قدم به قدم در مسیر عشق/ حس و حال بانوان طلبه جامعه‌الزهرا(س) از پیاده‌روی اربعین

پیاده روی اربعین

کاروان زیارتی همپای قافله 6 با حضور ۴۰۰ بانوی طلبه ایرانی و بین المللی که از سوی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برای پیاده روی اربعین و زیارت عتبات عالیات عازم عراق شده بودند به ایران بازگشتند و از لحظه های عشق به حسین علیه‌السلام در این مسیر گفتند.

به گزارش روابط عمومی، کاروان همپای قافله پس از ۱۰ روزحضور در سفر زیارتی اربعین حسینی وارد ایران شد. این کاروان با بیش از ۴۰۰ بانوی طلبه ایرانی و بین‌الملل، اساتید و کارکنان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ابتدای سفر به حرم مطهر امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نجف اشرف و حرم مطهر امامین جوادین علیهما السلام در کاظمین مشرف شدند و پس از آن پیاده روی اربعین را به مقصد کربلا آغاز کردند.

اعضای کاروان همپای قافله پس از سه روز پیاده روی همزمان با شب زیارتی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام وارد کربلای معلی شدند. قرائت زیارت عاشورا، زیارت ناحیه مقدسه، دعای کمیل، دعای ندبه و زیارت اربعین، نشست صمیمی مدیر با اعضای کاروان و برپایی حلقه های معرفت از جمله برنامه‌های فرهنگی و معنوی طلاب و اساتید در کربلا بود.

در شامگاه اربعین زائران حسینی به صورت دسته جمعی به حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مشرف شدند و با آل الله وداع کردند. این کاروان پس از ورود به ایران، نماز مغرب و عشاء را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند و سرانجام روز دوشنبه ۲۸ شهریور وارد قم و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها شدند.

در مسیر این سفر معنوی و نورانی با تعدادی از بانوان طلبه به گفتگو نشستیم تا خاطره‌ها و حس و حال آنان از سفر عشق به سرزمین کربلا را بازگو کنیم.

یکی از این بانوان که از کشور پاکستان برای دومین بار، زائر حرم اباعبدالله حسین علیه‌السلام شده است از مسیر پیاده روی نجف تا کربلا می‌گوید: هر سال در ایام اربعین پای تلویزیون می‌نشستیم، می‌دیدیم و گریه می‌کردیم اما الحمدلله و باتشکر از مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که برای ما این شرایط را فراهم کردند که خودمان با پای پیاده و همپای حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به کربلا رفتیم که در اربعین برادرشان با ایشان همراه باشیم.

مسیری که زن و مرد نمی‌شناسد

این بانوی طلبه سطح ۲ حوزه می‌گوید: ما پیاده روی اربعین را می‌رویم تا به عالم دنیا ثابت کنیم که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و امام حسین علیه‌السلام برحـق بودند و به دنیا این را ثابت کنیم که این راه همیشه ادامه دارد و زن هم می‌تواند با حجاب خودش در این راه بیاد و هم‌قدم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها باشد.

طاهره‌فاطمه از حس و حال خوبش در زیارت حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام و حرم امام حسین علیه‌السلام و بین‌الحرمین می‌گوید که دلم می‌خواست چندتا حاجت از حضرت بخواهم، ولی اصلا دلم نیامد بااینکه ایشان همه چیز را می‌دهند اما اصلا از ایشان حاجت دنیا را نخواستم بلکه فقط خواستم عاقبت به خیرمان کنند که ما با این همه سختی و دوری راه از کشور خودمان آمدیم و در ایران زندگی می‌کنیم به ما این علم و حکمت را بدهند و بعد برگردیم.

طبیب کاروان عشق

دکتر صمدی، پزشک این کاروان نیز از حس و حالش در این مسیر کربلا همراه با میلیون‌ها زائر می‌گوید: راستش با هرقدمی که برمی‌داشتم، حس می‌کردم این من نیستم که قدم برمی‌دارم، بلکه این راه است که من را به سمت جلو هدایت می‌کند و پیش می‌برد! اینقدر برایم راحت و ساده بود و هیچ مشکلی الحمدلله نداشتم و قدم‌هایم را نذر می‌کردم و با هر قدم به یاد دوستانم، خانواده‌ام، خواهرو برادرانم و خانواده‌هایشان بودم و به‌ یاد آنها با هر قدمی که برمی‌داشتم ذکر صلوات می‌گفتم.

دکتر صمدی از لحظه لحظه‌های حضورش در مسیر می‌گوید که این پیاده‌روی یک نوع ایجاد آمادگی و هماهنگی است؛ درواقع هماهنگی با قافلهٔ حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و همدردی با ایشان که در حد بسیار بسیار ناچیز و غیرقابل مقایسه با شرایط حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و آقا امام سجاد علیه‌السلام است.

این طبیب کاروان عشق اضافه می‌کند که این پیاده روی یک کار نمادین است چراکه ما در این مسیر امکانات و پذیرایی داریم و تشنگی نمی‌کشیم، اگر خسته شویم استراحت می‌کنیم، اما این شرایط برای کاروان اسرا اصلا فراهم نبود و این فقط یک ابراز همدردی خیلی کوچک است و بنده احساس می‌کنم عظمت اربعین، گوشهٔ کوچکی از عظمت بانو زینب کبری سلام‌الله‌علیها، آقا امام سجاد علیه‌السلام و نهضت عاشوراست؛ اگر ما اربعین را بزرگ و حیرت‌آور می‌بینیم، این قطره‌ای از عظمت نهضت عاشورا و پس از آن عظمت بانو زینب کبری سلام‌الله‌علیها است که در نهایت با رسوایی و سرنگونی یزید و آل زیاد ملعون به پایان رسید.

دکتر صمدی درباره بین الحرمین می‌گوید: این فاصله به آسمان وصل می‌شود و این قطعه همه نوری است که به آسمان متصل می‌شود، من فکر می‌کنم واقعا یک فضای استثنایی در کرهٔ زمین است و فضا و حال و هوایش کاملا از هرجای دیگری متفاوت است.

وی خواسته اش از این سفر پیاده روی را تعجیل در فرج امام زمان «عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف» می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که امسال ان‌شاءالله آخرین اربعینی باشد که در دوران غیبت آقا به سر می‌بریم و این امر حاصل نمی‌شود مگر اینکه همهٔ مسلمانان دنیا و شیعیان همهٔ کشورها این فرقه‌بازی‌ها و اختلافات را کنار بگذارند و متحد شوند. و این اتحاد نیز حاصل نمی‌شود مگر اینکه دشمن مشترک یعنی صهیونیست و هم پیمانانش از جمله آمریکا زمین‌گیر و نابود بشوند.

این پزشک کاروان معتقد است که اربعین امسال بدون شک کمر اسرائیل را شکست، چشمش را کور و او را ناامید کرد، چرا که مشخص شد تمام تلاش‌ها و هزینه‌هایی که برای تفرقه بین مسلمانان کرده بود، به باد فنا رفت و این معجزهٔ اربعین و آقا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است .

وصالی بعد از چهل سال فراق

طلبهٔ بین‌الملل از کشور افغانستان به نام فاطمه عطایی از دیگر اعضای این کاروان بوده است که برای اولین بار عازم سرزمین نینوا شده است و می‌گوید: جالب این است که همراه با چهل سالگی این توفیق نصیبم شد و خودم این را به فال نیک می‌‌گیرم که به سمت کمال رفتن عقل را با این سفر اربعین بتوانم شروع کنم و داشته باشم.

این بانوی طلبه می‌گوید: اول که باورم نمی‌شد عازم این سفر شوم، چون از زمانی که مرز باز شد، سال‌ها بود که برای آمدن به این سفر تلاش می‌کردم و الحمدلله دولت صدام سرنگون شد و شوق این سفر را داشتم، زمان اربعین که می‌شد، شوق سفر داشتم تا سال گذشته که در ایام اربعین حسینی، توفیق زیارت امام رضا علیه‌السلام نصیبمان شد و همانجا از خداوند توفیق خواستیم که اربعین سال بعدش را بین الحرمین باشیم.

این طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه می‌دهد: وقتی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اطلاعیه ثبت نام گذاشت و به لطف خدا شرکت کردم و علی رغم ناباوری خودم لطف خدا شامل حالم شد تا به این سفر زیارتی مشرف شوم، به لطف خدا نه تنها سفر قسمت خودم شد بلکه طبق خواستهٔ خودمان دیشب خانواده‌ام هم بین الحرمین بودند و زیارت نصیب آنها هم شد.

عطایی، حضور میلیونی شیعیان در مسیر پیاده روی اربعین را نشانه ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری می‌داند و می‌گوید: در هر عصری انسان‌ها دور یک محوری مثل بت، خورشید و ... جمع می‌شدند اما الحمدلله نظر لطف خداوند به ما بوده و ما را شیعه قرار داده و ما دور محوری به نام اهل بیت علیهم‌السلام و امامت هستیم.

این بانوی طلبه می‌گوید که تمام خواسته‌اش از رسیدن به سفر کربلا دعا برای ظهور مهدی موعود عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و رساندن سلام شیعیان به این معصومان بوده است.

مرکز همه خیرهای عالم

مژده گنجی طلبه سطح دو از کشور افغانستان از دیگر اعضای کاروان است که در باره سفرش به کربلا می‌گوید که در موکب‌دارها؛ زائران و همه افرادی که به زوار خدمت می‌کردند، این عشق و شور به امام حسین علیه‌السلام را می‌دیدیم.

این طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: سختی این پیاده روی برای این است که ما یک ذره از مصیبت‌های حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را بچشیم و بتوانیم درک کنیم؛ سختی‌ها و رنج‌هایی که در این راه دیدم فکر نمی‌کنم اصلا به چشم بیاد.

وی، آرزوی قلبی اش در این سفر پیاده روی را ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، صلح و آرامش و امنیت در جهان و زندگی زیر پرچم حکومت عدالت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف عنوان کرد.

گام‌های ما در مسیر پیاده روی اربعین باید تمدن ساز شود

زهرا آیتکین طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از کشور ترکیه که در این کاروان حضور داشت، می‌گوید: هر دفعه که انسان به سفر کربلا و پیاده روی اربعین می‌آید با اینکه خسته می‌شود، اما شور و عشق دارد، گویی همه حس‌های خوب دنیا در این مسیر جمع شده است، هم نشاط دارد هم آرامش و هم لطافت.

این بانوی طلبه اضافه می‌کند: من در این سفر از خداوند، همه چیز خواستم، همه خیرهای دنیا اینجا هست، هم برای خودم هم برای تمام مؤمنان هم برای تمام مسلمانان همه خیرهای دنیا را خواستم، به نظرم اینجا نباید آدم کم بخواهد، حیف است که همچین جایی برسد و از این امامان کم بخواهد.

آیتکین تاکید می‌کند: باید این گام‌هایی که ما در این مسیر پیاده روی برمی‌داریم، تمدن ساز شود، یعنی ما در نهایت آن تمدن اسلامی را در کنار هم بسازیم چون این مسیر، مسیری است که بدون اینکه ملیت‌ها و قومیت‌ها را درنظر بگیرند، همه افراد می‌توانند کنار هم حضور داشته باشند و همه را به یک اسم «زائر حسین» صدا می‌زنند. این کنار هم بودن‌ها باید آنقدر تقویت شود تا همگی به یار امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تبدیل شویم.

وی یادآور شد: زمانی این مسیر خالی بود سال ۶۱ هجری قمری که اسرای کربلا و پس از آن، شیعیان چنین مسیری را طی می‌کردند تعداد خیلی کم بود، اما حالا این مسیر میلیونی شده و این مسیر میلیونی باید اثر خودش را خیلی فراتر در سال‌های آینده نشان بدهد.

بتول خلیل زاده طلبه سطح دو جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از کشور افغانستان که برای اولین بار به سفر کربلا مشرف شده است، احساس خود را از این سفر معنوی، غیرقابل توصیف می‌خواند و اظهار می‌کند: احساس من همانند کسی است که می‌خواهد به عشق خود برسد. با توجه به اینکه شعار این کاروان، «اقتدار زینبی» است، امیدوارم ما هم بتوانیم در این مسیر، الگوی زینبی باشیم و نمونه‌هایی از اقتدار حضرت زینب علیهاالسلام را به نمایش بگذاریم.

این طلبه بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان می‌کند: زمانی که وارد بین الحرمین شوم، اولین دعای من این «اللهم عجل لولیک الفرج» خواهد بود.

مثل قیامت/خودشناسی در سفر اربعین حسینی

یگانه نقی آوا طلبه ای از کشور آذربایجان، شهرباکو که از اعضای کاروان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بود، می‌گوید: اول اینکه این مسیر برای من ناشناس بود، اینکه نمی‌دانستم به کجا می‌روم، فقط خیالاتی داشتم از این سفر، سختی زیاد داشت ولی لذتش بیشتر بود. جداشدن از کربلا هم خیلی سخت بود در این مسیر خیلی چیزها یاد گرفتم اینکه اگر هدف‌مان وعشق‌مان یکی باشد، فرقی نمی‌کند در این مسیر چه ثروتمند چه فقیر همه یکی هستند.

وی ابراز می‌کند: صحنه قیامت را برای خودم انگار تصور کردم، همه به یک سو حرکت می‌کردند و هیچکسی با هیچکسی فرقی نداشت، بعد قدرت و عظمت امامان را دیدم که اگر ما امامان را داشته باشیم، هیچکسی نمی‌تواند ما را شکست بدهد، خیلی جالب بود و غصه خوردم که چرا تاحالا نیامدم.

این بانوی طلبه می‌گوید: خیلی زیبا و قشنگ بود، این مسیر سختی‌هایی داشت ولی می‌ارزد، چون انسان خودش را در میهمانی امام حسین علیه‌السلام احساس می‌کند، هرجایی که انسان تشنه باشد آب، غذا و مکان می‌دهند. همه باهم در یک سفره یک جا نشستند و سختی‌های راه هم آدم را به فکر اسرای کربلا می‌اندازد و الان بیشتر اسرا را درک می‌کنم.

وی در ادامه بیان می‌کند که من از امام حسین علیه‌السلام خواستم که معرفت بیشتر به ما عطا کند، چرا که در این راه معلوم می‌شود که چه کسی بیشتر از همه فداکارتر و صبورتر است و خودش را بیشتر می‌شناسد؛ همچنین امیدورام که این سفر اربعین زمینه ساز ظهور مهدی موعود عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف شود.

زهرا مهدیان طلبه سطح دو جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از استان اصفهان از دیگر اعضای کاروان همپای قافله ۶ که برای دومین بار به سفر اربعین مشرف شده، تصریح می‌کند: شور و حال اربعین با تمام سختی‌های آن، با توجه به اینکه نماد جمع بودن و اسلام است و شور و شوق حسینی را می‌رساند، حال و هوای خوبی دارد.

این بانوی طلبه می‌گوید: این سفر معنوی شاید سختی زیادی داشته باشد، اما عشق حسینی همه را به سمت خود می‌رساند.

هفتمین دیدار در سفر اربعین حسینی

خانم مدنی از کارمندان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که برای هفتمین بار به سفر اربعین مشرف شده است، می‌گوید: از قبل از سفر لحظه شماری می‌کردم تا به کربلا برسیم و از خداوند متعال می‌خواهم که ما را در دنیا از زیارت حضرت و در آخرت از شفاعت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام محروم نکند و مهم‌ترین حاجت من فرج امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است.

خانم تقی زاده یکی دیگر از زوار این کاروان و طلبه سطح دو و مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که برای دومین بار در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کرده بود، عنوان می‌کند: احساس بسیار خوبی دارم و از امام حسین علیه‌السلام سپاسگزارم که مرا به این زیارت دعوت کرده و از حضرت می‌خواهم که این مسیر را با معرفت و معنویت طی کنم.

این مبلغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه می‌کند: به نیت ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در این مسیر قدم بر می‌داشتم تا حضرت را ملاقات کنم و در این مسیر با امام زمانم حرف زدم و درد و دل کردم و در بین الحرمین ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را از حضرت خواستم، همانطور که هر روز می خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَهِ یَوْمِی هَذَا؛ خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده‏ام،عهد و پیمان و بیعت تجدید می‌کنم».

زکیه سادات حسینی طلبه سطح سه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز که برای اولین بار به زیارت اربعین مشرف شده است، می‌گوید: مسیر پیاده روی اربعین حسینی بسیار عالی بود و ما را به یاد حضرت زینب علیها السلام و اسرای کربلا می‌انداخت و این چادرها که در آنها اسکان داشتیم ما را به یاد جبهه‌ها می‌انداخت.

این طلبه سطح سه، بیان می‌کند: عشق به امام حسین علیه‌السلام و روزی ما بود که در این مسیر قرار گرفتیم و برای این دعوت، خداوند متعال را شاکریم.

زیباترین پارادوکس

دکتر طاهره ماهروزاده استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که در این سفر معنوی همراه طلاب بین الملل حضور داشت، می‌گوید: سفری که به نیابت از امام رضا علیه‌السلام باشد، سفری پراز برکت می‌شود. در سفر اربعین، یک پارادوکس بین هوای نفس و روح و جان آدمی می بینیم، از یک طرف ما به دنبال راحتی هستیم تا به ما سخت نگذرد و از طرف دیگر سفر سختی است و با جان و دل می خواهیم این سختی را تحمل کنیم.

ماهروزاده ادامه می‌دهد: وجود ما از دو بعد تشکیل شده، یک بعد مادی که می‌خواهد به زمین متصل باشد و یک بعد معنوی که می‌خواهد پرواز کند، در سفر اربعین حسینی، بعد معنوی ما به بعد مادی غلبه دارد و ما باید از امام حسین علیه‌السلام بخواهیم که در غلبه بعد معنوی و فطرت توحیدی خود به بعد مادی ثبات داشته باشیم.

لبیک گویان پشتوانه ولایت فقیه هستیم‌

خانم کبری رستار طلبه سطح سه تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و مربی پایگاه بسیج که در این مسیر پیاده روی همراه کاروان بود تصریح می‌کند: خداوند متعال را شاکرم که در این راهپیمایی عظیم اربعین حسینی حضور یافتم و عشق به امام حسین علیه‌السلام و لبیک به حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به ما توفیق داد که در این راهپیمایی شرکت کنیم.

این طلبه سطح سه تأکید می‌کند: حضور ما در این سفر معنوی، مشت کوبنده و محکمی بر دهان یاوه گویان جهان است و ما نشان می‌دهیم که بر پای دین خود هستیم و همه هستی خود را بر کف دست می‌گیریم.

رستار با بیان اینکه ما لبیک گویان پشتوانه ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی هستیم، عنوان می‌کند: ما این شور حسینی را تا قیام قیامت نگه می‌داریم و راه سرور و سالار شهیدان و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را ادامه می‌دهیم و از زمینه سازان ظهور خواهیم بود ان شاءالله.

وی، حجابش با چادر را افتخار می‌داند و اضافه می‌کند: ما این چادر را با افتخار به سر داریم تا به جهانیان ثابت کنیم با الگوگیری از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها جزء پرچمداران اسلام هستیم و این نشانی از عزت، افتخار و متانت زن ایرانی و شیعه است که در سخت ترین شرایط آن را کنار نمی‌گذاریم.

این طلبه سطح سه جامعه الزهرا، پیاده روی اربعین را نشانی و تجلی ظهور عنوان کرده و می‌گوید که امید است شاهد ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشیم.

اینها تنها گوشه کوچکی از خاطره‌ها و حس و حال بانوان طلبه ایرانی و بین المللی بود که در مسیر نجف تا کربلا همراه با میلیون‌ها زائر دیگر همسفر شدند تا ندای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و عشق و دلدادگی به خاندان پاک و مطهر رسول خدا را به مرحله نمایش بگذارند؛ سفری که در قدم به قدمش هزاران حرف و خاطره نهفته است. از کوچکترین زائر تا پیرترین زائر همه آمده اند تا در این مسیر به یاد زینب کبری سلام‌الله‌علیها و اسرای کربلا به تجدید عهد و میثاق با امام عصرشان بروند.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱