در گفتگو با استاد و مبلغ جامعه‌الزهرا(س) عنوان شد / بازنشر

تأثیر شناخت مباحث اعتقادی بر عفاف و حجاب / فقط کمی خدا را به بی‌حجاب‌ها نشان دادم

عفاف و حجاب

چون آیات قرآن مرتبط با توحید صد برابر آیات راجع به حجاب است، مباحث اعتقادی حدود صد برابر مباحث حجاب باید مطرح شوند و اگر مباحث دینی طبق فرمول قرآن موردبحث بررسی قرار گیرند قطعاً نتایج ارزشمند آن را در جامعه خواهیم دید.

بی‌حجابی همیشه به دلیل دشمنی با دین و عرف جامعه نیست. اگر پای صحبت برخی از کسانی که حجابشان خارج از چهارچوب دین و عرف جامعه است بنشینیم، خواهیم دید که آنچه باعث این رفتار آن‌ها شده، نه مخالفت با دین، بلکه ضعف در خداشناسی است.

اگر به آن‌ها با صبر و حوصله و مهربانی، از علت حجاب و فواید آن سخن بگوییم؛ خواهیم دید که بدون هیچ اجباری خود به‌سوی این زینت الهی گرایش پیدا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم علویه غزالی که از مبلغان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) است،در گفتگو با واحد خبر در خاطره‌ای تبلیغی به تشریح روش بیان حجاب و مسائل مرتبط با آن پرداخت.

درخت ایمان

برای صحبت در یک دوره‌ی دانشجویی با موضوع "عفاف و حجاب" دعوت‌شده بودم. قرار بود یک هفته با این دانشجوها باشم و درباره همین موضوع با آن‌ها صحبت کنم.

جمعی که قرار بود برایشان سخنرانی کنم، دانشجویان علوم پزشکی یکی از دانشگاه‌های کشور بودند که با مدل رفتاری خاصی سر کلاس می‌آمدند و حاضر نبودند حرف هیچ‌کس را بپذیرند.

جلسه اول بعد از سلام‌وصلوات، پرسیدم: شما می‌دانید من راجع به چه موضوعی می‌خواهم صحبت کنم؟
گفتند: بله خانم؛ پشت سرتان بنر زده و نوشته «عفاف و حجاب»؛ ما همه این‌ها را بلدیم، هزار دفعه شنیده‌ایم. گفتم: باشد قبول. شما آن‌ها را شنیده‌اید، اما چیزهایی که من می‌خواهم بگویم را تابه‌حال نشنیدید. من اصلاً راجع به عفاف و حجاب برای شما حرف نمی‌زنم. با تعجب گفتند پس چرا آنجا نوشتند «عفاف و حجاب»؟ گفتم: حجاب و عفاف برگ آخر آن درختی است که من می‌خواهم از ریشه‌اش برای شما صحبت کنم. من می‌خواهم به شما بگویم چرا باید حجاب داشت؟ عفاف به چه معنی است؟ عفاف که فقط حجاب نیست. در قرآن عفاف بر روی چهار مسئله معرفی‌شده؛ که در کنار هم می‌شوند «عفاف» و اما آن چهار مسئله: اول: حرف زدن یعنی عفت در کلام؛ دوم: راه رفتن؛ سوم: پوشش ظاهری و چهارم: نگاه کردن.

ریشه‌شناسی

بعد از بیان بخش‌های عفاف به جمعی که کمی حواسشان برای شنیدن حرف‌هایم جمع‌تر شده بود، گفتم: برفرض این چهار مسئله را کنار بگذاریم؛ اصلاً شما خدا را قبول دارید؟ ازاینجا وارد بحث خداشناسی شدم و گفتم: دلیل اینکه می‌خواهم درباره خدا صحبت کنم برای این است که قرآن یک کتاب متعادل است. ۶ هزار و ۶۲۳ آیه دارد. طبق فرمایش امام علی علیه‌السلام، بیش از دو هزار آیه قرآن راجع به توحید است، هزار و ۶۰۰ آیه راجع به معاد است و بقیه‌ی آیات راجع به نبوت، مسائل اخلاقی، احکام و خانواده و این‌گونه مسائل است.

به نظرتان چند آیه است که در آن واژه‌ی حجاب به‌کاررفته است؟ هفت‌تا. چند تا آیه هست که در آن واژه‌ی لباس به‌کاررفته باشد؟ ۱۷ تا. ۱۷ و ۷ می‌شود ۲۴. بیست‌وچهار آیه کجا و دو هزار و خورده‌ای آیه کجا. شما اگر دو هزار آیه راجع به توحید را بدانید، هزار و ۶۰۰ آیه راجع به معاد را بدانید، آیا خودبه‌خود حجاب را رعایت نمی‌کنید؟ آیا خودبه‌خود عفت را رعایت نمی‌کنید؟ اگر خدای خود را بشناسید، به دستورات او عمل نمی‌کنید؟ ...

تغییر مسیر

سه روز از این کارگاه را به توضیح خداشناسی و علت پرستش خدا اختصاص دادم. آن دانشجویانی که در ابتدای دوره با وضع نامناسبی سر کلاس حضور داشتند، هر چه که جلوتر می‌رفتیم خودشان را جمع و جورتر می‌کردند و مؤدبانه می‌نشستند. روزهای آخر طوری شده بود که سر کلاس گریه می‌کردند. دو روز آخر راجع به معاد و عفت برایشان حرف زدم. اینکه بایستی چطور عفت را رعایت کنیم و اگر رعایت کنیم چه سودی برای ما دارد و اگر رعایت نکنیم، چه ضرری برای ما دارد؛ برای خودمان؛ نه برای جامعه.

فقط کمی خدا را به آن‌ها نشان دادم

مدیر اردو گفت: خانم غزالی؛ من نمی‌دانم شما در کلاس‌هایتان چه کردید. یکی از دختران دانشجو روز اولی که آمد با روسری و وضع نامناسبی بود. ما به او گفتیم که بدون چادر نمی‌توانی اینجا حضورداشته باشید. او هم گفت شما راهم ندهید من برمی‌گردم؛ حضور در چنین جاهایی اصلاً برایم مهم نیست. ولی باز او را به‌زور آوردیم و گفتیم عیب ندارد حالا که آمدی بیا بنشین تا ببینیم چه می‌شود. حالا همان دختر با گریه پیش من به برادرش زنگ زد و گفت به مامان بگو یک چادر برای من بفرستد که می‌خواهم ازاینجا با چادر بیرون بروم. شما چه کردید؟
گفتم من کاری نکردم، من فقط توانستم کمی خدا را به آن‌ها نشان بدهم. من راجع به خالقیت خداوند و اینکه چقدر بزرگ است؛ راجع به اینکه خداوند این هستی را برای چه خلق کرده و اینکه توحید به چه معناست برایشان صحبت کردم.

حجاب سر می‌کنم قربت‌الی‌الله

شما اگر توحید را بدانید، حاضر می‌شوید حجاب را بردارید؟ خدای من حجاب را دوست دارد. از دانشجویان پرسیدم تا الان نیتتان موقع نمازخواندن چه بود؟ می‌گویید دو رکعت نماز صبح می‌خوانم قربت‌الی‌الله. اما تابه‌حال شده شما روسری، چادر یا مقنعه که سر می‌کنید بگویید قربت‌الی‌الله؟. خوب این هم یک کار خدایی است.
دستور به نمازخواندن را خدا داده و برای همین می‌گویید قربت‌الی‌الله؛ حجاب را هم خدا گفته باید داشته باشید. چرا برای حجاب داشتن نمی‌گویید قربت‌الی‌الله؟ اگر این عبارت را بگویید می‌فهمید که این کار را برای چه کسی انجام می‌دهید. آن‌وقت برایتان قشنگ می‌شود؛ تحمل کردنش برایتان عاشقانه می‌شود؛ دوستش دارید، یعنی حجاب محبوبتان می‌شود.

حجاب را خوب معرفی کنیم

چون قرآن کریم کتابی است که انسان را به تعادل در همه امور فراخوانده، پس ما هم باید از آیات قرآن به‌تناسب درصدی که نازل‌شده است، در مباحث خودمان استفاده کنیم تا نتایج عمیق انسان‌سازی آن را ببینیم. مثلاً مباحث اعتقادی مربوط به توحید حدود صد برابر مباحث حجاب باید مطرح شوند. چون آیات قرآن مرتبط با توحید صد برابر آیات راجع به حجاب است و اگر مباحث دینی طبق فرمول قرآن موردبحث بررسی قرار گیرند قطعاً نتایج ارزشمند آن را در جامعه خواهیم دید.

وقتی حجاب را با این روش تفهیم کنید و شخص بداند که مسئله چیست، خودبه‌خود به سمت حجاب می‌آید. سال‌ها این دانشجویان با من ارتباط داشتند، برای من پیام می‌فرستادند، مشاوره می‌گرفتند، حرف می‌زدند و مشکلاتشان را مطرح می‌کردند و این ارتباط همچنان ادامه دارد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱