استاد جامعه الزهرا(س) تصریح کرد:

تقارن شهادت امام موسی کاظم(ع) با نوروز، برنامه چیده شده الهی است/سال نو را با معنویت و توسل به باب‌الحوائج(ع) آغاز کنیم

شهادت امام موسی کاظم

استاد حیدری مجد با بیان اینکه انسان‌ها در ابتلاها خالص می‌شوند، گفت: تقارن شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام با نوروز، برنامه چیده شده الهی است تا ما وارد این برنامه شویم و با توسل، تضرع و اخلاص، سالی بابرکت و بامیمنت برای ما رقم بخورد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سرکار خانم طاهره حیدری مجد با اشاره به تقارن سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام با نخستین روز سال 1399 و تحویل طبیعت، عنوان کرد: پیش از پرداختن به شخصیت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام، باید خاطر نشان کرد که ما امسال در یک امتحان و بلای بزرگ ملی قرار گرفتیم و کشور ما و دیگر کشورها به بیماری خاص مبتلا شده و اولین نکته اینکه از ما خواسته شده تا در خانه‌ها بمانیم.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: امروز بسیاری از خانواده‌ها درگیر این بیماری هستند و عده ای نیز عزادارند، اما به دلیل شیوع این بیماری نمی‌توان به خانواده‌های عزادار سرکشی کرد و آنان نیز نمی‌توانند مجلسی برگزار و عزاداری کنند.

تقارن نخستین روز سال نو با شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام اتفاقی نیست

حیدری مجد تصریح کرد: تقارن نخستین روز سال نو با شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام اتفاقی نیست و شاید خداوند تبارک و تعالی پیامی برای ما دارد.

وی بیان داشت: امروز زیارتگاه‌های حضرت امام رضا علیه‌السلام، حضرت معصومه علیهاالسلام، شاه چراغ و تمام زیارتگاه‌هایی که منتسب به فرزندان این امام عزیز هستند، بسته است و همانطور که امروز نمی‌توان به منزل خانواده‌های داغدار برویم، حرم‌های ائمه معصومین علیهم‌السلام و بقاع متبرکه نیز بسته هستند و نمی‌توان شهادت پدر بزرگوارشان را به صورت حضوری تسلیت گفت.

استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: امسال از نادر سال‌هایی است که حرم مطهر رضوی بسته شده و این مسئله دقیقا با با شهادت پدر بزرگوارشان و ایام تحویل سال تقارن دارد.

حیدری مجد اضافه کرد: یکی از پیام‌های تقارن سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام با نوروز، این است که آن حضرت به روایتی 14 سال در حبس بودند و همانطور که این امام مظلوم به امتحان الهی مبتلا شدند و صبر کردند، ما هم به تبعیت از آن حضرت در این امتحان الهی صبر کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از پیام‌های تقارن این ایام این است که اگر کسی برای عرض تسلیت به منزل خانواده‌های عزادار نمی‌رود، به حرم‌های امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه علیهاالسلام هم نمی‌توان رفت تا شهادت پدر بزرگوارشان را به آنان تسلیت بگوییم. این تقارن عجیبی است که ما را به زندگی امام نزدیک می‌کند شاید کمتر زمانی بوده که امت این امام عزیز مانند خانواده آن حضرت گرفتار شده باشند.

توجه به ویژگی‌های خاص امام موسی کاظم(ع) در زیارتنامه و صلوات آن حضرت

استاد جامعه الزهرا(س) در ادامه به زیارتنامه و صلوات خاصه آن حضرت اشاره کرد و گفت: ما تمام ویژگی‌های حضرات معصومین علیهم‌السلام را در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم، اما در زیارتنامه‌ها و صلوات‌های خاص امامان، ویژگی‌های خاصی بیان شده که باید مورد توجه قرار گیرند.

حیدری مجد با اشاره به فرازهایی از صلوات بر امام موسی کاظم علیه‌السلام، افزود: در این صلوات ویژگی‌هایی برای این امام همام ترسیم شده است، از جمله در ابتدای این صلوات یکی از ویژگی‌های حضرت «وَ وارِثِ السَّكِينَةِ وَالْوَقارِ؛ و وارث آرامش و متانت» ذکر شده است، آن حضرت، شخصیتی بودند صبور، صاحب سکینه و آرامش، این امام مظلوم تحت سنگین ترین ظلم‌ها و سخت ترین شکنجه‌ها قرار گرفتند و در برابر همه این بلاها و مصیبت‌ها صبر کردند.

وی تصریح کرد: امروز ما در بلایی گرفتار شدیم که برای حفظ سلامتی جامعه بشری و اسلامی، نیاز به صبر و آرامش داریم و با اقتدا به این امام در نخستین روز تحویل سال می‌توان به این آرامش دست یافت.

توصیه به مطالعه دقیق زیارتنامه و صلوات امام موسی کاظم(ع)

استاد جامعه الزهرا(س)، همگان را به مطالعه زندگی امام موسی کاظم علیه‌السلام و زیارتنامه حضرت توصیه کرد و در ادامه اظهار داشت: سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی حضرت را با قرائت ادعیه ای که از محضر ائمه برای ما به یادگار رسیده، مطالعه کنیم تا به آرامش برسیم.

حیدری مجد تأکید کرد: توسل به باب الحوائج و وجود مبارک امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌تواند به ما کمک کند تا از این بلای بزرگ سربلند بیرون بیاییم.

وی به فرازهای دیگری از صلوات بر امام موسی کاظم علیه‌السلام اشاره کرد و افزود: در این صلوات می‌خوانیم: «وَصَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرارِ، وَ إِمامِ الْأَخْيارِ، وَعَيْبَةِ الْأَنْوارِ، وَوارِثِ السَّكِينَةِ وَالْوَقارِ، وَالْحِكَمِ وَالْآثارِ، الَّذِي كانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُواصَلَةِ الاسْتِغْفارِ، حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ، وَالدُمُوعِ الْغَزِيرَةِ، وَالْمُناجاةِ الْكَثِيرَةِ، وَالضَّراعاتِ الْمُتَّصِلَةِ؛ و درود فرست بر موسی بن جعفر، جانشین نیکوکاران و پیشوای خوبان و خزانه‌ی انوار و وارث آرامش و متانت و حکمت‌ها و آثار، آن‌که همواره شب را با بیداری تا سحر، با به هم پیوستن استغفار زنده می‌داشت، هم‌پیمان سجده‌های طولانی و اشک‌های سرشار و رازونیاز بسیار و ناله‌های به هم پیوسته».

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: یکی از موارد استجابت دعا، اضطرار است، چنانچه خداوند در سوره نمل می‌فرماید: «أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ»؛ با توجه به فرازهای صلوات بر امام موسی کاظم علیه‌السلام، شرط استجابت دعا این است که ما در توسل به اضطرار برسیم.

تقارن شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام با نوروز، برنامه چیده شده الهی است

حیدری مجد تصریح کرد: تقارن شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام با نوروز، برنامه چیده شده الهی است تا ما وارد این برنامه شویم و با توسل، تضرع و اخلاص، سالی با برکت و بامیمنت برای ما رقم بخورد.

وی اضافه کرد: ما هم اکنون در ماه رجب المرجب هستیم که احادیث فراوانی در فضیلت این ماه بیان شده است، همچنین مناسبت‌های زیادی در این ماه وجود دارد، بنابراین در این ماه عزیز و پربرکت، به مسائل معنوی توجه کرده و سال خود را با معنویت و توسل آغاز کنیم.

مردم ایران، سال نو را با توسل به اهل بیت علیهم‌السلام آغاز کنند

استاد جامعه الزهرا(س) یادآور شد: امسال برخی خانواده‌های ایرانی عزادارند و یا یکی از اعضای خانواده در بستر بیماری است، بخشی از جمعیت هم به عنوان پزشک، پرستار، پرسنل بیمارستانی و یا به صورت جهادگر به خدمت مشغول هستند، بنابراین جا دارد مردم ایران، سال نو را با توسل به اهل بیت علیهم‌السلام آغاز کنند.

حیدری مجد در ادامه به فرازهای دیگری از زیارتنامه با مضمون «وَمَأْلَفِ الْبَلْوىٰ وَالصَّبْرِ، وَالْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ، وَالْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ، وَالْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ، ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ، وَالْجَِنازَةِ الْمُنَادىٰ عَلَيْها بِذُلِّ الاسْتِخْفافِ، وَالْوارِدِ عَلَىٰ جَدِّهِ الْمُصْطَفی؛ و خوگرفته به بلا و صبر، پایمال شده به ستم و دفن شده به بی‌عدالتی و معذّب در عمق زندان‌ها و تاریکی‌های زیرزمین‌ها، با ساق کوبیده به حلقه‌های زنجیرها و جنازه‌ای که با خواری و سبک انگاشتن بر آن جار زده شده» اشاره کرد و گفت: در این فرازها به صبر امام در برابر بلاها و مصیبت‌ها اشاره دارد، اینکه در زندان‌های تاریک زندانی بود و پس از شهادت، عده ای بر جنازه حضرت با خفت و خواری فریاد می‌زدند ای که امام رافضان هستی، اما با این حال نزد جدش پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله رسید.

امروز زندگی شیعیان قرین زندگی امام موسی کاظم(ع) شده است

وی با اشاره به جریان زندگی امام موسی کاظم علیه‌السلام، زندانی کردن حضرت، عبادت، توجه و خانواده آن حضرت، عنوان کرد: امسال سالی است که زندگی شیعیان قرین زندگی آن حضرت شده است و خانواده‌های شیعیان قرین خانواده آن حضرت شده اند، چنانچه وقتی به امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها خبر رسید که پدر بزرگوارشان به شهادت رسید، هنگام شهادت بالای سر پدر نبودند و پدر را ندیدند، پس سالروز شهادت حضرت، تسلایی بر قلب خانواده‌های عزادار و مصیبت دیده در این زمان است.

استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: جا دارد شیعیان به احترام امام معصوم و با توسل به وجود مبارک باب الحوائج امام موسی کاظم علیه‌السلام و تمسک به سبک زندگی خانواده آن حضرت، این سال را آغاز کنند؛ سالی که شروع آن با توجه قلبی به درگاه الهی باشد، با توجه به آیه شریفه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً»، بعد از هر سختی آسانی است مشروط بر این که این سختی را تحمل کنیم، اگر این سختی را تحمل کردیم و در خانه‌ها ماندیم و دیدار با فامیل و خوشی‌ها را ترک کردیم، به سلامتی، رفاه اجتماعی و دوری از این بیماری خواهیم رسید.

حیدری مجد اضافه کرد: در فرازهای دیگر این صلوات می‌خوانیم: «وَاسْتَسْلَمَ لِرِضاكَ، وَأَخْلَصَ الطَّاعَةَ لَكَ، وَمَحَضَ الْخُشُوعَ، وَاسْتَشْعَرَ الْخُضُوعَ؛ و در برابر خشنودی‌ات تسلیم شد و طاعت را برایت خالص نمود و خشوع را بی‌آلایش کرد و فروتنی را شعار خود ساخت»؛ کسی که پیوسته تسلیم درگاه الهی بود که یکی از مهم ترین بخش زندگی امام هست و امروز تسلیم رضای حق بودن باید در سبک زندگی فکری، فرهنگی و اخلاقی ما الگو باشد.

وی ابراز داشت: به جز توسلات خاصی که داریم، زیارتنامه و صلوات بر حضرت را به دقت مطالعه کنیم که سراسر معرفی کننده حالات این امام همام است.

توسل به اهل بیت علیهم‌السلام، زندگی ما را جهت خواهد داد و سالی پربرکت خواهیم داشت

استاد جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: امروز همه مسلمانان با تأسی به امام موسی کاظم علیه‌السلام این سه صفت اخلاص در طاعت و خضوع و خشوع را به یادگار بگیرند و بدانند این توسل و توجه، زندگی ما را جهت خواهد داد و سال ما را سال بابرکتی خواهد کرد.

حیدری مجد تصریح کرد: امروز نوع شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام، صبر حضرت، شرایط خانواده امام و بسته شدن حرم‌ها از جمله مواردی است که با شرایط امروز جامعه ما تقارن دارد و توجه به این مسائل می‌تواند به آرامش روحی و روانی جامعه کمک کند.

وی با اشاره به بحران به وجود آمده در ایران،گفت: در جامعه اسلامی همه ما مسلمانان از یک بدن و یک وجود هستیم و از هم جدا نیستیم، امروز افراد مبتلا به کرونا مظلومانه از دنیا می‌روند و خانواده هایشان نمی توانند جمع شوند و عزاداری کنند، حال آنکه ما این مسائل را درباره ائمه معصومین علیهم‌السلام شنیده بودیم و باور نمی کردیم.

امروز دشمن وارد تمام مرزهای جامعه بشریت به ویژه ایران شده است

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه امروز ما گرفتار یک جنگ جهانی هستیم، یادآور شد: بسیاری از متخصصان و پزشکان معتقدند که این بحران، یک جنگ بیولوژیکی است، امروز دشمن وارد تمام مرزهای جامعه بشریت به ویژه ایران شده است که ان‌شاءالله در این امتحان بزرگ الهی سربلند بیرون بیاییم و با صبر خود، زمینه ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را فراهم کنیم.

حیدری مجد با بیان اینکه انسان‌ها در ابتلا‌ها خالص می‌شوند، اظهار داشت: سال جدید با روز جمعه و شهادت حضرت شروع و اکثر مناسبت‌های مذهبی نیز روز جمعه واقع شده که امید است بتوانیم خود را آماده کنیم و شاهد ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱