ابن الحسن می‌پردازد از جمله کتاب «راه و بیراهه» و آثاری در باب پاسخگوئی به شبهات و نقد و بررسی آراء مدعیان و ...که بهتر است طلاب آن‌ها را مطالعه کنند.

روایات مستند در باب مهدویت باید مورد توجه قرار گیرد/اهداف و خواستگاه ادعای مدعیان دروغین باید بررسی شود

حجت الاسلام والمسلمین جعفری خاطرنشان کرد: احمد الحسن فردی است که ادعا می‌کند رجعت بعد از امام بیست و چهارم است ببینیم یک توهم درونی چگونه افراد را با خود می‌برد.

وی بیان کرد: در طول تاریخ عده‌ای بودند که خود را به کذب نائب و وکیل امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌دانستند وقتی روایات قوی در باب مهدویت داریم نباید به روایات ضعیف استناد کنیم.

این استاد حوزه عنوان کرد: در جریان شناسی مدعیان نیابت یکی اهداف مدعیان و دوم خواستگاه‌هایی که سبب می‌شود به اهداف برسند اهمیت زیادی دارد.

وی یادآور شد: عده ای خود را امام سیزدهم و امام معصوم می‌دانند و خود را مجهز به معجزات و ارتباطاتی با عالم غیب می‌خوانند؛ مردم نباید در دام این افراد بیفتند اگر کسی ادعا می‌کند باید به طور علمی و با سند پاسخ بدهند.

گفتنی است در پایان این اساتید برجسته در قالب میزگردی به سؤالات بانوان طلبه پاسخ دادند.

 

طباطبایی-مهدویت

جریان شناسی مدعیان نیابت و وکالت2

جریان شناسی مدعیان نیابت و وکالت

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱