در نشست علمی تخصصی «بررسی وضعیت گروه‌ها و جریان‌های شیعی در منطقه» مطرح شد:

برنامه‌ریزی راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از سوی دشمن

عکس نشست جریان های

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی با بیان اینکه دشمن راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع را برنامه‌ریزی کرده است، این سه راهبرد را «استفاده از شخصیت‌های دینی»، «تلاش برای ایجاد حکومت‌های سکولار در منطقه» و «تشدید فرقه گرایی در منطقه» برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی تخصصی «بررسی وضعیت گروه‌ها و جریان‌های شیعی در منطقه» به همت انجمن علمی – پژوهشی تاریخ و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی پیش از طرح بحث، عنوان کرد: موضوع این نشست ذیل جغرافیای تشیع قرارمی‌گیرد و در ادامه منابع مرتبط با موضوع را معرفی کرد.

وی به عنوان مقدمه آغازین بحث به تبیین الفاظ «منطقه»، «گروه‌ها» و «جریان‌های شیعی» پرداخت و تقسیم‌بندی کشورهای جهان به لحاظ جغرافیای منطقه را به «آسیای میانه،آسیای جنوبی، خاور نزدیک و خاور میانه (غرب آسیا) و خاور دور» همراه با اراِئه تصاویر مرتبط بیان کرد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معرفی اجمالی کشورهای این مناطق و موقعیت جغرافیایی آنها پرداخت و نکاتی در مورد آنها مطرح کرد، به عنوان نمونه به کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، ارمنستان و چچن اشاره و یکی از دلایل اهمیت این منطقه را جذب برخی جریان‌های فکری این منطقه به داعش برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی به تعبیر خاص «غرب آسیا» از سوی مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی به جای واژه «خاور میانه» اشاره کرد و دلایل اهمیت غرب آسیا را به ترتیب، حفرکانال سوئز، وجود نفت و گاز، وجود کشورهای قدرتمند مانند عربستان، وجود ایران، شامات و عراق، منابع غنی انرژی، وجود نخستین دانشگاه‌های اسلامی از جمله الازهر مصر (تأسیس فاطمیان) و دیوبند هند و واقع بودن در مرکز جهان اسلام (قلب تپنده جهان تشیع)، دانست.

وی اضافه کرد: از جمله شخصیت‌های تأثیرگذار الازهر، سید جمال الدین اسد آبادی (تدریس فقه شیعه)، محمد عبده (شاگرد سید جمال)، شیخ محمد شلتوت (در اثر تعامل با آیت الله بروجردی، اجازه تدریس فقه جعفری را در دانشگاه الازهر داد)، یوسف قضاوی و غیره بودند.

استاد حوزه و دانشگاه با ارائه تصاویر، نقشه ذخایر نفتی و گازی منطقه غرب آسیا را به نمایش گذاشت و آماری از آن‌ها و همچنین آماری از رشد جمعیت مسلمانان در ایران و سایر مناطق ارائه کرد.  

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی در ادامه، به نظریه هلال شیعه و اظهار نظر ملک عبدالله پادشاه اردن و حسنی مبارک پادشاه مصر اشاره کرد و یادآور شد: دشمنان اسلام درصدد برآمده اند که راه پیشرفت تشیع را مسدود کنند، بنابراین راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از جانب دشمنان برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه دشمنان سه راهبرد مهم و اصلی را در تقابل با نظام دینی تشیع به کار بستند، گفت: اولین مورد، «استفاده از شخصیت‌های دینی(روحانیون)» مانند یاسر الجبیب، سید محمود الصرخی، حسن اللهیاری، محمد علی الحسینی، سید حسن حمامی، احمد الحسن است.

استاد حوزه و دانشگاه، توضیحات مبسوطی همراه با کلیپ‌های مرتبط درباره این شخصیت‌ها نمایش داد و افزود: دومین راهبر دشمن، «تلاش برای ایجاد حکومت‌های سکولار در منطقه» بوده و سومین راهبرد، «تشدید فرقه گرایی در منطقه» است.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱