مشاوره یکی از راه‌های تبلیغ دین مبین اسلام است /نکاتی که باید مورد توجه مشاوران قرار گیرد

اخوی

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر اخوی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه اولین دوره تخصصی تریبت مشاور خانواده و کودک و نوجوان و مراسم افتتاحیه دومین دوره عمومی تربیت مشاور که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی مدیر مرکز مشاوره، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمتی مدیر کل صیانت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی معاون فرهنگی تربیتی و اساتید این دوره در آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: «احب الله من احب الحسین؛ خداوند کسانی را که حسین علیه السلام را دوست بدارند، دوست دارد».

مشاوران مسئولیت بزرگی برای تبیین معارف اهل بیت علیهم‌السلام به عهده دارند

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: امام سجاد علیه‌السلام نیز می‌فرمایند: «کسانی که ما را دوست داشته باشند و به دستورات ما عمل کنند، در بهشت در کنار ما هستند»؛ ما معتقدیم که پیروان و محبان اهل بیت علیهم‌السلام هستیم و در مسیر امام حسین علیه‌السلام، اصحاب و یاران آن حضرت به ویژه حضرت زینب علیهاالسلام گام برمی داریم.

وی با تصریح بر اینکه ما مسئولیت بزرگی برای تبیین معارف اهل بیت علیهم‌السلام و تبلیغ دین مبین اسلام در سراسر دنیا به عهده داریم، گفت: با توجه به اهمیت تربیت طلاب و زمینه سازی برای سلامت روحی، روانی، اخلاقی و معنوی طلاب وجود دارد، ما باید تلاش کنیم تا زمینه افزایش معرفت، اخلاق و معنویت را برای این قشر از جامعه فراهم کنیم.

وظیفه اصلی ما کمک به رفع موانع تحصیل و تهذیب طلاب است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی تأکید کرد: کمک به رفع موانع تحصیل و تهذیب طلاب، وظیفه اصلی ما است و مشاوره یکی از پشتوانه‌های بزرگ برای این امر است.

وی بیان داشت: با توجه به نیاز جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به مشاوران و پرورش اساتید و مشاوران مهذب و متخصص و متعهد و آگاه به شرایط زمان، دوره تربیت مشاور طراحی شد و با عنایت اهل بیت علیهم‌السلام و با همکاری مضاعف مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام راه‌اندازی شد.

مدیر مرکز مشاوره تصریح کرد: اولین ترم دوره تربیت مشاور، سال گذشته برگزار شد که آثار و برکات زیادی را در ابتدای کار شاهد بودیم.

مشاوران در جهت استحکام و سلامت خانواده فعالیت می‌کنند/ مشاوران از جمله نگهبانان این مرز و بوم هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی به اهداف برگزاری دوره‌های تربیت مشاور اشاره کرد و افزود: مهم ترین هدف از برگزاری این دوره‌ها، تربیت طلاب متخصص در امر مشاوره و پرورش بانوانی است که بتوانند ضمن بهره‌مندی از علوم روز، اطلاعات تخصصی و مباحث روانشناسی با رویکرد اسلامی، در جهت استحکام و سلامت خانواده و طلاب فعالیت کنند.

 وی بیان داشت: با توجه به فرهنگ مشاوره و با توجه به آسیب‌ها و موضوعات نوپدید و زمینه‌های نفوذ که در اثر رسانه‌های مختلف و فضای مجازی در کشور ما به وجود آمده، لازم است افرادی نگهبان این مرز و بوم باشند.

مدیر مرکز مشاوره یادآور شد: خاطرات زیادی از رشادت‌ها و شهامت‌های رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس به یاد داریم که تلاش کردند تا از این مردم و این مرز و بوم دفاع کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی افزود: امروز مدافعان حرم نیز جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و از حریم و حرم اهل بیت علیهم‌السلام دفاع می‌کنند؛ ما هم وظیفه داریم در این عرصه به سهم خود تأثیرگذار باشیم.  

مشاوره یکی از راه‌های تبلیغ دین مبین اسلام است / طلاب و اساتید حوزه، الگوهای دینی جامعه هستند

مدیر مرکز مشاوره تصریح کرد: مشاوره یکی از راه‌های تبلیغ دین مبین اسلام است؛ راه‌های درستی که دین برای رفع مشکلات و برای آمادگی روحی، روانی و اخلاقی جهت حضور بهتر و ساده تر در جامعه ما تعیین کرده است.

وی اظهار داشت: طلاب و اساتید حوزه، الگوهای دینی جامعه هستند و مردم از آنان الگو می‌گیرند و سعی می‌کنند که مسیر زندگی خود را همانند آنان تعیین و مشخص کنند؛ حال اگر طلاب ما دچار آسیب شوند، ممکن است مردم امید خود را از دست بدهند.

دلایل اهمیت دوره‌های تربیت مشاور /لزوم ارتقای مهارت افزایی و توانمندسازی مشاوران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی در ادامه به دلایل اهمیت دوره‌های تربیت مشاور اشاره کرد و گفت: تنوع فرهنگی طلاب و حضور آنان از شهرها و روستاهای مختلف کشور، گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه، گستردگی خدمات مشاوره ای و نیاز به آموزش‌های تخصصی مشاوره از جمله دلایل اهمیت این دوره‌ها است.

وی با بیان اینکه اهداف اصلی ما ارتقای دانش و مهارت و توانمندسازی مشاوران است، بر لزوم به‌روزرسانی اطلاعات علمی و تخصصی مشاوران تأکید کرد و افزود: اطلاعات مشاوران ما باید به‌روز و متناسب با فضا و شرایط امروز باشد.

مدیر مرکز مشاوره افزود: فضای مجازی دارای انواع آسیب‌های فردی و اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ دشمن در فضای سیاسی امنیتی تلاش می‌کند تا سلامت روحی و روانی جوانان ما را خدشه دار کند که مشاوران می‌توانند در این راستا تأثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی همچنین زمینه‌سازی برای ارتقای سطح سلامت روحی و روانی جامعه را از دیگر اهداف برگزاری این دوره دانست.

نکاتی که باید مورد توجه مشاوران قرار گیرد

مدیر مرکز مشاوره در ادامه بیان داشت: اگر بخواهیم در دوره تربیت مشاور موفق باشیم باید به نکاتی توجه ویژه داشت، از جمله شرکت کنندگان در این دوره باید اخلاص داشته باشند؛ همه کارها باید برای خداوند باشد و مشاوره جز با اخلاص پیش نمی رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با بیان اینکه این دوره نیاز به صبر و سعه صدر دارد، افزود: شرکت کنندگان در این دوره باید علاقه و انگیزه کافی برای حضور در این دوره‌ها داشته باشند و نتیجه این دوره‌ها را امیدوار کننده بدانند.

وی با اشاره به لزوم نظم و انضباط برای مشاوران، گفت: شرکت کنندگان در این دوره باید نسبت به این دوره تعهد داشته باشند و برای حضور در این دوره نظم داشته باشند.

توکل، توسل و تلاش راه موفقیت در دوره‌های تربیت مشاور

مدیر مرکز مشاوره بر لزوم رعایت مقررات در این دوره‌ها تأکید کرد و ادامه داد: اهتمام و تلاش برای فراگیری دانش و مهارت از دیگر نکات مورد توجه در این دوره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی با بیان اینکه شرکت کنندگان در این دوره‌ها برای فراگیری بیشتر مشتاق باشند، اضافه کرد: عمده مهارت افزایی به عهده فرد است و خود فرد باید بتواند از این دوره‌ها حداکثر بهره را ببرند.

وی تصریح کرد: بهترین کلمات برای موفقیت در این دوره توکل، توسل و تلاش است.

آغاز دوره تربیت مشاور از 7 مهرماه

مدیر مرکز مشاوره در ادامه به مقررات دوره اشاره کرد و افزود: یکی از شرایط حضور در این دوره، اتمام سطح سه تعلیم و تربیت اسلامی و یا در حال تدوین پایان نامه در نظر گرفته شده بود، همچنین صلاحیت اخلاقی و شخصیتی، مبانی انگیزشی و تعهد از دیگر شرایط حضور طلاب در این دوره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی افزود: در این دوره، شرکت‌کنندگان نسبت به همکاری با مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تعهد دارند و تعدادی از شرکت‌کنندگان دوره قبل در این عرصه مشغول به فعالیت شده‌اند، همچنین مشاوران می‌توانند در بخش‌های مختلف جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و در خارج از مجموعه فعالیت کنند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان باید یک سال و نیم در این دوره شرکت کنند که یک ترم عمومی و دو ترم تخصصی است و دو گرایش مشاور خانواده و همچنین کودک و نوجوان را برای این دوره تثبیت کردیم.

 

مدیر مرکز مشاوره به تعهداتی که شرکت‌کنندگان در این دوره دارند، اشاره کرد و گفت: حضور در امتحانات، انجام تکالیف، حضور افراد در جلسات درس، پایبندی به قوانین از جمله ملاک‌های حضور افراد در این دوره است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی همچنین به قوانین دوره‌های مرکز مشاوره اشاره کرد و در ادامه یادآور شد: دوره دوم تربیت مشاور از روز شنبه هفته آینده آغاز می‌شود، این دوره تلفیقی است و تعدادی از مشاوران که علاقه‌مند به این دوره هستند، در این دوره شرکت می‌کنند.

اعطای گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان

مدیر مرکز مشاوره در ادامه، عناوین و اساتید درس‌های دوره‌های تربیت مشاور را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در این دوره، 15 واحد درسی ارائه می‌شود و بیشتر اساتید این دوره، بانوان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی یادآور شد: با توجه به اینکه همه شرکت‌کنندگان حداقل دارای مدرک سطح سه تعلیم و تربیت هستند و مباحث تعلیم و تربیت و غیره را خواندند، پایه‌های علمی و مبانی نظری مشاوره همچون روانشناسی را در این دوره گنجاندیم تا مشاوران بر مبانی نظری مسلط شوند.

وی با تصریح بر اینکه بعد از پایان دوره، گواهی و مدرک پایان دوره معتبر به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود، گفت: شرکت کنندگان در این دوره می‌توانند در بخش‌های مختلف جامعه الزهرا و یا در مراکز مشاوره ای و درمانی به فعالیت مشغول شوند.

اعتماد مردم به مشاوران مذهبی بیشتر از مشاوران غیرمذهبی است

مدیر مرکز مشاوره ادامه داد: امروز اعتمادی که افراد به مشاوران مذهبی دارند، بیشتر از مشاوران غیرمذهبی است، زیرا هم مهارت و هم تعهد دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی ضمن قدردانی از مسئولان، اساتید، مشاوران و دست‌‌اندرکاران برگزاری این دوره، تصریح کرد: شاید امروز سختی‌هایی در این مسیر وجود داشته باشد، اما یقین بدانید که این‌ها جزو باقیات‌الصالحات است و در آینده نتایج آن را می‌بینید.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزاری دوره‌های تربیت مشاور، آثار و برکات و خیرات فراوانی داشته باشد و مورد مرضی اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد و در پایان توصیه کرد: شرکت کنندگان در این دوره نسبت به سازمان تعهد داشته باشند و این را به عنوان کار نبینند، بلکه به عنوان وظیفه و رسالت به آن نگاه کنند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱