برگزاری سلسله نشست فرهنگی «تکالیف و انتظارات متقابل بین دوستان از منظر اسلام»

جامعه الزهرا (2)

سلسله نشست فرهنگی «تکالیف و انتظارات متقابل بین دوستان از منظر اسلام» به مدت سه روز ویژه طلاب و دانشجویان خوابگاهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، به مناسبت سالروز اجرای عقد اخوت بین انصار و مهاجر توسط پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در دوازدهم ماه رمضان سال اول هجرت، سلسله نشست فرهنگی «حقوق و تکالیف بین دوستان» از سوی واحد فرهنگی اداره امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام ویژه بانوان طلبه بین‌الملل و دانشجویان مقیم خوابگاه در روزهای کرونایی برگزار شد.

هدف از برگزاری این برنامه، ارتقای سطح آگاهی طلاب نسبت به مسئله دوستی و تکالیف و انتظارات متقابل بین دوستان از منظر اسلام و همچنین تکریم شعائر اسلامی به مناسبت سالروز بستن عقد اخوت بین مهاجر و انصار توسط پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بود.

در این نشست‌ها که به مدت سه روز بعد از برنامه تلاوت قرآن روزانه در خوابگاه برگزار شد، سرکار خانم ملیحه لباف استاد و مشاور جامعه الزهرا علیهاالسلام حضور یافت و به تبیین مباحث مرتبط با این موضوع پرداخت.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره به اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام به واسطه ایمان و تقوای الهی، همه مقامات و درجات معنوی را کسب کردند، اظهار داشت: درجات و مقامات این بانوی دو عالم به واسطه فرزند رسول الله بودن و یا همسر امیرالمؤمنین علیه السلام بودن نیست، بلکه ایشان قبل از اینکه مادر 11 امام معصوم علیهم‌السلام باشند خودشان حضرت زهرا علیهاالسلام بودند .

استاد لباف با اشاره به 23 تکلیف و حق مؤمن بر برادر و خواهر مؤمن خود اشاره کرد و گفت: از جمله تکالیف خواهر و برادر مؤمن بر یکدیگر این است که آنچه برای خود می‌پسندد برای او نیز بپسندد، دیگری را غضبناک نکند، سعی در جلب رضایت او داشته باشد، با تمام وجود او را کمک کند، مراقب او باشد، راهنما و آینه او باشد، همچنین در صورت نیاز او را سیر و سیراب کند، یعنی در هنگام تنگدستی او را یاری کند.

وی افزود: از دیگر تکالیف مؤمن بر خواهر و یا برادر دینی خود این است که خادم خود را به کمک او بفرستد، قسمش را بپذیرد، دعوتش را اجابت کند، به قضای حاجتش مبادرت کند، تکریم و احترامش کند، برخورد ناخوشایند نداشته باشد و به او بی حرمتی ننماید.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: انسان مؤمن بر اساس دین اسلام نباید به دیگران ضرر برساند، باید صله رحم به جای آورد، به دیگران حسد نورزد و درصورت بیماری از او عیادت کند.

لباف اضافه کرد: درصورت وفات او، به تشییع جنازه‌اش برود، بعد از رفتن از دنیا رسیدگی به خانواده متوفی رسیدگی کند، به دیگران ستم نکند، از کسی غیبت نکند و دیگر اینکه خلف وعده نکند.

در پایان این برنامه، به مناسبت سالروز پیمان اخوت بین انصار و مهاجر، عقد اخوتی بین خواهران طلبه خوابگاه غیرایرانی توسط خانم مریدیان خوانده شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱