استاد حوزه در دومین نشست فرهنگی سومین جشنواره ملی مهدویت:

مهم‌ترین آسیب‌ جامعه منتظر، بی‌معرفتی منتظران نسبت به جایگاه ولیّ خداست

جشنواره مهدویت

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، مهم‌ترین آسیب‌ جامعه منتظر را بی‌معرفتی منتظران نسبت به جایگاه ولیّ خدا و عدم شناخت صحیح اضطرار به حجت و باور آن به معنای واقعی کلمه عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدروح الله موسوی گفت: یکی از مهم ترین آسیب‌های جامعه منتظر بی معرفتی منتظران نسبت به جایگاه ولی خدا و عدم شناخت صحیح اضطرار به حجت و باور آن به معنای واقعی کلمه است لذا باید تلاش کنیم معرفت لازم را در زمان غیبت نسبت به ولی خدا کسب کنیم.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید روح الله موسوی در دومین نشست فرهنگی از سلسله نشست‌های سومین جشنواره ملی مهدویت با موضوع «آسیب شناسی جامعه منتظران» که به همت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، گفت: خداوند موقع حسابرسی با انسان تمام شرایط را در نظر می‌گیرد، از جمله اینکه این شخص در دوران غیبت متولد شده و در همین دوران زندگی خود را سپری کرده و حتی ممکن است کل عمر یک فرد در زمان غیبت قرار بگیرد کما اینکه ۱۱۸۳ سال است که مردم هم در زمان غیبت به دنیا می‌آیند و هم از دنیا می‌روند.

استاد و مبلغ مؤسسه تخصصی مهدویت با بیان اینکه خداوند به لحاظ وجودی همانند یک خط بی نهایت ابتدا و انتها ندارد، لذا اصلا پایانی برای خداوند وجود ندارد، افزود: گاهی نگاه به وجود انسان نگاه نیم خطی است به این معنا که وجود انسان ابتدا دارد، ولی انتها ندارد همچنین برخی نگاهشان به انسان پاره خطی است یعنی معتقدند وجود انسان آغاز و پایان دارد.

متأسفانه جامعه منتظران دستخوش آسیب شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به چهار مرحله حیات انسان، اظهار کرد: مرحله اول دنیا (تولد تا مرگ) میزان آن برای هر فردی متفاوت است، مرحله دوم برزخ که مجهول است، مرحله سوم روز قیامت بوده که طبق آیات قرآن کریم آیه ۴سوره معارج پنجاه هزار سال است و مرحله چهارم زندگی ابدی انسان لذا مرحله دنیا کاشت و داشت و بقیه مراحل برداشت است بنابراین سه مرحله برزخ، قیامت و زندگی ابدی همه متأثر و نتیجه دنیاست لذا روایت می‌فرماید: «الدنیا مزرعه الاخره».

وی یادآور شد: انسان باید تمام تلاش‌اش بر این باشد که این مقدمه بودن دنیا و اینکه در این دنیا او ماموریتی دارد را فراموش نکند و علاوه بر این که دنیا را طبق خواسته خداوند و اهل بیت علیهم‌السلام پی ریزی می‌کند این دنیا مقدمه‌ای باشد برای آخرت او یعنی دنیا ابزار و وسیله برای ساخت سه مرحله بعدی وجود انسان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه این مسائل را می‌توان از سوره وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر استنباط کرد گفت: با این عنوان که خداوند قسم یاد می‌کند که نشان از اهمیت و تأکید بر این موضوع دارد که انسان در خسران است به جز گروهی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و به تعبیری اعتقاد به اصول و فروع دین دارند لذا نگاه ما به انسان نگاه افرادی نیست که برای انسان پایانی قائل هستند.

استاد و مبلغ مؤسسه تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه متأسفانه جامعه ما به خصوص جامعه منتظران دستخوش آسیب شده که برخی از این آسیب‌ها خود منشأ آسیب‌های متعدد هستند، اظهارکرد: تغییراتی که در یک مجموعه ایجاد می‌شود و بر عملکرد آن تأثیر منفی می‌گذارد را آسیب می‌گوییم در حیطه جامعه منتظر هم این حالت وجود دارد.

بی‌معرفتی منتظران نسبت به جایگاه ولیّ خدا و عدم شناخت صحیح اضطرار به حجت

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: برخی آسیب‌ها حتی در زمان سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام هم بوده به عنوان مثال در زمان امیر المؤمنین علی علیه‌السلام، مظلومیت حضرت نه از جهت غصب حکومت، عدم فرمانبرداری مردم، شهادت فاطمه الزهرا علیهاالسلام و غصب فدک بوده و هیچ کدام علت اصلی مظلومیت حضرت علی علیه‌السلام نیستند، بلکه این‌ها معلول یک علت دیگر است و آن علت بی‌معرفتی مردم نسبت به جایگاه ولیّ خداست چون مردم نسبت به جایگاه ایشان معرفت و شناخت صحیح نداشتند لذا حکومت را غصب کردند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های جامعه منتظر، بی‌معرفتی منتظران نسبت به جایگاه ولیّ خدا و عدم شناخت صحیح اضطرار به حجت و باور آن به معنای واقعی کلمه است، لذا باید تلاش کنیم معرفت لازم را در زمان غیبت نسبت به ولیّ خدا کسب کنیم.

استاد مؤسسه تخصصی مهدویت بیان کرد: بنابر اتفاق شیعه و اهل سنت پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرمایند: مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة هرکس بمیرد و نسبت به امام زمان معرفت نداشته باشد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است حال اینکه این که چرا به جای کلمه امام، قرآن و اسلام ذکر نشده این است که امام، میبن قرآن و اسلام است و اسلام بدون امام داعش و ۷۰ فرقه به غیر از شیعه می‌شود، لذا مهدویت بخشی از پیکره اسلام نیست بلکه اصل و اساس اسلام بوده و یکی از مهم ترین آسیب‌ها عدم معرفت نسبت به حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است.

امامت روح، اصل و اساس دین است

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با تأکید بر جایگاه معرفت در زندگی انسان، ابراز کرد: زمانی که از امام سجاد علیه‌السلام از معرفت خداوند سوال می‌شود ما معرفت الله؟ ایشان می‌فرمایند «مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ» معرفت اهل هر زمان تبعیت از امام است لذا حتی به معرفت خدا هم نخواهید رسید مگر از کانال معرفت نسبت به امام  بنابراین از مسیر حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به توحید خواهید رسید.

وی با توضیح اینکه امامت روح، اصل و اساس دین است و انسان باید به معرفت امام برسد، گفت: در مسیر معرفت انسان باید سه پله دانش را طی کند، به این معنا که بداند وظایف در دوران غیبت، نشانه‌ها و شرایط ظهور و فرق بین اینها چیست و همچنین آگاهی به اینکه غیبت به معنای عدم ظهور است نه به معنای عدم حضور و انسان بعد از دست‌یابی به این دانش باید آن را تبدیل به بینش و بصیرت کند و در مرحله سوم زمانی که این دانایی تبدیل به باور شد باید در منش و رفتار خود این مسائل را نشان دهد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱