استاد حوزه و دانشگاه در کارگاه «اصول مناظره»:

مناظره یک شیوه قرآنی و روش انبیای الهی است

اسلامپور 3

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامپور با بیان اینکه مناظره بیشتر در مباحث اعتقادی و کلامی است، گفت: مناظره یک روش قرآنی و روش انبیای الهی است و یکی از ابزار تبلیغ است.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه «اصول مناظره» در سومین روز پیش رویداد آموزشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور طلاب سطح دو برگزار شد.

در این کارگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن اسلامپور استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه به تبیین چیستی، مهفوم، علائم و نشانه‌های مناظره، علل و عوامل مناظره، روش‌ها و ویژگی‌های مناظره، مؤلفه‌های مناظره، مراتب و درجات مناظره، موارد و زمان مناظره پرداخت.

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف از مناظره اثبات خصم نیست، گفت: مناظره بیشتر در مباحث اعتقادی و کلامی است، اما کرسی آزاداندیشی بیشتر در مباحث علمی کاربرد دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامپور خاطرنشان کرد: در مناظره دو عقیده و دیدگاه مقابل هم هستند و هر یک استدلال می‌آورد تا به نتیجه برسند، آداب مناظره مهم است، اما در کرسی آزاداندیشی لزوما دو دیدگاه مخالف نیست.

وی ادامه داد: در کرسی آزاداندیشی هر فردی نظرات شخصی خود را می‌گوید، بحث‌های عمیق صورت می‌گیرد و هیچگونه فضای امنیتی نباید باشد، در کرسی آزاداندیشی نباید فرد را محدود کرد. تفکر باید آزاد باشد و اندیشه همراه با آگاهی، استدلال و بحث‌های علمی باشد.

استاد و پژوهشگر حوزه یادآور شد: مناظره سخت‌تر از کرسی آزاداندیشی است. تریبون آزاد از این دو ساده‌تر است و حتی شرکت‌کنندگان می‌توانند نظرات سطحی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامپور تصریح کرد: مناظره باید برای کشف حقیقت باشد و طرفین باید استدلال بیاورند. هر گفتگویی مناظره نیست، گاهی جدال است.

وی با اشاره به لزوم مناظره، گفت: مناظره یک روش قرآنی و روش انبیای الهی است و یکی از ابزار تبلیغ است.

استاد و پژوهشگر حوزه به نشانه‌های مناظره اشاره کرد و اظهار داشت: مناظره باید منجر به کشف حقیقت می‌شود و نتیجه آن مشخص باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلامپور با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در مناظره، عنوان کرد: در مناظره، شجاعت، تحمل، صبوری و رعایت اخلاق باید رعایت شود. همچنین در مناظره، ویژگی‌های علمی و روشی نیاز است.

وی تصریح کرد: مناظره اگر درست صورت بگیرد، فواید زیادی خواهد داشت و برعکس، فواید و کارکردهای مناظره را باید بدانیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱