جشن فارغ التحصیلان و حافظان قرآن سرای حضرت خدیجه

سرای حضرت خدیجه

جشن طلاب فارغ التحصیل، حافظ قرآن و همچنین فعالان فرهنگی و قرآنی سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها همزمان با پایان نیمسال اول تحصیلی 1402-1401 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها به مناسبت پایان نیمسال اول تحصیلی برای فارغ التحصیلان سطح دو و سطح سه و همچنین طلاب حافظ قرآن کریم جشنی را با حضور مسئولان سرا، مدعوین، طلاب ایرانی و بین الملل برگزار کرد.

این مراسم با قرائت قرآن کریم توسط یکی از طلاب قاری سرا شروع شد و پس از آن، سرکار خانم افتخار یوسفی معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن تبریک به فارالتحصیلان طلبه به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که به نقل از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «عنْهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ: مَنْ طَلَبَ اَلْعِلْمَ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلاَّ اِزْدَادَ بِهِ فِي نَفْسِهِ ذُلاًّ وَ فِي اَلنَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً وَ فِي اَلدِّينِ اِجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ اَلَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ؛ از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم مروى است كه فرمود: هر كه براى رضاى خدا طلب علم نمايد به بابى از علم نمى‌رسد مگر اينكه فروتنى او زيادتر مى‌شود،و تواضع او در ميان مردم بسيار گردد، و ترسش براى خدا بيشتر شود و جدّيت و كوشش او در راه دين بيشتر گردد، چنين عالمى است كه از علم خود نفع برد و ديگران را بهره‌مند سازد» (روضه الواعظین، ج1، ص 11).

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، اثر و نتیجه علم را در 4 ساحت مطرح کرد و اظهار داشت: از جمله ساحت‌های آثار علم در شخص دانش پژوه و در بین افراد دیگر است که این امر باعث زیاد شدن تواضع خود فرد می‌شود، همچنین در مقابل خداوند متعال که این امر با عث خوف و بیم می‌شود و در قبال دین و احکام الهی و معارف  که تلاش و کوشش را به همراه دارد و اگر این 4 ویژگی باشد فرد منتفع به علم می‌شود.

یوسفی در ادامه به ویژگی‌های جویندگان و دانش پژوهان علوم دینی اشاره کرد و اولین ویژگی را متخلق شدن فرد به اخلاق نیکو برشمرد و افزود: از یک استاد ریاضی پرسیدند شما به دانشجوی خود چگونه نمره می‌دهی؟ پاسخ داد اگر از نظر اخلاق، انسانیت و جوانمردی سرآمد باشد نمره یک می‌دهم. اگر از نظر علمی در حد مطلوب باشد یک صفر جلوی یک می‌گذارم و اگر از نظر مهارتی در حد مطلوب باشد صفر دیگری جلوی یک می‌گذارم اگر اخلاق و ادب و جوانمردی در حد مطلوب نباشد هر چه باشد همه صفر خواهد بود.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: «کونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِأَعْمَالِکمْ وَ لَا تَکونُوا دُعَاةً بِأَلْسِنَتِکمْ - مردمان را با اعمال خود (به خوبی ها) دعوت کنید نه با زبان‌های خود»، به ویژگی‌های دیگر جویندگان علوم دینی از جمله تبلیغ معارف دین با عمل صحیح و همچنین عالم و ملا شدن اشاره کرد و بیان داشت: به گفته یکی از اساتید، تحصیل علم پایانی ندارد، ابوریحان در لحظات احتضار هم دنبال علم بود و حتی در برزخ نیز شادی ما تحصیل علم است.

معاون آموزش و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به مسئولیت پذیری فعالان دین نسبت به دین داری اطرافیان و اجتماع و مسائل اجتماعی اشاره کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «رحمَ اللَّهُ مَن حفِظَ لسانَهُ ، وعرفَ زمانَهُ واستقامَت طريقتُهُ؛ خداوند رحمت کند کسی را که زبان خود را حفظ کند و زمان خود را بشناسد و روش و طریقه او (در زندگی) روش مستقیم باشد».

یوسفی در ادامه خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم مرکز مقدسی برای تجهیز شدن و برگشتن و ابلاغ احکام دین است و لزوم رشد از نظر علمی، اخلاقی، مسئولیت پذیری، ابلاغ مسئولیت در این مسیر ضروری است.

در ادامه این مراسم، خانم خدیجه محمد قاسمی به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: مأموریت اداره دانش آموختگان، ارتقای سطح ارتباط، دانش‌افزایی و حمایت از دانش آموختگان است و پس از فارغ التحصیلی، حلقه اتصال دانش آموختگان با جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خواهد بود.

رئیس اداره دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان ساخت: این اداره، بحمدلله کارنامه موفقی در دوره‌های دانش افزایی ویژه فارغ التحصیلان ایرانی و غیرایرانی داشته و إن‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

محمدقاسمی تصریح کرد: حضور فعال بانوان طلبه در اجتماعات و مطلع بودن ما از فعالیت‌های شما مشوق ما در گام‌های بلند تر خواهد بود که بانوی طلبه ای از تایلند نمونه ای از هزاران فارغ التحصیلان فعال ما هستند که خالصانه و مخلصانه در اقصی نقاط عالم از آمریکا و اروپا تا آسیای جنوبی، شرقی، کشورهای عربی و آفریقا و همچنین گوشه گوشه ایران اسلامی در عرصه مدیریت، تدریس، پژوهش و تبلیغ مشغول هستند و افتخار ما و مجموعه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها هستند.

در ادامه این برنامه، یکی از طلاب فعال و موفق غیرایرانی به بیان خاطرات و تجربیات خود در خوابگاه و بعد از خوابگاه پرداخت و طلاب را به فعالیت‌های علمی و فرهنگی و تربیتی در زمینه‌های گوناگون تشویق کرد.

خانم سمیه غلامی استاد حفظ و تجوید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز در این برنامه، اظهار داشت: برنامه حفظ قرآن کریم از سال 1395 در سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها آغاز شد و هر ترم بر تعداد حافظان قرآن کریم افزوده شده است که در کنار تحصیل به حفظ قرآن مجید می‌پردازند.

وی بیان کرد: هم اکنون به فضل الهی، حدود 400 حافظ قرآن کریم در سرای حضرت خدیجه تربیت شدند که تعدادی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدند.

وی با اشاره به تداوم برنامه حفظ قرآن کریم، اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک به تعداد حافظان کل قرآن کریم افزوده شود.

در پایان مراسم، طلاب فارغ التحصیل و حافظ قرآن و همچنین طلاب فعال فرهنگی و قرآنی مورد تجلیل قرار گرفتند و هدایایی به رسم یادبود به آنها اهدا شد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱