در نشست «تاریخ و روش‌شناسی مطالعات جنسیت» مطرح شد:

لزوم پرداختن به مباحث جنسیت و مطالعات زنان با رویکرد دینی

حاج اسماعیلی

مدیر گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به لزوم پرداختن به مباحث جنسیت و مطالعات زنان با رویکرد دینی، گفت: رشته «مطالعات اسلامی زن و خانواده» در حوزه راه اندازی شد تا در برابر نفوذ جریان‌های فمینیستی پاسخگو باشد.

به گزارش روابط عمومی، نشست علمی پژوهشی «تاریخ و روش شناسی مطالعات جنسیت» در نخستین روز پیش رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

در این نشست، سرکار خانم سمیه حاجی اسماعیلی، مدیر گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به معرفی و فرایند تاریخی رشته «مطالعات زنان» پرداخت و در ادامه اظهار داشت: در رشته «مطالعات زنان» به مرور زمان، تمرکز از جنس زن و مرد به جنسیت که بر ساخته فرهنگ و جامعه است، تغییر کرد، به طوریکه موضوع فمینیست از نسخه جهانی کلی خارج شد و رشته «مطالعات زن» به «مطالعات زنان» تغییر کرد تا همه اقوام و ملیت‌ها و غیره را شامل شود.

مدیر گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: رشته «مطالعات زنان» متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر است، به طوریکه بعدها در بدنه جامعه، بحث تکثر صدای زنانه مطرح شد و به مرور زمان زمینه‌ای فراهم شد که «مطالعات زنان» به «مطالعات جنسیت» شیفت پیدا کند.

حاجی اسماعیلی ادامه داد: تغییر رشته مطالعات زنان به مطالعات جنسیت، پایان قصه نیست، آنها به طرز عجیبی می‌خواستند به مطالعات همجنس‌گرایی مشروعیت دهند که این کار به صورت افراطی صورت گرفت تا ذیل بحث مطالعات زنان به این موضوع صدا دهند.

وی بیان داشت: تمرکز بر بحث مطالعات جنسیت باعث  می‌شود که زنان از مرکز و ثقل توجه خارج شوند. این سوال روی میز هست که چه کسانی از این موضوع سود می‌برند که این مباحث را پیگیری می‌کنند.

مدیر گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: ما می‌توانیم عرصه‌هایی از مباحث جنسیت و مطالعات زنان که به آن پرداخته نشده با رویکرد دینی بپردازیم.

حاجی اسماعیلی یادآور شد: رشته «مطالعات زنان» در کشورهای غربی با این هدف به وجود آمد که بازوی دانشگاهی در مسائل فمینیستی باشد، اما در ایران، بر مبنای دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) بود تا به دنبال ارائه الگوی اسلامی برای بهبود وضعیت زنان باشند، برهمین اساس، در دانشگاه‌ها رشته مطالعات زنان را با توجه به اصل تحکیم خانواده تأسیس کردند تا به تربیت کارشناسان با هدف تبیین دیدگاه‌های اسلامی بپردازند.

وی با اشاره به راه اندازی رشته مطالعات زنان در اواخر سال 78، گفت: این رشته در سال 80 برای اولین بار پذیرش دانشجو داشت و سال 90 برای سطح دکتری دانشجو پذیرفتند. اما این رشته به مرور رویکرد انتقادی پیدا کرد.

مدیر گروه علمی مطالعات زنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در حوزه، رشته مطالعات اسلامی زن و خانواده راه اندازی شد تا در برابر نفوذ جریان‌های فمینیستی پاسخگو باشد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱