آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ جامعه‌الزهرا برگزار شد

آیین آغاز سال تحصیلی 98 (19)

آیین آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با سخنرانی آیت‌الله اعرافی و با حضور پرشور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور طلاب سطوح دو، سه و چهار و اساتید این موسسه علمی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، قرائت قرآن کریم با نوای حجت‌الاسلام‌والمسلمین خورشیدی قاری برجسته کشور صورت گرفت و با توجه به تقارن آغاز سال تحصیلی با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، این مراسم به‌ ذکر مصیبت اهل بیت علیهم‌السلام مزین شد.

علما و فضلای حوزه، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، دانش‌آموختگان، اساتید و مسئولان نهادهای حوزوی و غیرحوزوی نیز در این مراسم حضور داشتند و شرکت کنندگان از بیانات آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بهره‌مند شدند.

برنامه‌های پیش روی جامعه‌الزهرا در سال تحصیلی جاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی در این آیین عنوان کرد: خداوند متعال توفیق عنایت کرد در آغاز سال تحصیلی دیگری، فصل دیگری از کتاب دانش، تبلیغ و ترویج معارف دینی را در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بگشاییم که خدا را شاکریم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به میهمانان این مراسم، عنوان کرد: امروز دو تابلوی شکر و سپاس و دعا و تمنا را در این مراسم ترسیم می‌کنیم که در تابلوی شکر و سپاس، با توجه به آیه شریفه «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»، نعمت‌ها و توفیقاتی را که خداوند در این مجموعه بابرکت تفضل و عنایت کرد، بازگو می‌کنیم.

پذیرش 2 هزار و 300 طلبه در سال جاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی به فعالیت‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: این مؤسسه علمی حوزوی با پذیرش 2 هزار و 300 نفر در سال جاری پذیرای حدود 20 هزار طلبه در سطوح یک تا چهار و دوره عالی است.

وی یادآور شد: علاوه بر  حضور طلاب، 500 دانشجو در 12 رشته تحصیلی دانشکده هدی و 2 هزار و 500 دانش آموز در مجتمع آموزشی تربیتی هدی مشغول تحصیل هستند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: به لطف خداوند متعال و با عنایات ویژه صاحبخانه حضرت زهرا علیهاالسلام که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به نام آن حضرت مفتخر است و با تلاش طلاب، اساتید و کارکنان، در سال گذشته علیرغم کاهش 53 درصدی بودجه و تخصیص 47 درصد بودجه، هیچ یک از برنامه‌های جامعه‌الزهرا علیهاالسلام متوقف نشد و گسترش ارزشمندی را در مسیر فعالیت‌های خود شاهد بودیم.

اجرای طرح‌های تربیت مدرس، پژوهشگر، مترجم و تربیت مبلغ در جامعه‌الزهرا/ اعزام بیش از 2 هزار مبلغ به استان‌های مختلف در سال گذشته

وی بیان داشت: در اجرای سیاست مهم مهارت افزایی توفیق داشتیم دوره تربیت مدرس را برای اولین بار با 6 رشته در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز کنیم که این دوره برای اساتید مجموعه به صورت ناپیوسته اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: سال گذشته دوره تربیت مترجم در رشته‌های عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی راه اندزی شد، برگزاری سه دوره تربیت مشاور، سه دوره تربیت پژوهشگر و دو دوره تربیت پاسخگوی سؤالات فقهی و عقیدتی از دیگر دوره‌های مهارت افزایی در سال گذشته بود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، دوره‌های تربیت مبلغ عمومی، تربیت مبلغ دانش آموزی و دو دوره تربیت تدوینگر متون درسی انجام شد که هر یک از این دوره‌ها حداقل در دو ترم تحصیلی تشکیل می‌شوند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به اعزام مبلغان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ایام مناسبتی اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته، 720 مبلغ به خارج از کشور و بیش از 2 هزار مبلغ در داخل کشور اعزام شدند، در حالیکه بودجه ای برای اعزام مبلغ نداریم.

راه‌اندازی 5 رشته تحصیلی جدید در جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین به راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی جدید در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: سال گذشته 5 رشته تحصیلی را تدوین کردیم و مراحل تصویب آن را در شورای عالی سیاستگذاری بگذرانیم و اجرایی کنیم، 14 رشته دیگر تدوین شده و در حال تصمیم خواهی از شورای عالی سیاستگذاری حوزه است.

وی به فعالیت‌های مرکز پاسخگویی به سؤالات فقهی و عقیدتی اشاره و عنوان کرد: این مرکز در سال گذشته توانسته سه هزار داوطلب مشاوره را پاسخگو باشد، همچنین مرکز با بیش از 60 استاد پاسخگو به طریق حضوری، تلفنی و کتبی و استفاده از فضای مجازی پاسخگوی سؤالات فقهی و عقیدتی بوده است.

برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: در نخستین همایش بیش از 600 اثر با موضوع بانوان ارزیابی و آثار برگزیده تجلیل شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: این پدیده مهم و مبارک می‌تواند در معرفی ظرفیت والای بانوان و هدایت حوزه زن و خانواده نقش اساسی ایفا کند و امسال با توجه به ظرفیت موجود، دومین همایش کتاب سال بانوان را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه ابراز داشت:  علیرغم همه محدودیت‌ها و زیرساخت‌ها در بخش مجازی و غیرحضوری رشد جدی داشتیم، سال گذشته هفته ای 300 کلاس آنلاین برگزار می‌شود و 619 کلاس آنلاین و آفلاین دایر بود.

راه اندازی بیش از 30 سامانه در سایت جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: برای تسهیل خدمات به طلاب، اساتید، مخاطبان و جامعه هدف بیش از 30 سامانه راه اندازی شد، از جمله سامانه شمیم ویژه مبلغان مراحل ثبت نام مبلغ، دوره ها، آزمون‌ها، دریافت‌های حکم‌های تبلیغی و غیره بدون حضور مبلغان از طریق این سامانه انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اضافه کرد: سامانه پاسخگویی سؤالات دینی و فقهی نیز در اختیار مردم قرار گرفته و مخاطبان می‌توانند از این سامانه جهت پاسخ به سؤالات خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ما در سال گذشته موفق شدیم همکاری جدی را با نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی کشور داشته باشیم و طلاب و اساتید در کنفرانس‌ها و همایش‌ها مختلفی مقالاتی ارائه کردند که بیش از هزار و 280 مقاله ارائه شد و 167 مقاله به رتبه‌های برتر دست یافتند.

برگزاری 62 دوره آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی ویژه بانوان غیرطلبه

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به فعالیت‌های مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: این مرکز هم اکنون در دو بخش ایرانی و بین الملل فعال است و با برگزاری 62 دوره با حضور دو هزار و500 نفر در سال گذشته خوش درخشیده و برنامه سه ساله خود را تدوین کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: انتظار می‌رود این دوره‌ها که به غیرطلاب ارائه می‌شود، بتواند معادل تحصیلات رسمی ما مؤثر و تأثیرگذار در جامعه باشد.

وی یادآور شد: مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی پذیرای خانواده‌های شهدای مدافع حرم در این دوره‌ها بوده است، همچنین دانشجویان کشورهای خلیج فارس در این دوره‌ها حضور داشتند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: این شجره طیبه به دست بابرکت امام راحل (ره) غرض شد و با تعیین هیئت مؤسس از مراجع عظام تقلید و آیات عظام هدایت شد که تحت مدیریت‌های پیشین و با حضور بیش از هزار استاد در این مجموعه بدین جایگاه رسیده است.

برنامه‌های پیش روی جامعه‌الزهرا در سال تحصیلی جاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ادامه به برنامه‌های پیش رو در سال تحصیلی جاری و آینده اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم که باید در آینده به آن توجه شود، راه‌اندازی پژوهشگاه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با سه پژوهشکده و گروه‌های مختلف علمی پژوهشی است که تمام زمینه‌های راه اندازی این پژوهشگاه آماده شده و امید است که به زودی مراسم افتتاح پژوهشگاه را به عنوان ظرفیت برای استفاده از فارغ التحصیلان و طلاب انجام شود.

وی همچنین به لزوم راه‌اندازی و ساماندهی مجدد انجمن‌های علمی پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: انجمن‌ها در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی راه اندازی می‌شود که اساتید، فارغ التحصیلان و طلاب مخاطب این انجمن‌ها هستند .

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: انجمن‌ها محل ظهور و بروز توانمندی، توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی شما است و ظرفیت‌های بالفعل جامعه در حوزه‌های مختلف از فضای مجازی و هنرهای تجسمی و شعر و ادبیات گرفته تا فقه و اصول فسلفه و کلام باید در این انجمن‌ها شکوفا شود.

مراحل چهارگانه طلبه موفق جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های سال آینده، توجه به انجام رسالت مهم طلاب، اساتید و کارکنان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در صحنه فرزندپروری، خانواده و جهادالمرأه است.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که ایفای نقش مهم همسری و مادری در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌های علمی و پژوهشی ما تأثیر سوئی بر فضای خانواده نداشته باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: شعار ما این است که طلبه موفق ما مراحل چهارگانه ای دارد که شامل «امرأه مؤمنه»، «زوجه صالحه»، «أم برّه» و «معلمه هادیه» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی عنوان کرد: ما در سال گذشته بحث مهارت‌های مورد نیاز خانواده را به صورت گسترده انجام دادیم و در سال جاری گسترش می‌دهیم.

وی با اشاره به راه اندازی اداره ازدواج در این مؤسسه، افزود: در سال‌های گذشته دو جشن ازدواج طلاب با حضور 100 نفر و 160 زوج برگزار شد که امید است این روند رو به گسترش باشد.

برگزاری نشست‌های بصیرتی در راستای اجرای رسالت‌های انقلابی

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: خواهران همان طور که اثبات کردند که درخشش در جبهه‌های علمی هیچ منافاتی با عفاف و حجاب و ارزش‌های اسلامی ندارد، اثبات کنند که درخشش در جبهه‌های علمی، تبلیغی و پژوهشی هیچ منافاتی با ایفای شایسته‌ترین نقش در انجام جهاد المرأه و مادری و همسرداری و زندگی خانوادگی ندارد و الگویی شوند که هم در آن جبهه بدرخشند و هم در این جبهه انجام وظیفه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی بیان کرد: در اجرای رسالت‌های انقلاب و معرفی طلبه تراز انقلاب اسلامی نشست‌های بصیرت افزایی را در حد نخبگانی داشتیم، اما در سال جاری در سطح گسترده تر خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به دور از فعالیت‌های جناحی و حزبی در تمام صحنه‌های انقلاب حضور جدی و اساسی داشته است.

جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پشت سر رهبری در دفاع از ارزش‌های اسلامی انجام وظیفه می‌کند

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: زمانی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به سند 2030 اشاره داشتند، گروه‌های پژوهشی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد و امروز یکی از گسترده ترین طرح‌های پژوهشی نسبت به تحلیل این سند در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تدوین شده و آماده انتشار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: در بحث گام دوم انقلاب، فعالیت‌های گسترده ای انجام شده و امید است در همه صحنه‌ها با رعایت سطح نخبگانی و به دور از درگیری‌های حزبی و جناحی بتوانیم پشت سر رهبر معظم انقلاب و در دفاع از همه ارزش‌ها و خون شهدا انجام وظیفه کنیم.

وی در پایان بیان داشت: ما شاهد عنایت‌های حضرت زهرا علیهاالسلام در مدیریت این مجموعه بودیم که امید است همه مسئولان، اساتید و طلاب و مخاطبان، ما را در انجام این اهداف یاری کنند.

جامعه‌الزهرا به پایگاه بزرگ و اثرگذار در ایران و جهان تبدیل شده است

 آیت‌الله علیرضا اعرافی سخنران ویژه این مراسم بود که در بیانات خود اظهار داشت: امروز به لطف خداوند متعال، بار دیگر دروازه‌ها و آفاق مراکز دینی و حوزوی به روی جویندگان علم و محصلان علوم الهی باز شد و در این کانون فرهنگ و دین و دانش و حوزه سرآمد و پیشگام در معارف دینی حضور یافتیم.  

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: ما در قم شاکر خدمات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام این نهاد فخیم و قیّمی هستیم که نمادی از یکی از گسترش‌های حوزوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یک نماد از تحول بزرگ و گسترش آفاق حوزه‌های علمیه به سمت آموزش‌های مرتبط با بانوان بود و این هسته مبارک سرآغاز گسترش آموزش علم به بانوان شد.

وی تأکید کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به یک پایگاه بزرگ و اثرگذار در ایران و جهان تبدیل شده است و پس از آن مدیریت حوزه علمیه خواهران شکل گرفت که آن هم مأوایی برای جویندگان علم برای بانوان حقیقت جو است.

طلاب با نهج‌البلاغه انس بگیرند/جامعیت اندیشه اسلامی در نهج البلاغه تجلی یافته است

امام جمعه قم در ادامه به اهمیت کتاب ارزشمند نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: همیشه به طلاب این تقاضا را دارم که نهج البلاغه را همواره در کنار خود داشته باشند و با این کتاب ارزشمند انس بگیرند و به فهم معانی آن بپردازند.

آیت‌الله اعرافی افزود: نهج البلاغه حاوی ابعاد و ساحت‌های اندیشه اسلامی و دینی است و اهمیت آن از یک سو در ادبیات جذاب و فاخر و زیبا است، از سوی دیگر، صدور این سخنان از پیشوایی است که در کشاکش حوادث و متن وقایع و مشکلات و آلام این سخنان را ایراد فرمودند.

وی گفت: بیان زیبا و جذاب نهج البلاغه و گره خوردن آن با حوادث سیاسی، اجتماعی و تاریخی، جذابیت خاصی به این کتاب بخشیده است، جامعیت اندیشه اسلامی در نهج البلاغه تجلی پیدا کرده و عمده نظامات اندیشه اسلامی در این کتاب شریف وجود دارد که جاذبه دیگری به کتاب بخشیده است.

پژوهشگران مضامین بلند نهج البلاغه را بازسازی، فراوری و به دنیای امروز عرضه کنند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: حوزه‌های علمیه در طول قرون متمادی نسبت به نهج البلاغه، حق را به صورت نسبی ادا کرده اند و در سخنی عرض کردم که در حوزه‌های علمیه با گذر زمان در 10 محور نسبت به نهج البلاغه کارهای مهمی صورت گرفته، از شرق و غرب تا مستندسازی و مستدرک یابی و اقدامات گوناگونی انجام شده و تولیدات خوبی نسبت به نهج البلاغه منتشر شده است.

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: در ساحت نهج البلاغه همچنان آفاقی در پیش روی ما وجود دارد و حوزه‌های علمیه باید آن آفاق را بگشایند و معانی، مضامین، معارف، نظریات و تئوری‌های ناب موجود در نهج البلاغه را بازسازی، فراوری و به دنیای امروز عرضه کنند.

وی تصریح کرد: در ساحت نهج البلاغه، آفاق وسیعی در انتظار طلاب و پژوهشگران است که امید است جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز به آن بپردازد.

جذابیت بیانات اخلاقی نهج البلاغه / اخلاق در نهج البلاغه، حماسی است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه یادآور شد: اخلاق در نهج البلاغه جذابیتی متفاوت از سایر روایات و بخش‌های دیگر منابع و متون دینی ما دارد، در نهج البلاغه، جذابیت اخلاق و بیانات اخلاقی به دلیل این است که کلمات اخلاقی و معرفتی به صورت فخیم و فاخر و دارای ادبیات زیبا و جذاب است.

آیت‌الله اعرافی افزود: بیان اخلاقی در نهج البالغه با استعارات، تشبیهات و آرایه‌های گوناگونی آمیخته است که دل را می‌رباید، جان را تسخیر می‌کند و لطافت ویژه به بیانات اخلاقی می‌بخشد.

وی اضافه کرد: اخلاق در نهج البلاغه آمیخته با سیاست، حکومت و اجتماع و درگیری‌هایی است که مولا با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، بنابراین اخلاق نهج البلاغه یک اخلاق حماسی است و اخلاق انتزاعی خشک نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان داشت: اخلاقی است که آمیخته با آرایه‌های کم نظیر و جذاب است و آمیخته با تعالیم و دستورات دین در عرصه‌های سیاست و جامعه و حکومت است و اخلاقی است که از انسانی صادر شده که شهید صدر فرمودند زندگی علی تمام عبادت بود.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: در باب دنیا در نهج البلاغه نزدیک 30 تشبیه و تمثیل وارد شده که در واقع، یک دنیاشناسی در قالب تمثیلات و تشبیهات شاهدیم و حقیقت دنیا را نشان می‌هد.

وی ادامه داد: آنچه که از این تشبیهات و تمثیلات برمی آید، فناپذیری و کوچکی دنیا و درآمیختگی خوشی‌های دنیا با ناکامی‌ها و ضعف‌ها و نقص‌های این عالم است، بنده توصیه می‌کنم هر از چندگاهی سخنرانی امام خمینی(ره) در چهلم مرحوم حاج آقا مصطفی را گوش کنید، سخنرانی حماسی که آغازی برای انقلاب اسلامی و سرچشمه جوشان حرکت انقلاب اسلامی بود.

حوزه علمیه خواهران باید اندیشه‌های متعالی دین را در دنیا منعکس کند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: ما در برابر این معارف بلند دینی قرار داریم و حوزه علمیه خواهران باید این اندیشه‌های متعالی را به ایران و جهان منعکس کند.

آیت‌الله اعرافی اظهار داشت: ما وقتی از کوچکی دنیا سخن می‌گوییم چند بعد دارد، کوچکی دنیا در مقیاس فردی و یا کلان مورد توجه قرار می‌گیرد، در مقیاس فردی، خوشی‌های انسان و لحظه‌های ناب در مقایسه با عمر زیاد نیست، عمر فرد در مقایسه با عمر کره زمین و جهان بی پایان به حساب نمی‌آید و همه این عالم از کره زمین، منظومه شمسی و غیره در برابر عالم عرش و غیب و جهان ملائکه و عوالم بی پایان هیچ است.

وی بیان کرد: در وصایا و گفته‌های حضرت أباعبدالله الحسین دو نامه کوتاه‌تر وجود دارد که یک نامه سیاسی خطاب به همه کسانی که در مدینه و مکه مانده بودند و از فیض حضور در یک انقلاب حسینی و عاشورایی محروم مانده بودند، امام حسین علیه‌السلام در این نامه نوشتند: ««فانَّ من لَحِقَ بی منکم اُسْتُشْهِد و مَن تَخلَّف لم یَبْلُغ الفتحَ و السلام؛ هر که به من بپیوندد به شهادت می‌رسد و هر کس هم تخلّف کند و بازماند به فتح نمی‌رسد و السلام».

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: اگر در روزگاری پرچم حق برافراشته شد و قیام الهی برپا شد، متخلفان از قیام روی خوش را نخواهد دید و این سنت الهی است. در روزگارهایی که حق در ضعف و اقلیت باشد باید به سمت شهادت حرکت کرد.

آیت‌الله اعرافی افزود: امام حسین علیه‌السلام یک وصیت‌نامه بسیار کوتاه دارند که حاوی همه حقایق عرفانی و اخلاقی است، ایشان فرمودند: «فَکَأنّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَکَأنّ الآخِرَهَ لَمْ تَزَلْ؛ من فرض می‌کنم که از ابتدا دنیایی نبوده و از اول برای ما آخرت و قیامت بوده است»؛ این دنیا آنچنان ناچیز است که گویا هیچ‌گاه نبوده و آخرت هم آنچنان پرشکوه و پرفروغ است که گویا هیچ‌گاه غایب نبوده است.

وی اظهار کرد: امام علی علیه‌السلام در خطبه 52 نهج البلاغه می‌فرماید: «آگاه باشيد که دنيا به آخر رسيده و پايان يافتن خود را اعلام کرده است، زيبایي‌هايش به زشتى گراييده و روى برگردانده و به سرعت دور مى شود، (آرى) ساکنانش را به سوى فنا مى راند و همسايگانش را با آهنگ مرگ پيش مى‌برد، آنچه از دنيا شيرين بوده به تلخى گراييده و آنچه صاف و زلال بود تيرگى يافته است (به‌گونه‌اى که) چيزى از آن باقى نمانده، مگر به اندازه ته مانده ظرف آبى، يا جرعه ناچيزى همچون مقدار آبى که به هنگام کمبود و جيره‌بندى شديد آب به افراد مى‌دهند، و به اندازه‌اى که اگر تشنه‌اى آن را بنوشد هرگز عطش او فرو نمى‌نشيند! حال که چنين است اى بندگان خدا تصميم بر کوچ کردن از اين سرا بگيريد (و خود را آماده کنيد) که زوال و نيستى بر اهل آن فرض شده است، نکند آرزوها بر شما چيره شود و مبادا گمان بريد که عمرتان طولانى خواهد بود».

امروز نهاد روحانیت در اوج تعالی و شکوه خود قرار دارد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: طلاب در آغاز سال تحصیلی باید به این هویت اخلاقی عرفانی و معنوی مجهز شوند که نیاز امرورز و فردای ما است، زیرساخت معرفتی و اخلاقی باید در حوزه استوار باشد تا از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در امان بماند.

آیت‌الله اعرافی با تصریح بر اینکه امروز نهاد روحانیت در اوج تعالی و شکوه خود قرار دارد، عنوان کرد: امروز اسلام در متن زندگی مردم آمده و نظام اسلامی در ایران و جهان اثرگذار شده و حوزه‌ها و روحانیت از جایگاه رفیعی برخوردارند.

وی اظهار کرد: هیچ گاه به ذهن بزرگان و علمای گذشته خطور نمی‌کرد که روزی معارف الهی و اهل بیت علیهم‌السلام این چنین گسترش و اقتداری پیدا کند.

حضور مقتدرانه ایران به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه ای در منطقه

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور یادآور شد: همان ایامی که پهباد را زدند و پس از آن برای اولین بار، قدرت دریایی ایران کشتی انگلیس را توقیف کرد، سپاه آماده توقیف کشتی بود و در همان حین، دو اخطار از ناو جنگی انگلیس و آمریکا آمد که اگر کشتی را بگیرید حمله خواهیم کرد، اما زمانی که از رهبری کسب تکلیف کردند، ایشان فرمودند نترسید و کشتی را توقیف کنید؛ این قدرت برآمده از ملت، روحانیت و انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: تاریخ نبردهای گذشته را ببینید، بسیاری از شکست‌های ما به خاطر حضور مقتدرانه نیروی دریایی پرتغال، انگلیس و فرانسه بوده است، اما امروز دو قدرت بزرگ دریایی اخطار می‌دهد، اما ایران با اقتدار کامل به وظیفه خود عمل می‌کند.

وی همچنین به بیان خاطره ای دیگر پرداخت و گفت: دو سال قبل در جلسه ای که خدمت سیدحسن نصرالله بودیم فرمودند وقتی که بوش آمد و قصه 11 سپتامبر اتفاق افتاد، بهانه ای طراحی شده بود برای اشغال کشورها و اسقاط انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و تجزیه کشورهای اسلامی و بهانه ای برای طرح بزرگ خاورمیانه جدید بود. آن زمان تمام رهبران منطقه در برابر عربده کشی بوش و هیمنه و هجمه ظالمانه آمریکا قالب تهی کرده بودند، اما در همه عالم و رهبران سیاسی جهان اسلام یک مرد بود که هیچ هراسی در او دیده نمی‌شد و او حضرت آیت‌الله امام خامنه ای مدظله العالی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: این قدرت از نهج البلاغه و حوزه برمی خیزد، اما به شرط این که پایه‌های علمی و مبانی اخلاقی آن استوار باشد.

مؤسسه بین‌المللی جامعه‌الزهرا باید جایگاهی برای هدایت بانوان عالم باشد

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: انتظار می‌رود که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام این پایگاه بزرگ در علم و دانش پیشرفت پیدا کند، هم در پایه‌های معرفتی و اخلاقی و هم پایگاه و جایگاهی برای هدایت بانوان عالم باشد.

وی یادآور شد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در کنار همه فعالیت‌های خود، افتخار بین‌المللی بودن هم دارد و این افتخارات کم نیست برای تداوم آن نیاز به همت بلند اساتید و طلاب دارد.

تجلیل از ممتازان ششمین دوره مسابقه علمی کوثر

در پایان این مراسم، ممتازان ششمین دوره مسابقه علمی کوثر در آیین آغاز سال تحصیلی 99-98 جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور آیت‌الله مقتدایی، آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله سعیدی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تجلیل شدند.

در این مراسم، 21 نفر از ممتازان مسابقه علمی کوثر تجلیل شدند که حضور طلاب مدرسه علمیه کوثر در این تجلیل شدگان پررنگ بود.

در موضوع «احکام»، خانم زرین خط از مرکز آموزش غیرحضوری حائز رتبه اول شد و خانم ها ملایی از مرکز آموزش غیرحضوری و نوروزی از مدرسه علمیه فائزات رتبه دوم را کسب کردند، همچنین رتبه سوم این موضوع به خانم اسماعیلی از مدرسه علمیه فائزات اختصاص یافت.

در موضوع «اصول»، خانم مدرسی از مدرسه علمیه صالحات حائز رتبه دوم شد و خانم ها فرزندی و ابراهیمی از مدرسه علمیه کوثر شایسته تقدیر شدند.

در موضوع «صرف»، سه نفر از بانوان طلبه خانم ها نجفی و جودکی از مدرسه علمیه کوثر و خانم بهرامی از مدرسه علمیه طیبات رتبه سوم این رشته را از آن خود کردند.

در موضوع «فقه» نیز خانم محرابی از مدرسه علمیه فائزات، خانم آتشکار از مرکز آموزش غیرحضوری و خانم ناظمی از مدرسه علمیه صالحات به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

در موضوع «منطق»، خانم شاکری از مدرسه علمیه کوثر رتبه دوم را کسب کرد و خانم ها محمدی و قربانی پور از مدرسه علمیه کوثر و همچنین بتول عبدالکریم از طلاب بین الملل مدرسه علمیه کوثر به عنوان رتبه سوم تجلیل شدند.

در موضوع «نحو» خانم نجفیان از مدرسه علمیه طیبات شایسته تقدیر شد، در موضوع «ادبیات عرب» نیز دو نفر از طلاب خانم ها حامدی از مرکز آموزش غیرحضوری و عباسی نژاد از مرکز تخصصی ادبیات عرب رتبه اول را کسب کردند و خانم احمدی از مرکز آموزش غیرحضوری به عنوان رتبه دوم مورد تجلیل قرار گرفت.

گفتنی است؛ ششمین دوره مسابقه علمی کوثر با موضوعات «صرف»، «نحو»، «فقه»، «احکام»، «منطق» و «اصول» در مقطع سطح دو و «ادبیات عرب» در مقطع سطح سه فروردین سال جاری با حضور بیش از هزار بانوی طلبه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در 6 حوزه امتحانی کشور برگزار شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱