افزایش عزت نفس بسیاری از مشکلات فرد، خانواده و سازمان را حل می‌کند

حجت الاسلام اخوی

مدیر مرکز مشاوره با بیان اینکه افزایش عزت نفس بسیاری از مشکلات فرد، خانواده و سازمان را حل می‌کند، گفت: مهم‌ترین نکته در کرامت بخشیدن به افراد و ارتقای عزت نفس آنها این است که قدر نیرو در سازمان دانسته شود.

 به گزارش روابط عمومی، نوزدهم جلسه درس اخلاق کارمندی با موضوع «تقویت کرامت و عزت نفس در سازمان» صبح امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر اخوی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با تبریک میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام گفت: این امام همام در سال 232 هجری قمری چشم به جهان گشود و در سال 260 هجری قمری به شهادت رسید و در طول این 28 سال زندگی پربرکت خود بیشتر از طریق نامه‌نگاری و با تحمل سختی‌های فراوان برای استمرار مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تلاش کردند.

وی با اشاره به این‌که موضوع «تقویت کرامت و عزت نفس در سازمان» بسیار مهم و عامل انگیزه بخشی به کارکنان است بیان داشت: از آیه «ولقد کرمنا بنی آدم» استفاده می‌شود که همه انسان‌ها حتی غیرمسلمانان و کفار هم کرامت، عزت، حرمت، احترام و ارزش دارند و باید در راه حفظ آن تلاش کرد.

مدیر مرکز مشاوره با بیان اینکه کرامت دو بخش ذاتی و اکتسابی دارد اظهار داشت: آنچه مهم است، کرامت اکتسابی است چرا که بر اساس قرآن «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» بااین‌حال حفظ کرامت دیگران واجب است.

وی ادامه داد: کسی که احساس شخصیت و ارزشمندی نکند هرکاری را ممکن است انجام دهد و از شر او در امان نیستیم. از سوی دیگر عزت نفس ساختارهای روان‌شناختی فرد را حفظ می‌کند و سپر مهمی برای شخصیت فرد در برابر ناملایمات است و همین مسئله باعث افزایش قدرت صبر و مقاومت فرد شده و احتمال موفقیت او را در امور زندگی افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی با اشاره به اینکه ایمان یکی از عوامل مؤثر در افزایش عزت نفس است گفت: در سوره عصر می‌فرماید همه انسان‌ها در خسران هستند مگر کسانی که ایمان واقعی و عمل صالح داشته باشند و نیز کسانی که توصیه به کار حق و صبر می‌کنند.

وی با بیان اینکه عزت نفس می‌تواند بسیاری از مشکلات فرد، خانواده و سازمان را حل کند، ادامه داد:  بین عزت نفس و موفقیت، اخلاق، ایمان، رشد و پیشرفت رابطه معناداری وجود دارد، هر چه یکی از این عوامل افزایش یابد، عوامل دیگر هم افزایش می‌یابد.

مدیر مرکز مشاوره با اشاره به اینکه عزت نفس باعث ایجاد احساس مفید و مؤثر بودن در سازمان می‌شود و رابطه فرد را با دیگران بهبود می‌بخشد، اضافه کرد: یکی از ارکان سازمان نیروی انسانی است، احترام گذاشتن به نیرو، تحصیلات، حرفه و تخصص او باعث افزایش عزت نفس و کرامت انسانی می‌شود.

وی در ادامه به رفتارهایی اشاره کرد که می‌توانیم با آنها به دیگران  کرامت ببخشیم و گفت: احترام بدون قید و شرط به همه بدون در نظر گرفتن رتبه و جایگاه، احترام به پست و جایگاه سازمانی افراد و تبعیت از او و رعایت سلسله مراتب سازمانی، احترام به دیگران در گفتار، رفتار، جلسات، نگارش نامه و دیگر موارد، احترام در دستور دادن در کارهای اجرایی، پرداخت حقوق و مزایا و هدایا به‌صورت محترمانه، حفظ اسرار و آبروی افراد، اعطای پست متناسب با شأن افراد بر اساس تحصیلات، سابقه، تجربه و مهارت، تخصص و ...، از جمله رفتارهای سازمانی است که باعث حفظ کرامت و افزایش عزت نفس نیروها می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در پایان بیان داشت: مهمترین نکته در کرامت بخشیدن به افراد و ارتقای عزت نفس آنها این است که قدر نیرو در سازمان دانسته شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱