معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در جلسه درس اخلاق کارمندان:

لزوم شناخت سجایا و مناقب پیامبر اکرم(ص)/ عمل به قرآن در جامعه تقویت شود

حجت الاسلام ملکی معاون تهذیب

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان اینکه ایمان به خداوند و عمل به آیه‌های قرآن را در جامعه تقویت کنیم، گفت: جهان اسلام باید به آیه‌های قرآن کریم عمل کند تا بتواند به اهداف عالی خود دست یابد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه روز پنجشبه در جلسه درس اخلاق کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در نخستین روز ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: دغدغه ای که امروز در ذهن ما وجود دارد، این است که ما شیعیان و ما پیروان اهل بیت(علیهم‌السلام) و جهان اسلام به ویژه طلاب و کارمندان دستگاه امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) چه باید بکنیم که رفتار، گفتار و زندگی ما رنگ و بوی نبوی و علوی پیدا کند.

زندگی خود را با معیار انبیا و اولیای الهی منطبق کنیم

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه اظهار داشت: انسان‌ها بر اساس عادات و آداب و رسوم قوم و قبیله خود زندگی می‌کنند و اگر در دستگاه اهل بیت(علیهم‌السلام) هم قرار بگیرند، گاهی متأثر از عادات و رسوم خود هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی افزود: امروز این سؤال مطرح است که جهان اسلام و مسلمانان که به دین مبین اسلام منسوب هستند، چگونه باید از صاحبان و متولیان دین که پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در رأس آنان هستند، تأسی بجویند؟.

وی تصریح کرد: تا این دغدغه در میان ما به وجود نیاید که آداب، رسوم و فرهنگ قبیله‌ای را کنار بگذاریم و زندگی خود را با معیار انبیا و اولیای الهی منطبق کنیم، نمی‌توانیم در زندگی موفق عمل کنیم.

سجایا و مناقب پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را بشناسیم

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به آیه 21 سوره احزاب که خداوند می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند»، گفت: همه ما باید پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را معیار خود در زندگی قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی یادآور شد: وقتی پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سخن می‌گفت، زیباترین کلام از زبان آن حضرت جاری می‌شد، بنابراین ما باید سجایا و مناقب پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و شخصیت آن حضرت را بشناسیم و زندگی خود را بر اساس شخصیت آن حضرت منطبق کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز جهان اسلام تحت یوغ استکبار قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز با وجود اینکه کشورهای اسلامی دارای ذخایر مالی غنی هستند، اما جزو کشورهای فقیر و مستضعف شمرده می‌شوند، زیرا جهان اسلام هنوز پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت (علیهم‌السلام) را اسوه برای زندگی خود قرار نداده اند.

تنبلی، سستی و عدم وجدان کاری در قاموس اسلام و قرآن کریم وجود ندارد

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه اضافه کرد: اگر مسلمانان، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را اسوه قرار دهند، اهل تلاش و کوشش خواهند بود؛ زیرا تنبلی، سستی و عدم وجدان کاری در قاموس اسلام و قرآن کریم وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی بیان داشت: حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در آخرین لحظات عمر شریف‏شان فرمودند: «خدا را! خدا را! در بارۀ قرآن؛ مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشى گیرند».

وی تصریح کرد: کسی که عامل به قرآن کریم باشد، «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ؛ وای بر کم فروشان» شامل حال او نمی‌شود، زیرا تنبلی و سستی نمی‌کند و مأموریت و وظیفه خود را به نحو اسحن انجام می‌دهد.

ماه مبارک رمضان، بهار قرآن کریم است

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه قرآن کریم است، تصریح کرد: قرآن کریم بهار دل هاست و ماه مبارک رمضان، بهار قرآن کریم و این ماه پربرکت، بهار در بهار است.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی بیان داشت: کسی به واسطه ماه مبارک رمضان، بهاری می‌شود که قرآن را بخواند و در آن تدبر کند و از او درس زندگی بگیرد.

امید به رحمت خداوند، ایمان به قیامت و ذکر کثیر خداوند باید در جامعه اسلامی احیا شود

وی با طرح این سؤال که چرا جهان اسلام به اولیای خود تأسی نمی‌کند؟، گفت: خداوند در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» که بر اساس این آیه، سه شرط امید به رحمت خداوند، ایمان به قیامت و ذکر کثیر خداوند بیان شده است تا ذائقه انسان، رنگ و بوی علوی و حسینی داشته باشد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مسلمانان باید امید به رحمت خداوند، ایمان به قیامت و ذکر کثیر خداوند را در جامعه خود احیا کنند و باور و اعتقاد خود را به قرآن کریم بالا ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی اضافه کرد: کسی که برای امام حسین(علیه‌السلام) سینه می‌زند باید نماز عاشقانه بخواند؛ زیرا امام حسین(علیه‌السلام) برای اقامه دین به شهادت رسیدند.

وی یادآور شد: نماز، اذکار الهی و خواندن قرآن، همه ذکر خداوند است؛ ذکری که نتیجه ایمان به خداوند و ترس از جهنم و ترکیب این دو عنصر است و کلام خداوند را بر زبان جاری می‌سازد.

ارتباط ما با اطرافیان باید بر اساس سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) باشد

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ارتباط ما با اطرافیان باید بر اساس سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) باشد و آداب و رسوم ما باید با سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) منطبق شود و برای این کار باید زیرساخت‌ها تغییر کند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی با تصریح بر اینکه ایمان به خداوند و عمل به آیه‌های قرآن را در جامعه تقویت کنیم، عنوان کرد: کسی که به «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا»‌ها توجه نمی کند، در حقیقت آیه‌های قرآن کریم را تکذیب می‌کند.

وی تأکید کرد: جهان اسلام باید به آیه‌های قرآن کریم عمل کند تا بتواند به اهداف عالی خود دست یابد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در پایان اظهار امیدواری کرد که خداوند توفیق عمل به سه شرط ایمان به خداوند، ایمان به قیامت و عشق به ذکر خداوند را برای جامعه اسلامی محقق کند و پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را اسوه قرار دهد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱