چهارمین نشست از سلسله نشست های «مهارت های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند» برگزار شد

5c13f35b39bf1-500x297

آخرین نشست از سلسله نشست‌های مهارت‌های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند به همت مرکز تخصصی «ادبیات عربی، تاریخ اسلام، تبلیغ، مطالعات اسلامی زنان» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آخرین نشست از سلسله نشست‌های مهارت‌های کاربردی و کلیدی در تربیت فرزند با موضوع «تکنیک‌های افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب» روز پنج‌شنبه ۶ دی‌ماه برگزار شد.

سرکار خانم افشاری‌نژاد در ابتدای نشست با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَ وَلَدَهُ عَلَى بِرِّهِ قَالَ قُلْتُ كَيْفَ يُعِينُهُ عَلَى بِرِّهِ قَالَ يَقْبَلُ مَيْسُورَهُ وَ يَتَجَاوَزُ عَنْ مَعْسُورهِ» گفت: باید شیوه تربیتی به شکلی باشد که در جهت فرمانبرداری از پدر و مادر به فرزندانمان یاری رسانیم.

استاد افشاری‌نژاد در ابتدا به تکنیک‌های افزایش رفتارهای مطلوب پرداخت و گفت: اصل در تربیت این است که ابتدا رفتارهای مطلوب کودک را تشویق کنیم و بعد سراغ اصلاح رفتارهای نامطلوب برویم.

وی ادامه داد: تکنیک افزایش رفتارهای مطلوب (اصول تحسین و تشویق) پنج گام دارد؛ گام نخست بهبود ارتباط والدین با کودک است که در این گام یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها بازی با کودکان است؛ استفاده از بازی برای آموزش به بچه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله اعتقادی، اخلاقی، و ... بسیار مؤثر است، جایی که کودکان حرف والدین را به خوبی می‌فهمند و می‌توان اثر مثبت گذاشت در هنگام بازی است.

وی تصریح کرد: بازی از جمله نیازهای اصلی و روزمره کودک است و سپس به ارائه شروط و تکنیک‌های بازی مؤثر پرداخت.

استاد حوزه گفت: گام دوم جهت افزایش رفتارهای مطلوب تشویق و تمجید است، تحسین کلامی و تمجید برای همه رفتارهای مثبت است، اگر بچه‌ها از رفتار مثبتی که انجام می‌دهند انعکاس مثبتی ببینند حس مثبتی خواهند داشت و این احساس مثبت باعث تکرار رفتار در آن‌ها می‌شود.

استاد نشست در تشریح پاداش و امتیاز دهی به عنوان سومین گام جهت افزایش رفتارهای مطلوب گفت: پاداش، امور مادی را شامل می‌شود و منظور از امتیاز، ایجاد فرصت یک کار دوست‌داشتنی برای کودک است؛ از اصول پاداش تناسب پاداش با سن، جنسیت، علایق و کار مثبتی است که کودک انجام داده است. وی افزود: پاداش برای رفتارهایی است که هنوز در کودک تثبیت نشده و نیاز به تقویت دارد.

استاد افشاری‌نژاد گام چهارم را تنظیم چارت رفتاری برای کودک معرفی کرد و افزود: جدول رفتاری شامل یک رفتار جدید و چهار یا پنج رفتار مثبت کودک است که آن رفتارهای را تکرار نمی‌کند و برای دائمی شدن نیاز به تقویت دارد و اضافه کرد: برای این تعداد محدود از رفتارها جایزه در نظر گرفته و در مورد انجام رفتارهای موجود در جدول، شکل تشویق و دادن جایزه با کودک صحبت می‌کنیم.

جهت معرفی آخرین گام در این بخش به الگو برداری و سرمشق دهی اشاره کرد و گفت: در این گام باید برای کودک مشخص باشد که کدام رفتار را مورد نظر ما است و فرصت دیدن این رفتار را برای بچه فراهم کنیم تا بتواند تقلید کند و در صورت نیاز در انجام آن رفتار به او کمک کنیم.

خانم افشاری‌نژاد در ادامه انواع فنون مقابله با بد رفتاری در کودکان را با عناوین تعیین قانون، دستور دادن، بحث مستقیم، بی توجهی، پیامد منطقی، زبان سکوت و محروم سازی برشمرد و در توضیح فن تعیین قانون گفت: تعیین قانون برای مقابه با بدرفتاری در کودک بالای سه سال تا دوازده سال است.

جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به فایل پی دی اف نشست مراجعه کنید.

نشست چهارم؛ تکنیک های افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱