استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

ضرورت تقویت امید در طلاب/محور فعالیت اساتید باید ایجاد انگیزه در طلاب باشد

حسینخانی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی با بیان اینکه امروز یکی از خطرات بر سر راه جوانان، ایجاد و القای ناامیدی است، گفت: محور فعالیت اساتید باید ایجاد انگیزه در طلاب باشد و اساتید باید امید را در طلاب تقویت کنند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی در دهمین جلسه درس اخلاق اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با موضوع « نقش اساتید در تربیت طلاب» برگزار شد، عنوان کرد: موضوع نقش اساتید در تربیت طلاب، عنوانی گسترده است و حیطه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به ضعف انگیزه و ناامیدی در جامعه، تصریح کرد: ایجاد انگیزه در طلاب باید محور فعالیت اساتید قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی با اشاره به عوامل ناامیدی و بی انگیزگی در جامعه، بیان داشت: عدم روشن بودن آینده شغلی، برآورده شدن انتظارات از واحد‌های درسی، طولانی بودن زمان تحصیل، زیاد بودن درس‌ها، عدم شناخت استعداد طلاب، روشن نبودن هدف از ابتدای تحصیل، عدم انعطاف قوانین مثل حضور و غیاب‌ها، یاد نگرفتن مهارت‌های زندگی، موازی بودن برخی درس‌ها و غیره از جمله این عوامل هستند.

وی با بیان اینکه اساتید می‌توانند جریان ساز باشند، تصریح کرد: اساتید می‌توانند برای ایجاد و حفظ انگیزه در طلاب نقشی مؤثر داشته باشند و راهکارهای عینی و عملیاتی ارائه کنند.

ضرورت تقویت امید و پرهیز از القای ناامیدی در طلاب

استاد درس اخلاق حوزه در ادامه، به سخنانی از رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله اشاره کرد و بیان داشت: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در تاریخ 20 مهر 1391 در دیدار معلمان و اساتید دانشگاه‌های خراسان شمالی، فرمودند: «آنچه که اساس قضیه است این هست که شما در کلاس‌های درس چه در آموزش و پرورش، چه دانشگاه، امید به حرکت را در این جوان و مخاطب خود پرورش بدهید».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی عنوان کرد: اگر امید به حرکت را در جوانان پرورش دهیم، شاهد پیشرفت در جامعه خواهیم بود، اما امروز یکی از خطرات بر سر راه جوانان، ایجاد ناامیدی است.

وی با تصریح بر اینکه اساتید باید امید را در طلاب تقویت کنند، به توصیه‌های مرحوم آیت‌الله مجتهدی رحمةالله‌علیها اشاره کرد که استاد باید شاگرد را نسبت به درس و طلبگی دلگرم و تشویق کند تا در مسیر طلبگی بماند.

استاد درس اخلاق حوزه ضمن بیان این مطلب که استادی شغل انبیای الهی است و باید مثل انبیا، مردم را بسازد، اضافه کرد: استاد می‌توانند با شیوه تدریس مناسب، انگیزه را در طلبه دو چندان کند.

اهمیت و شیوه تشویق طلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی به خاطره ای از مرحوم شهید مدرس اشاره کرد که هنگام تدریس، یکی از طلبه‌ها وارد شد سلام کرد و نشست، شهید مدرس بسیار به ایشان احترام گذاشت، بقیه تعجب کردند، بعداز درس پرسیدند از آشناهای شما بود؟ گفتند خیر طلبه درس‌خوانی هست؛ این یعنی ایجاد انگیزه.

وی خاطرنشان کرد: بعضی شاگردان امام خمینی رحمة‌الله‌علیه اشکال درسی می‌نوشتند و به حضرت امام می‌دادند، ایشان خوشحال می‌شدند و علاوه بر آن، جایزه ای هم می‌دادند.

استاد درس اخلاق حوزه به شیوه‌های مختلف تشویق طلاب از سوی اساتید اشاره کرد و در پایان از اساتید درخواست کرد تا نظرات و پیشنهادات خود را درباره انگیزه بخشی به شاگردان ارائه دهند.  

 تصویر خبر

تصویر آرشیوی

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱