عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد:

لزوم راه اندازی رشته «جنسیت و فلسفه اسلامی» در حوزه و دانشگاه

استاد مستقیمی

استاد مستقیمی با بیان اینکه ما هنوز در ابتدای راه افق‌گشایی نگاه فلسفی به جنسیت هستیم، بر لزوم راه اندازی رشته تحصیلی «جنسیت و فلسفه اسلامی» در حوزه و دانشگاه تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی «جنسیت و فلسفه اسلامی» در سومین روز پیش رویداد پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این نشست، سرکار خانم مهدیه سادات مستقیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم به اهمیت موضوع «جنسیت و فلسفه اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: در بحث جنسیت که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی و رویکرد معرفت شناسانه و هستی شناسانه در اوج اهمیت است، ما هنوز در ابتدای راه افق گشایی نگاه فلسفی به جنسیت هستیم و این درد بزرگی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: این خلأ علمی به صورت جدی وجود دارد و ما به تأسیس یک رشته تحصیلی با عنوان «جنسیت و فلسفه اسلامی» نیاز داریم.

مستقیمی به فلسفه مطلق و مضاف اشاره کرد و گفت: در فلسفه مطلق می توان با رویکردهای هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی به مبحث جنسیت پرداخت، همچنین در فلسفه مضاف هم امکان بررسی جنسیت وجود دارد.

وی افزود: در مباحث جنیسیتی چون مضارب آرا بالاست، بشر صدها راه دارد و اعمال نظرات خیلی زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه ما باید ادبیات فلسفه را وارد مباحث جنسیت کنیم، رابطه «جنسیت و ارزشمندی» و «جنسیت و ناطقه بودن» را توضیح داد.

مستقیمی در پایان با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران، تصریح کرد: ما می توانیم از طریق عقل و با ساده‌سازی زبان فلسفه، ارزش های دینی و اجتماعی را به نسل جوان منتقل کنیم و در کنار آن، از معارف دینی و اسلامی نیز بهره بگیریم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱