رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه‌الزهرا(س) خبر داد:

برگزاری رویداد پژوهشی پژوهشگاه با موضوع «جنسیت و علوم اسلامی»

نشست خبری هفته پژوهش 14014

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده با بیان اینکه همزمان با گرامیداشت هفته پژوهش، رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی با موضوع «جنسیت و علوم اسلامی» برگزار می‌شود، گفت: این رویداد در قالب گفتگوهای علمی شبه مناظره و کنفرانس‌های ایده پژوهی از 26 دی آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم زاده در نشست خبری «ویژه‌برنامه‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در هفته پژوهش» که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و همچنین گرامیداشت هفته پژوهش، عنوان کرد: برنامه اختصاصی پژوهشگاه مطالعات اسلامی از 26 آذر تا اول دی به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

برگزاری رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی از 26 دی ماه

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به برگزاری رویداد پژوهشی پژوهشگاه از 26 آذر تا اول دی ماه، اظهار داشت: موضوع رویداد پژوهشی پژوهشگاه، «جنسیت و علوم اسلامی» است که پیش رویداد آن در آبان برگزار شد و نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی متعددی برای این رویداد در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده خاطرنشان کرد: امروز برخی مباحث علوم انسانی مربوط به مبحث جنسیت است و به همین دلیل در این رویداد، ارتباط جنسیت با علوم اسلامی مانند فلسفه و کلام، تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، اخلاق اسلامی، اصول فقه و غیره مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در پیش رویداد که از 30 مهر تا 5 آبان در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، اکثر بحث‌ها توسط اساتید، نخبگان و پژوهشگران مجموعه برگزار شد، اما به خاطر تأثیرگذاری و اطلاع رسانی که انجام شد، مورد استقبال دیگر مراکز علمی قرار گرفت و اساتید و صاحبنظرانی از مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی مانند دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، الزهرا، قم و پژوهشگاه‌های علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، حکمت و فلسفه ایران و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده زن و خانواده در رویداد پژوهشی حضور دارند.

برگزاری رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی در قالب گفتگوهای علمی شبه‌مناظره

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: در رویداد پژوهشی پژوهشگاه، بحث‌ها به صورت ویژه‌تر و تخصصی‌تر در قالب گفتگو‌های علمی شبه مناظره و کنفرانس‌های ایده پژوهی برگزار می‌شود که دو نظریه پرداز و صاحبنظر که دیدگاه‌های غیرهمسو دارند، در این گفتگوها حضور دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده به عناوین گفتگوهای علمی و کنفرانس‌های ایده پژوهی رویداد پژوهشی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در نخستین روز رویداد که در تاریخ 26 آذر برگزار می‌شود، موضوع «جنسیت و استنباط فقهی» برگزار می‌شود، در روزهای بعدی به ترتیب، گفتگوهای علمی «زبان شناسی جنسیت در قرآن»، «جنسیت و معرفت شناسی»، «جنسیت و سوژه اخلاقی» و «علوم حدیث و جنسیت» برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این گفتگوهای علمی، پنل‌های ویژه با موضوعات «آشنایی با مراکز مهم و تأثیرگذار مطالعات زنان و جنسیت در جهان عرب» به زبان عربی و «آشنایی با مراکز مهم و تأثیرگذار مطالعات زنان و جنسیت در جهان غرب» و همچنین پنل «معرفی پژوهش‌های جدید منتشره در مورد جنسیت در جهان غرب» به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به ارائه ایده و داوری ایده ها، یادآور شد: اختتامیه رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی و تقدیر از ایده‌های برتر روز پنجشنبه اول دی برگزار می‌شود.

فعالیت پژوهشگاه مطالعات اسلامی با سه پژوهشکده و 10 گروه علمی / فعالیت دانشنامه زن مسلمان در پژوهشگاه مطالعات اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده در ادامه به تاریخچه تأسیس و فعالیت پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و اظهار داشت: این پژوهشگاه در سال 1394 در قالب پژوهشکده حضرت معصومه علیهاالسلام، فعالیت خود را با 4 گروه علمی پژوهشی آغاز کرد، در سال 96 دو گروه فقه و تاریخ به آن اضافه شد و در سال 1399 به دلیل گسترش فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی و تربیت پژوهشگران به عنوان پژوهشگاه مطالعات اسلامی، فعالیت خود را ادامه داد.

وی بیان داشت: این پژوهشگاه با دریافت مجوز از سوی شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در قالب سه پژوهشکده با 10 گروه علمی فعالیت می‌کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: هم اکنون پژوهشکده فلسفه و کلام با سه گروه علمی فلسفه، کلام و امامت؛ پژوهشکده فقه و مبانی حقوق با فعالیت سه گروه فقه زن و خانواده، فقه و حقوق و موضوع شناسی فقه با محوریت زنان و پژوهشکده علوم و معارف اسلامی با چهار گروه علمی مطالعات زنان، تاریخ اسلام، تعلیم و تربیت و تفسیرو علوم قرآن و حدیث در این پژوهشگاه مشغول به فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده اضافه کرد: علاوه بر این پژوهشکده ها، دو مرکز پژوهشی تدوین علوم درسی و دانشنامه زن مسلمان در این پژوهشگاه فعالند، مرکز تدوین علوم درسی وظیفه تألیف و تدوین متون درسی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه را به عهده دارد، دانشنامه زن مسلمان نیز که مجوز فعالیت خود را دریافت کرده است در گروه‌های علوم اسلامی و انسانی مشغول به فعالیت است و تا کنون حدود دو هزار مدخل به تصویب رسیده است.

رسالت اصلی و فعالیت پژوهشگاه در حوزه زن و خانواده است

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره خروجی فعالیت‌های پژوهشگاه، عنوان کرد: با وجود اینکه حوزه پژوهش یک امر صرفا نظری به نظر می‌رسد، باید تأثیرگذاری آن ملموس باشد. آنچه که وظیفه ما است و از عنوان پژوهش و پژوهشگاه پیدا است، باید به امر تحقیق، پژوهش و جابجایی و گسترش مرزهای علوم اسلامی و انسانی بپردازد، به ویژه در حوزه زن و خانواده که رسالت اصلی ما است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: ما با برگزاری جلسات متعدد با مراکز مختلف علمی و کاربردی، موضوعات پژوهشی را با توجه به نیاز جامعه و موضوعاتی که این مراکز در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و غیره ارائه می‌کنند، انتخاب کرده و پژوهشگران ما به امر تحقیق و پژوهش در موضوع مورد نظر می‌پردازند و بحث‌های علمی، فقهی، اجتماعی، کابردی و غیره انجام می‌شود، در ادامه، عملیات اجرایی و پیاده سازی آن به عهده مجریان امر است.

معرفی کلان‌پروژه‌های پژوهشگاه مطالعات اسلامی /دریافت 140 ایده پژوهشی در فراخوان دریافت ایده‌های پژوهشگران

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم زاده در ادامه به کلان‌پروژه‌های پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از کلان پروژه‌های پژوهشگاه با موضوع «بنیادهای فکر اسلامی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی زنان و دختران» است که فراخوان این پروژه داده شده و ایده‌هایی درباره این موضوع جمع آوری و بررسی شده است.

وی با اشاره به کلان پروژه «جذب پژوهشگر پسا سطح 4 و پسانخبگانی در راستای برنامه میان مدت»، ابراز داشت: این طرح با هدف تربیت نیروهای انسانی کارآمد در جهت حل معضلات آسیب‌های اجتماعی بویژه در حوزه زن و خانواده و کمک به پیشبرد مرزهای دانش و حل مسائل اساسی علوم اسلامی و تمدن نوین اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین به طرح‌ها و کلان پروژه‌های جشنواره رساله‌ها و پایان نامه‌های برتر پژوهشی و چاپ آنها، برگزاری همایش «نقش زمان و مکان در فقه بانوان»، «تبیین و طراحی الگوی تربیت جنسی کودکان با نگرش به منابع اسلامی» و پیش درآمدی بر دانشنامه زن مسلمان اشاره کرد و در پایان بیان داشت: یکی از برنامه‌های اختصاصی پژوهشگاه در هفته پژوهش، تجلیل از پژوهشگران دارای ایده‌های پژوهشی برتر است که در این راستا، 140 ایده پژوهشی دریافت شد در نهایت 5 ایده پژوهشی مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱