در کارگاه «ایده پردازی پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی» مطرح شد:

فلسفه حجاب را بر اساس مبانی فلسفی و عرفانی تبیین کنیم

مستقیمی 4

مستقیمی با بیان اینکه فنون ساده‌سازی، انگاره‌سازی و داستان‌نویسی را در انتقال ارزش‌های دینی بیاموزیم، گفت: آموزه‌های دینی را می‌توان با این فنون در میان قشر جامعه رسوب داده شود و فرهنگ شود که در این میان، رسانه‌ها، صدا وسیما و هنرمندان می‌توانند در انتقال ارزش‌ها و پیام‌ها به شما کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه «ایده پردازی پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی» در سومین روز پیش رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این کارگاه، سرکار خانم مهدیه سادات مستقیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به تفاوت زبان فلسفه با روش فلسفه، عنوان کرد: روش فلسفه استدلال است و همه افراد، قدرت درک استدلال‌های فلسفی را ندارند، اما با زبان فلسفه می‌توان به ساده سازی پرداخت.

پرداختن به مباحث فلسفه و جنسیت با سبک و سیاق مدل‌پردازی‌های اصلاح شده

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه محورها و گفتمان‌های زیادی در مباحث جنسیت وجود دارد، اظهار داشت: ما در بحث روش فلسفی که روش عقلی است، می‌توانیم با مدل‌های مخصوص مرتبط با مخاطب عام و یا خاص به صورت جداگانه ورود پیدا کنیم.

مستقیمی تصریح کرد: وقتی حرف از فلسفه و جنسیت می‌زنیم، حتما نباید لزوما با زبان فلسفه و ادبیات پر از اصطلاح آن برای مخاطبان خاص وارد شویم، بلکه می‌توان در سطح علمی ترویجی با سبک و سیاق مدل‌پردازی‌های اصلاح شده به بحث جنسیت و فلسفه ورود پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین نقص‌های کرسی‌های فلسفه و جامعه فلسفی، سنگین بودن زبان فلسفه است که نمی‌توان آن را به جامعه منتقل کرد.

لزوم ساده‌سازی آموزه‌های دینی به صورت فطرت‌پسند و عقل‌پسند

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بر ساده‌سازی فلسفه و عرفان تأکید زیادی دارند، افزود: ساده‌سازی صحیح و مخاطب شنود ظرافت‌ها و ویژگی‌های مربوط به خود را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

مستقیمی ادامه داد: در دنیا آنچه در ساده‌سازی مباحث فلسفی رایج است، سبک داستان‌پردازی است، اینکه ما بتوانیم بعضی از مسائل جنسیتی را که در آموزه‌های دینی وارد شده، به صورت فطرت‌پسند و عقل‌پسند در سطح علمی ترویجی ساده‌پردازی کنیم و به منصه اجرا بگذاریم، یک نکته بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه با شناخت عناصر و مؤلفه‌های عالم تخیل، برخی آموزه‌های دینی را انگاره‌سازی کنیم، یادآور شد: ما بحثی به نام انگاره و انگاره‌سازی داریم که با رویکرد فلسفی وارد بحث می‌شوند. یعنی مخاطب را که در مرتبه تخیل است، شناسایی می‌کنند و برای ارتباط با اکثریت جامعه و قشر خاکستری جامعه به سمت انگاره سازی می‌روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه ارتباط جنسیت و فلسفه یک مسئله فراگیر است که بار فرهنگی، اجتماعی، فردی، خانوادگی و حتی سیاسی در سطح ملی و بین المللی دارد، تصریح کرد: افراد دغدغه مند دینی می‌توانند از فلسفه برای تبیین دین و آموزه‌های دینی کمک بگیرند.

فلسفه حجاب را بر اساس مبانی فلسفی و عرفانی به صورت ساده‌سازی‌شده رواج دهیم

مستقیمی با اشاره به لزوم تبیین عقلی و فلسفی آموزه‌های دینی، گفت: ما می‌توانیم درباره آموزه‌های دینی مانند حجاب با زبان فلسفه، دفاع عقلی داشته باشیم و فلسفه حجاب را با زبان و ادبیات فلسفه تبیین کنیم.

وی افزود: در بحث حجاب ما باید فلسفه حجاب را بر اساس مبانی فلسفی و عرفانی رواج دهیم، امروز فلسفه حجاب را به معنای چرایی معنا می‌کنند، اما اینکه از بعد هستی شناسانه، معرفت شناسانه و نقدشناسانه فلسفه حکمت متعالیه به نظریه حجاب برسیم نیاز به کار پژوهشی دارد.

فنون ساده‌سازی، انگاره‌سازی و داستان‌نویسی را در انتقال ارزش‌های دینی بیاموزیم

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: ما باید فنون ساده‌سازی، انگاره‌سازی و داستان‌نویسی را بیاموزیم و دوره‌های کارگاهی این فنون را یاد بگیریم.

مستقیمی توصیه کرد: برخی مسائل فلسفی که در دین هم جدی گرفته شده، باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت‌های مختلف در میان قشر جامعه رسوب داده شود و فرهنگ‌سازی شود که در این میان، رسانه‌ها، صدا وسیما و هنرمندان می‌توانند در انتقال ارزش‌های دینی و پیام‌ها به شما کمک کنند.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر ایران، عنوان کرد: دانش آموزان اهل استدلال هستند و مسئولان و دغدغه‌مندان با انگاره‌سازی‌ها و برنامه‌ها می‌توانند با نسل جدید ارتباط بگیرند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱