نگاه ویژه جامعه‌الزهرا(س) به حوزه زن و خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد تأثیرگذاری اجتماعی

نمایشگاه قرآن

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در حاشیه بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای بزرگ تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به بررسی جایگاه حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه‌های علمیه خواهران در بسط و گسترش فرهنگ قرآن و عترت پرداخت و عنوان کرد: اگر ما نگاه جهانی داشته باشیم، تنها قرآن کریم می‌تواند چند میلیارد انسان را دور یک محور جمع کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مدنی تصریح کرد: این ظرفیت فوق‌العاده قرآن کریم است که اگر به درستی از آن استفاده کنیم می‌توانیم تمام مذاهب اسلامی و مسلمانان را حول یک محور کاملا منسجم و چارچوب شده جمع کنیم؛ چیزی که مشابه آن حتی در ادیان دیگر وجود ندارد چرا که کتب آسمانی آنها این چارچوب، نظام، جذبه و پیروان را ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به عنوان متولی اصلی حوزه معارف دینی، بیشترین مسئولیت را در حوزه قرآنی دارند، گفت: ما این واقعیت یعنی فهم قرآن کریم و ثقلین را به عنوان وظیفه ذاتی خودمان می‌دانیم و عرضه قرآن و حدیث را به عنوان رسالت‌های اصلی حوزه می‌شناسیم.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: این فهم و عرضه قرآن کریم مراحل مختلفی دارد و حوزه‌های علمیه خواهران نیز مسلما این رسالت و وظیفه را در تمامی عرصه‌ها به ویژه حوزه بانوان و خانواده برعهده دارند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدمحمود مدنی درباره خروجی حوزه‌های علمیه خواهران برای خدمتگزاری در جامعه نیز اظهار کرد: واقعیت این است که فعالیت خواهران به لحاظ برخی مسائل کم دیده می‌شود و واقعیت دیگر این است که حوزه‌های علمیه به مهارت عرضه، توجه شایسته نکرده‌اند.

وی ادامه داد: ما همانگونه که به محتوای فاخر نیاز داریم، نیازمند مهارت عرضه به صورت فاخر هم هستیم که ما این رویکرد را جزو مسائل اصلی خودمان در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها قرار داده‌ایم تا طلابی که در سطح 3 و 4 قرار می‌گیرند حتما مهارت‌های عرضه این معارف به جامعه را هم داشته باشند.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: طلاب باید اهل قلم، نویسندگی و پژوهش باشند، یا توانایی تبلیغ در عرصه‌های مختلف را داشته باشند و یا توانایی مدیریت‌های مناسب با خواهران و مدیریت فرهنگی را داشته باشند و ظرفیت خودشان را در این دوره عرضه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی عنوان کرد: در حال حاضر دوره‌های تربیت مشاور در حال برگزاری است که با بالاترین سطوح علمی و معیارهای پذیرفته شده در نظام آکادمیک انجام می شود. همچنین دوره‌های تربیت پژوهشگر و محقق، مبلغ و مدرس و ... در جریان است که امیدواریم در سال های آینده ثمرات آن را ببینیم.

وی درباره نقش جامعه‌الزهرا(س) در مدیریت فرهنگی بانوان بیان کرد: مسلما مشکلات اجتماعی به صورت منشور چند وجهی است و اشتباه است که از یک جنبه به آن توجه کنیم و از وجوه دیگر غافل شویم. بنده مشکلات اجتماعی حوزه بانوان مانند مسائل حجاب و... را یک منشور چند بعدی می دانم که حل آن نیز با توجه همه جانبه امکان پذیر است.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: برای مثال ما ایجاد اشتغال را به عنوان یک نقطه مهم در حل مسائل فرهنگی می‌دانیم. همان گونه که رهبر معظم انقلاب حمایت از کالای ایرانی را مطرح کردند، این تنها یک مسأله اقتصادی نیست، بلکه ابعاد فرهنگی هم دارد و جامعه الزهرا(س) در حد ظرفیت خود مسلما حساسیت لازم را نسبت به حوزه فرهنگی بانوان دارد و امیدواریم تأثیرگذاری شایسته را از طریق تربیت نیروی انسانی و تزریق آن به جامعه داشته باشیم.

وی یادآور شد: دنیای غرب تجربه تلخی دارد که پس از انقلاب صنعتی توجه‌ها به کارخانه‌ها و بازارها جلب شد و نگاه‌ها به این سو چرخید، ولی هیچ گاه این نگاه به خانواده نشد. امروز غرب در آستانه فروپاشی خانواده‌ها است که می توان در این باره به مسائل اخلاقی، رشد منفی جمعیت، تولد فرزند و... اشاره کرد. این نشانه غفلت از حوزه زن و خانواده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهار کرد: البته از زن در حوزه تبلیغات کالا استفاده ابزاری کرده‌اند که این نشانه تأثیرگذاری زن است. ما می خواهیم نگاه مثبت آن را در نظر بگیریم و به کانون خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد تأثیرگذاری اجتماعی توجه کنیم. خانواده حتی از حوزه‌های بزرگی همانند رسانه، دانشگاه و مدارس مهم‌تر است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱