احیای قنات زنبیل آباد با پیگیری و همت جامعه‌الزهرا

حسین بهرامشاهی

از دلایل کم آبی قنات می توان به خشکسالی، حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم قنات، برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های قنات، توسعه شهری، ساخت و ساز‌ در حریم قنات به ویژه بلند مرتبه سازی‌ها، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در چاه‌ها و در اطراف مادرچاه‌ها است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حسین بهرامشاهی، مدیرکل امور پشتیبانی جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در گفت‌وگو با واحد خبر با اشاره به احیای قنات زنبیل آباد با دستور مدیر  محترم این موسسه علمی و پیگیری و تلاش حدود یکسال و نیم برای تحقق آن بیان داشت: قنات جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) معروف به قنات زنبیل آباد با قدمتی بیش از 200 سال، آب لازم برای آبیاری باغ تولیت را فراهم می‌کرده است. این قنات هم زمان با خریداری ملک جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) خریداری شد و مالکیت آن به این موسسه منتقل شد.

وی ادامه داد: طول مسیر اصلی این قنات حدود 8 کیلومتر و دارای 33 حلقه مادرچاه است که از قبل از بند 19 دی (نزدیک نیروگاه سیکل ترکیبی قم) آغاز می شود. البته با چاه‌های اصلی و فرعی، حدود 450 حلقه چاه، این قنات را تغذیه می‌کند.

بهرامشاهی با بیان اینکه در سال 1380 دبی آب این قنات حدود 180 لیتر بر ثانیه بود که البته در سال‌های قبل از آن تا 400 لیتر بر ثانیه هم گزارش شده است، اظهار داشت: از دلایل کم آبی قنات می توان به خشکسالی، حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم قنات، برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های قنات، توسعه شهری، ساخت و ساز‌ در حریم قنات به ویژه بلند مرتبه سازی‌ها، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در چاه‌ها و در اطراف مادرچاه‌ها اشاره کرد که این امور باعث تقلیل آب و خشک شدن کامل قنات در سال 93 شد.

وی با اشاره به حریم قنات طبق قوانین و مقررات، گفت: متاسفانه این حریم در اطراف چاه‌ها و مسیر قنات رعایت نشده و این مساله آسیب جدی به قنات زده است، به عنوان مثال احداث بلوار زائر در مسیل رودخانه و لرزش حاصل از عبور و مرور وسایل نقلیه باعث ریزش بخشی از مسیر قنات شده بود.

مدیرکل امور پشتیبانی با اشاره به دستور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی مبنی بر احیای قنات جامعه و مکاتبات و مذاکرات انجام شده با جهاد کشاورزی استان قم برای اجرایی سازی آن ادامه داد: اداره جهاد کشاورزی تاکنون در این مسیر کمک مالی به مجموعه نکرده است که با توجه به هزینه حدود 300 میلیون ریالی برای احیای بخشی از این قنات، انتظار می‌رود برای ادامه کار از مساعدت خود دریغ نکنند.

وی به تهیه نقشه کلی مسیر قنات شامل مکان چاه‌ها، مسیر و شیب قنات با هزینه حدود 120 میلیون ریال اشاره کرد و افزود: تیمی از مقنی‌های قدیمی استان که تجربه کاری و آشنایی خوبی با قنات‌ داشتند تشکیل شد و لایروبی و ترمیم و سالم سازی قنات آغاز شد که با همت این عزیزان بخشی از مسیر لایروبی و حدود 30 درصد آب قنات از اردیبهشت ماه استحصال و جاری شد. البته لایروبی باید تا رسیدن به چاه‌های اصلی ادامه یابد که مستلزم هزینه سنگینی است و چنانچه اداره جهاد کشاورزی بر اساس پیگیری ها و مذاکرات صورت گرفته نسبت به تامین اعتبار مساعدت نماید این کار ادامه خواهد یافت.

بهرامشاهی در پایان گفت: از آب این قنات برای آبیاری بخشی از فضای سبز و تامین مقداری از آب پروژه ساختمانی مجموعه استفاده می‌شود.

گفتنی است، قم دارای قنات‌های معروفی با نام‌های شمس‌آباد، زنبیل‌آباد، شاهی، ولدیه، شریف‌آباد، ناصریه، ناصری، شور و دختر بوده است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱