مدیر گروه علمی فقه جامعه الزهرا تصریح کرد:

تلاش بزرگان دین بر حفظ ضابطه مندی فقه بوده است/ادبیات فقه ما نیازمند به روزرسانی است

حیدری

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه ما باید تحقیقات و مقالاتی را که درباره مباحث دینی و حوزه زنان است، رصد کنیم و اگر انحرافی دیده می‌شود، آن را مطرح کنیم، گفت: برخی از مقالات از اوّلیات دین غافل شدند، اگر بحث زاویه دار با مباحث دین دیدیم، نقد کنیم و در دسترس دیگران قرار دهیم.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه ایده پردازی پژوهشی «جنسیت و فقه و اصول» در دومین روز پیش رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این کارگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسن حیدری، مدیر گروه علمی فقه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به نقطه مطلوب در حوزه علوم دینی، گفت: ما باید مدافع خوبی برای دین باشیم، گاهی لازم است نوآوری داشته باشیم، اما مواظب باشیم که مسیر منحرف نشود؛ گاهی نیز لازم است بیان جدیدی ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری تصریح کرد: زبان حوزه و همه هنر ما در بعد علمی باید این باشد که نمونه عینی آموزه‌های دینی باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ادبیات فقه ما نیاز به روزرسانی دارد، خاطرنشان ساخت: از آنجا که فقه با نیازهای جامعه سروکار دارد و نیازهای جامعه روزبه روز در حال تغییر هستند، باید هر چند سال یک بار بانویسی شود.

مدیر گروه علمی فقه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: ما در هر مسئله ای که در حوزه دین سروکار داریم، اگر می‌خواهیم در بحث پژوهشی موفق باشیم باید خاستگاه مسئله را درک کرده و بدانیم چرا تبدیل به مسئله شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با بیان اینکه اصول فقه با فقه و برخی علوم فرق اساسی دارد، گفت: ما در فقه، اگر احاطه کافی نسبت به مسئله ای نداشته باشیم، شاید مانعی سر راه احساس نکنیم، اما در اصول فقه احساس نیاز  می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم بر یک مسئله اصولی کار کنیم، باید احاطه کافی به کلیت مباحث اصولی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: علما و بزرگان دین در بحث‌های اصولی بابی با موضوع ثمره بحث باز می‌کردند؛ بنابراین در بحث اصول، نتیجه ای که گرفته  می‌شود باید کاربردی باشد.

مدیر گروه علمی فقه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: در بحث اصول فقه و جنسیت، نگاه بیطرفانه داشتن از اهمیت زیادی برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری در ادامه به ارتباط اصول فقه و جنسیت اشاره کرد و با بیان اینکه جنسیت بر احکام فقهی تأثیر دارد، گفت: اصول فقه بنا است فواید مشترک استنباط را به ما تحویل دهد، اما حوزه‌هایی هستند که با حفظ چارچوب اصولی بودن مسئله، بحث جنسیت در آن مهم است.

وی بیان داشت: در عصر حاضر، مباحث زنان به طور خاص مورد توجه قرار گرفته و بحث‌هایی را اقتضا می‌کند که به آنها پرداخته شود.

مدیر گروه علمی فقه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به محورهایی پیرامون اصول فقه و جنسیت اشاره کرد و در ادامه تصریح کرد: یکی از وظایف ما در عرصه دین این است که آنچه به نام دین عرضه  می‌شود، طبق ضوابط باشد. تمام تلاش بزرگان ما این بود که فقه را از ضابطه مند بودن خارج نکنند، بنابراین تمام تلاش ما این باشد که طبق ضوابط پیش برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری تأکید کرد: ما باید تحقیقات و مقالاتی را که درباره مباحث دینی و حوزه زنان است، رصد کنیم و اگر انحرافی دیده  می‌شود، آن را مطرح کنیم.

وی عنوان کرد: برخی از مقالات از اوّلیات دین غافل شدند، اگر بحث زاویه دار با مباحث دین دیدیم، نقد کنیم و در دسترس دیگران قرار دهیم. مباحثی که درباره اخلاق کاربردی در غرب مطرح است، لازم است که به این عرصه‌ها ورود پیدا کنیم و با ادبیات خودشان نقد کنیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱