فلسفه روز جهانی قدس

روز قدس

طراحی هوشمندانه روز جهانی قدس و فرصت سازی برای نشان دادن وحدت و اراده امت اسلامی در قبال حل مسأله فلسطین و دفع غدّه سرطانی اسرائیل به عنوان اولویت اول جهان اسلام توسط حضرت امام خمینی (ره) یک تصمیم راهبردی بود که طی ۳۸ سال اخیر سبب شد در میدان رقابت سنگین و تنازع بین قدرت‌های جهانی، آرمان آزادی قدس شریف به مثابه یک ضرورت حتمی و تاریخی پلی به گذشته، حال و آینده آحاد مسلمانان عالم ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی، نوشتار زیر به قلم سادات صرافی از مبلغان جامعه الزهرا به بررسی فلسفه و اهمیت روز قدس پرداخته که در آستانه این رویداد بزرگ منتشر می شود.

روز قدس از زوایای گوناگونی دارای اهمیت است. از جمله اینکه نشانگر مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت نامشروع رژیم غاصب اسرائیل است. همچنین روز قدس به منزله اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی است.

خارج کردن مسئله فلسطین از بعد ملی و تبدیل آن به بعد جهانی و اسلامی یکی دیگر از مسائلی است که نشانگر اهمیت روز جهانی قدس در میان مسلمانان و امت اسلام می باشد. در این باره لازم به توضیح است که دشمن صهیونیستی ابتدا سعی داشت که این نبرد میان رژیم اسرائیل و فلسطینیان را به یک منازعه قومی و نژادی بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند، اما با اعلام مواضع امام به عنوان یک مرجع بزرگ دینی در جهان اسلام، روحی تازه به بعد اسلامی فراموش شده و نیمه جان مبارزه با رژیم اسرائیل دمیده شد و باعث گردید مبارزان فلسطین به جای انتخاب گزینه های چپ گرایی، ملی گرایی و ناسیونالیستی و حتی گرایش به غرب و سازش، تنها به گزینه «مقاومت اسلامی» بیندیشند که شکل گیری گروه های جهاد اسلامی و نیر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و رویگردانی مردم فلسطین از جنبش فتح و دیگر مجموعه های سازش کار مؤید این نظر است.

خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی و تأثیر معنوی بر مسلمانان و ایجاد نوعی مشارکت عمومی از دیگر موضوعاتی است که اهمیت بیش از پیش روز قدس را نمایان می سازد. و در نهایت، زیر سؤال رفتن دولت های مرتجع و غرب گرای جهان اسلام را هم باید یکی دیگر از کواردی برشمرد که اهمیت این روز را بیشتر از گذشته نمایان می سازد. در واقع همان طور که امام فرمودند: «این روز، روز امتیاز و جدایی بین حق و باطل است و دنیای اسلام و امت اسلامی شاهد برخی ممانعت ها از سوی برخی دولت های منطقه برای برگزاری تظاهرات بوده است که داشتن رابطه و علقه سیاسی بین آن دولت ها و اسرائیل را نشان می دهد و از سویی نشانه حقانیت کشورهایی است که سعی در باشکوه برگزار کردن این روز دارند؛ زیرا که این روز به نوعی رویارویی مستقیم اسلام و صهیونیسم جهانی است». این پدیده را می توان با مواضع برخی دولتها و گروهها در جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل و ۲۲ روزه و ۸ روزه رژیم صهیونیستی با مردم مسلمان غزه هم مشاهده کرد که برخی دولت ها و گروه ها منجمله القاعده با اتخاذ مواضعی که نارضایتی آن ها را از این جنگ نشان می داد، ماهیت ضد اسلامی خود را افشا کردند و از سویی دیگر باعث حقانیت حزب اللهراهپیمایی روز قدس امسال در حالی برگزار می شود که خاورمیانه و جهان اسلام در شرایط ویژه ای قرار دارد. در مصر، تونس، لیبی و … تحولات اساسی انجام شده و بیداری اسلامی در منطقه همچنان در جریان است و وابستگان به نظام سلطه و صهیونیسم جهانی در حال حذف شدن از معادلات سیاسی و اجرایی بسیاری از کشورها هستند؛ ملت بحرین همچنان در مصاف با آل خلیفه مصمم بوده و در عربستان نیز بخشی از مردم به دنبال حقوق خود هستند و این موضوعات شرایطی است که در فلسطین نیز گفتمان سازش با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست بوده و گفتمان مقاومت مورد پذیرش افکار عمومی قرار گرفته است. در چنین فضایی آرمان آزادسازی قدس طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.

در این سوی نیز رژیم صهیونیستی هم اکنون در وضعیت سخت و دشواری از لحاظ بین المللی، منطقه ای و در داخل مرزهای فلسطین اشغالی به سر می برد. ناهماهنگی و اختلاف شدید بین احزاب صهیونیستی، مطالبات متعدد ساکنان مناطق اشغالی مبنی بر مهاجرت معکوس، امواج توفنده خشم و خروش ملت ها علیه رژیم صهیونیستی و ناتوانی حامیان بین المللی رژیم جعلی اسرائیل در حمایت از آن رژیم بخشی از مشکلات و چالشهای موجود علیه رژیم صهیونیستی است که همه این موارد از آثار و نتایج روز قدس و بیداری اسلامی است.

فلذا به عنوان ارزیابی نهایی باید تأکید داشت که به صورت کلی، امسال فضای جهان اسلام جهت تأکید دوباره بر آزادسازی قدس در قالب راهپیمایی روز قدس آماده است. این آمادگی در نقطه ای مطلوب قرار دارد و می رود تا اصلی ترین دغدغه امام در آخرین روزهای پایانی عمرش که همانا آزادسازی قدس بوده است تحقق یابد. لبنان و ملت مظلوم فلسطین و حامیان آن ها در سرتاسر دنیا از غرب عالم تا اندونزی و مالزی در شرق گردید.

 فلسفه روز جهانی قدس چیست؟

روز قدس یک روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت‌ها با ابرقدرت هاست. روزی است که باید به همه قدرت‌ها هشدار دهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما نیست. روز حیات اسلام است. روزی است که اسلام را باید احیاء کرد.

۱۶ مرداد سال ۵۸ در حالی که کمتر از یک سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گذشته بود، حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در اقدامی هوشمندانه از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

روز اسلام

امام خمینی (ره) درباره روز قدس فرمودند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است.

تصمیم راهبردی

طراحی هوشمندانه روز جهانی قدس و فرصت سازی برای نشان دادن وحدت و اراده امت اسلامی در قبال حل مسأله فلسطین و دفع غدّه سرطانی اسرائیل به عنوان اولویت اول جهان اسلام توسط حضرت امام خمینی (ره) یک تصمیم راهبردی بود که طی ۳۸ سال اخیر سبب شد در میدان رقابت سنگین و تنازع بین قدرت‌های جهانی، آرمان آزادی قدس شریف به مثابه یک ضرورت حتمی و تاریخی پلی به گذشته، حال و آینده آحاد مسلمانان عالم ایجاد کند.......

متن کامل این نوشتار را از اینجا دریافت کنید

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱