مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد:

چهار عنصر حیات قلب در بیان لقمان حکیم

حجت الاسلام عبداللهی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با اشاره به روایتی از لقمان حکیم، چهار عنصر حیات قلب را علم، موعظه، حکمت و معرفت عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول عبداللهی روز یکشنبه در مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که بعد از نماز ظهر و عصر با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه انسان از دو بعد جسمانی و روحانی برخوردار است، عنوان کرد: روح مرکز ادراکات انسان است و از جمله تعابیری که برای روح استفاده می شود، قلب است.

اقسام قلب و روح انسان

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: همانگونه که جسم انسان گاهی سالم و گاهی بیمار است، قلب انسان هم گاهی زنده و یا مرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی افزود: قلب انسان ممکن است سالم، منیب و یا غیرسالم باشد که مراد از قلب سالم در قرآن کریم، قلبی است که از حبّ دنیا به دور و تسلیم حق است و جز خدا در آن نیست.

وی ادامه داد: قلب سالم در برابر خداوند خاشع است، همانگونه که خداوند در آیه 16 سوره حدید می فرماید: «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ؛ آیا وقت آن نرسیده است که دل‌های مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد».

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: قلب سالم با یاد خداوند آرام می‌گیرد و از قهر حضرت حق، ترسان است؛ چنانچه خداوند در آیه دوم سوره انفال می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلي‏ رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ؛ مؤمنان تنها کسانی هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دل‌هاشان ترسان و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزون‌تر می‌گردد و تنها بر پروردگارشان توکل دارند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی یادآور شد: اگر قلب سالم غفلت و اعوجاج پیدا کند و مجددا به سلامت بازگردد، قلب منیب است.

وی بیان داشت: قلبی که تعصب های جاهلانه، انحراف و قساوت در آن باشد، قلب ناسالم است که زنگار گرفته است.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام رضا علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْيَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَي وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَي.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْيَا لَهُ الشِّدَّةُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَي فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَي وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَي فَلَهُ الدُّنْيَا وَ الْعُقْبَي وَ الْمَوْلَي؛ قلب‌ها سه نوعند: 1- قلبی كه مشغول و وابسته به دنيا است.2- قلبی كه مشغول به تنعّمات اخروي است.3- قلبی كه وابسته به مولا است؛ اما آن قلبی كه سرگرم و وابسته به دنيا است،‌ هميشه دچار سختي و گرفتاري است؛ و آن قلبی كه وابسته به تنعّمات اخروي است ‌به درجات و مراتب بالايي می‌رسد؛ و قلبی كه دل‏بسته به مولا (خدا) است، هم دنيا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد».

چهار عنصر حیات قلب در بیان لقمان حکیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی یادآور شد: همانگونه که جسم انسان حیات و مرگ دارد، قلب انسان هم که مرکز ادراکات است، حیات و مرگ دارد.

وی به روایتی از لقمان حکیم اشاره کرد که در اندرز به فرزندش فرمود: «جالِسِ العُلَماءَ ، وزاحِمْهُم برُکبَتَیکَ؛ فإنّ اللّه َ عَزَّوجلَّ یُحیی القُلوبَ بِنُورِ الحِکمَةِ کما یُحیی الأرضَ بِوابِلِ السَّماءِ؛ ا دانشمندان بنشین و زانو به زانوى آنان بزن؛ زیرا خداوند عز و جل، همچنان که زمین را با بارش آسمان حیات مى‌بخشد، دل‌ها را با نور حکمت زنده مى‌کند».

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: لقمان حکیم در روایتی، حیات قلب را چهار عنصر معرفی می‌کند و می‌فرماید: «علم، معرفت، موعظه و حکمت از جمله اسباب زنده ماندن قلب است»؛ همچنین امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «حيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ؛ قلبت را با موعظه زنده نگه دارد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: اگر علم، موعظه، معرفت و حکمت به قلب انسان نرسد، انسان می‌میرد، اما تفاوت مرگ جسم با روح این است که صاحب قلب به مردن آن توجه نمی‌کند.

وی در پایان به تبیین واژه‌های «ولید الکعبه»، «غسیل الملائکه»، «طریق الأمه» و «بلیع الأرض» که واژه‌های خاصی در تاریخ اسلام هستند، پرداخت.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱