تشریح فعالیت‌های اداره امور خانواده جامعه‌الزهرا(س)

اداره امور خانواده

خانم حسنی با اشاره به راه اندازی اداره امور خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام در سال جاری به تبیین فعالیت های این اداره از ابتدای تأسیس تا کنون پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، خانم زهره حسنی در گفتگو با واحد خبر، به فعالیت‌های اداره امور خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره و عنوان کرد: فعالیت اداره امور خانواده با توجه به سیاست‌های کلی خانواده از نگاه مقام معظم رهبری مدظه‌العالی از اردیبهشت ماه 99 به دستور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در معاونت فرهنگی تبلیغی با سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین برزو به صورت رسمی آغاز شد.

وی یادآور شد: پیش از این نیز، اداره امور خانواده به صورت غیررسمی نیز فعالیت هایی در جهت ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان و همچنین تحکیم و توانمندسازی بنیان خانواده داشته است.

اهداف اداره امور خانواده جامعه‌الزهرا(س)

رئیس اداره امور خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: این اداره به منظور انجام رسالت بانوان طلبه در صحنه خانواده و ایفای نقش مهم همسری و مادری در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی راه‌اندازی شده است.

حسنی تصریح کرد: برقراری رابطه پایدار و مؤثر و مهارت‌افزایی بانوان طلبه در فضای خانواده با تأکید بر ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان از جمله اهداف مهم این اداره است.

وی، فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت حسنه نبوی در جهت تحکیم و توانمندسازی بنیان خانواده و روابط خانوادگی را از دیگر اهداف راه اندازی این اداره برشمرد.

تشکیل بانک اطلاعات طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام و بررسی 14 هزار پرونده

رئیس اداره امور خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به فعالیت‌های این اداره اشاره کرد و گفت: نخستین گام در این اداره، تشکیل و تحلیل بانک اطلاعات طلاب بود که بدین منظور، 14 هزار پرونده جهت احراز صلاحیت و معرفی ازدواج بانوان طلبه ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این میان، حدود دو هزار پرونده طلاب مجرد با توجه به محرمانگی اطلاعات شخصی و فرآیندهای مربوطه ثبت، اصلاح و بازنگری شدند.

احیای نقش واسطه‌گری ازدواج در اداره امور خانواده

حسنی به فراخوان جذب نیروهای جهادی همکار به منظور سرعت بخشی در امر واسطه‌گری با رویکرد دینی اشاره کرد و افزود: در این راستا چند نفر از کارکنان به عنوان نیروهای واسطه‌گری ساماندهی شدند و به آنان مهارت‌های ارتباط‌گیری و تعامل با خانواده‌های طلاب و متقاضیان به منظور ازدواج آسان و پایدار آموزش داده شد تا ما را در این مسیر همراهی می‌کنند.

وی با اشاره به احیای نقش واسطه‌گری در این اداره، بر فرایند توسعه شبکه واسطه‌گری ازدواج با افزایش آمار ازدواج تصریح کرد و افزود: در این اداره طرح واسطه‌گری به شیوه‌های جدید در حال بررسی است، همچنین طرح‌های «تحکیم خانواده» و «ازدواج خانواده موفق» در حال اجرایی شدن هستند.

ثبت بیش از 280 ازدواج با همراهی اداره امور خانواده

رئیس اداره امور خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به ارسال پیامک و تماس تلفنی به سرپرستان خانواده جهت گرفتن مجوز ازدواج، افزود: روزانه به طور متوسط 50 تماس تلفنی با سرپرستان خانواده‌ها جهت تکمیل اطلاعات و درج در پرونده و معرفی افراد صورت می‌گیرد.

حسنی با بیان اینکه تا کنون بیش از 280 ازدواج با همراهی اداره امور خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام صورت گرفته است، گفت: از ابتدای سال تا کنون نیز 197 مورد ازدواج با همکاری و همراهی اداره امور خانواده انجام شده است، همچنین سال گذشته 80  مورد ازدواج و سال 1397 نیز 10 مورد ازدواج بانوان طلبه در این اداره به ثبت رسیده است.

راه اندازی کانال «خانواده آسمانی»

وی در ادامه با اشاره به طراحی و راه اندازی کانال تخصصی خانواده آسمانی، عنوان کرد: این کانال به منظور برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های فردی شامل جرئت‌مندی و سیاست بیان، بایسته‌های مهارت اشتغال آفرینی در خانواده، مهارت حل مسئله، مهارت‌های معنوی و تنش‌زدایی، ارتباط موثر با خانواده و برگزاری مسابقات مرتبط با موضوع خانواده  به سبک اسلامی راه اندازی شده است.

رئیس اداره امور خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: علاقه‌مندان می‌توانند در پیام‌رسان ایتا به نشانی https://eitaa.com/jz_khanevadeh_asemani در کانال تخصصی خانواده آسمانی عضو شده و از مطالب این کانال بهره‌مند شوند.

راه‌اندازی هسته انجمن طلاب خانواده

حسنی همچنین به راه‌اندازی هسته انجمن طلاب خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: این انجمن فعالیت‌های مختلفی  داشته است و تا کنون به تدوین سیاست‌های کلی خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی، تدوین آیین نامه و شرح وظایف انجمن خانواده، برنامه‌ریزی در راستای محتوای خانواده در سه حوزه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده، برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای قبل، حین و بعد از ازدواج جهت ترویج و ترغیب ازدواج به هنگام و ارائه راهکارهای مربوط به زمینه‌سازی ازدواج آسان و به هنگام طلاب پرداخته است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های این اداره، گفت: برگزاری دوره کتاب خوانی ویژه خانواده طلاب، شناسایی مراکز همسو، طرح حمایت از خانواده و فرزندآوری، برگزاری کارگاه و نشست‌های آسیب‌شناسی خانواده و ارائه ایده‌ها و محتوا در حوزه فرهنگی خانواده از جمله این فعالیت‌ها است.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱