گزارشی از نشست «مواجهه امام رضا علیه‌السلام با جریان‌های ضدعلوی و کلامی»

حجت الاسلام روستایی

نشست علمی پژوهشی «مواجهه امام رضا علیه‌السلام با جریان‌های ضد علوی و جریان‌های کلامی عصر خویش» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روستایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نشست علمی پژوهشی «مواجهه امام رضا علیه‌السلام با جریان‌های ضد علوی و جریان‌های کلامی عصر خویش» به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با ارائه حجت الاسلام والمسلمین اکبر روستایی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روستایی در بخش نخست، جریان‌های ضد علوی را تقسیم بندی کرد و عباسیان به عنوان جریان سیاسی و اهل حدیث به عنوان جریان مذهبی، مورد بحث قرار گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: عباسیان به عنوان جریان سیاسی ضدعلوی، بر پایه طرح نظریه وراثت و غصب خلافت، به كشتار علویان و تخریب اماكن مقدس زیارتی مربوط به ائمه و امام زادگان همچنین به كشتار آل ابی طالب و تهمت به امام رضا علیه‌السلام پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روستایی افزود: امام رضا علیه‌السلام با كاربست 9 تاكتیك با جریان مذكور مقابله کردند، از جمله مقاومت در برابر مامون و حركت نكردن از مدینه؛ همراه نكردن خانواده با خود و بیان عدم بازگشت از این سفر؛ بیان همبستگی ولایت و توحید و انتصابی بودن امامت و بیان حقانیت خود برای رهبری جامعه در مناظرات.

وی همچنین زیر سؤال بردن حكومت مأمون؛ ابطال استناد به خویشاوندی؛ بیان همسانی اطاعت خویش با اطاعت از امیر مؤمنان علیه‌السلام؛ عدم دخالت در عزل و نصب حكومت و شرط حضور در نماز عید مطابق با روش رسول خدا ص و امیر مؤمنان علیه‌السلام را از دیگر تاکتیک‌های امام رضا علیه‌السلام در مقابله با جریان عباسیان ذکر کرد.

معاون پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از جریان‌های ضد علوی، اهل حدیث است، به عبارتی جریان مذهبی ضدعلوی آن دوره بوده است و برخی آراء شافعی نظیر مأجور بودن قاتل امیر مؤمنان علیه‌السلام و پیمان‌شكن بودن اهل بیت علیهم‌السلام در مواجهه با بنی عباس و عبدپنداری مردم توسط علویان، ارتباط شافعی با هارون در قامت مشاور، عهده‌داری قضاوت یمن و پوشاندن خلعت علما بر وی از سوی حاكم عباسی، مورد واكاوی قرار گرفت و نکاتی بر رد ادعاهای وی بیان شد.

بخش دوم نشست به كاوش مواجهه امام رضا علیه‌السلام با جریان‌های كلامی عصر ایشان اختصاص یافت و حجت‌الاسلام والمسلمین روستایی در دو ساحت شیعی و اهل تسنن به تبیین موضوع پرداخت و در قسمت اول، عملكرد واقفیه و غالیان و واكنش امام علیه‌السلام در قالب لعن آنان، سفارش به دوری از آن‌ها و داشتن بغض ایشان و غیره ذکر شد.

وی در قسمت دوم، جریان‌های كلامی اهل حدیث، جبریه و معتزله را مورد بررسی قرار داد و و رویارویی امام علیه السلام با اهل حدیث در چهار جنبه بیان استدلال به قرآن کریم، ذكر دلیل عقلی، تحریف احادیث نبوی و مخالفت با كلام الهی مورد مداقه قرار گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه توجه دادن به جعل روایت توسط جبریه و استدلال عقلی در نقد تفكر آنان، دو عنصر تشكیل دهنده مواجهه امام علیه‌السلام با این جریان انحرافی بود، به مباحثی پیرامون جریان فکری معتزله، در زمینه عدم بخشش مرتكب گناه كبیره با توجه به مخالفت آن با قرآن پپرداخت و این بحث  در كلام امام رضا ع مورد واکاوی قرار گرفت.

در این نشست چند موضوع پژوهشی نیز جهت انجام پروژه های تحقیقاتی و مقالات ارائه گردید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱