نشست تخصصی «زن و جنسیت در تاریخ اسلام»

ناهید طیبی

«زن و جنسیت در تاریخ اسلام» با حضور استاد طیبی در پیش رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی «زن و جنسیت در تاریخ اسلام و اندیشه اسلامی» در چهارمین روز پیش رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این نشست، سرکار خانم ناهید طیبی، مدیر دانشنامه زن مسلمان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه مبحث جنسیت غیر از امر جنسی است، اظهار داشت: در این نشست ما درپی بازخوانی تاریخ با حساسیت جنسیتی نیستیم، در اندیشه اسلامی، جنسیت امری ثانوی است و زن و مرد فارغ از جنسیت، در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیرند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه در اندیشه اسلامی، جنسیت امری عارضی است نه ذاتی و در كاركردهای زندگی معنا می‌یابد، گفت: ذهن، اگر از كلیشه‌های اندیشه غربی در باب جنسیت و مرجعیت آن خالی شود، جنسیت در اسلام ادراك می‌شود

طیبی در ادامه با اشاره به مفهوم جنسیت، گفت: جنسیت شامل مجموعه اطلاعات کلی و انتظاراتی دربارۀ رفتار، اولویت‌ها و نقش‌های اجتماعی دو جنس متمایز انسانی (زن و مرد) است.

وی افزود: مبحث جنسیت در ادبیات غربی ماهیتاً سیاسی است، چون آغاز فمینیسم، سیاسی بود. در غرب، سیاست اجتماعی، سیاست فرهنگی، سیاست هویت و سیاست جنسیت داریم.

مدیر دانشنامه زن مسلمان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به چالش‌های نظریه‌های جنسیت و  منشاء و مبنای تفاوتهای جنسیتی اشاره کرد و در ادامه، بیان داشت: ما دو رویکرد کلی درباره نظریه‌های جنسیت داریم، نظریه‌های اجتماعی جنسیت  که بر پایه برساخت گرایی است و نظریه‌های ذاتی جنسیت که بر اساس ذات گرایی هستند.

طیبی، مطالعه کتاب‌های «زنان یونان باستان» و «آشنایی با تاریخ ایران» را به علاقه مندان این عرصه توصیه کرد و در ادامه، به موضوع جنسیت و مواجهه تاریخی با حضور و نقش‌های زنانه زنان اشاره داشت و گفت: فرهنگ جوامع عرب و غیرعرب پیش از اسلام معمولا نافی حضور و صلاحیت سیاسی زنان بوده است،

وی همچنین به جلوه‌های حضور زنان در صدر اسلام و در زمان ظهور حکومت نبوی و حكومت علوی اشاره و عنوان کرد: در عصر نبوی و علوی، ردیابی تاریخی نشان می‌دهد که معضلی به نام تعارضات گزارش‌های سیره و روایات ضد زن وجود دارد.

مدیر دانشنامه زن مسلمان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به احادیث و گزاره‌هایی دالّ بر عدم مناسبات زنان با حکومت و امور سیاسی، یادآور شد: در عصر خلافت به استثنای عصر علوی و دوره عباسیان، زنان حضور چندانی در عرصه سیاسی نداشتند.

طیبی در ادامه به موضوع زن و جنسیت در ادوار تاریخ اسلام از جمله عصر نبوی، خلفای سه گانه، علوی، امویان، عباسیان و از قرن هفتم تا کنون اشاره کرد و پایان اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره موضوع زن و جنسیت در تاریخ اسلام و اندیشه اسلامی کار پژوهشی انجام دهیم، باید گزارش‌های تاریخی و روایات اسلامی را به صورت داده‌های پژوهشی مورد بررسی قرار دهیم، ردیابی تاریخی کنیم و هویت زن و استعدادهای زنان را با توجه به خلقت زنان بر مبنای مکتب اسلام در نظر بگیریم تا به ایده‌های پژوهشی مناسبی دست پیدا کنیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱