برای کنترل فشار خون خود، آستین‌ها را بالا بزنید ... !

اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در جامعه‌الزهرا(س)

طرح ملی فشار خون

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در جامعه‌الزهرا(س) اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، طرح بسیج ملی کنترل فشارخون به همت اداره امور طلاب و خانواده و با همکاری مرکز بهداشت استان قم در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اجرا می‌شود.

این طرح از روز یکشنبه 26 خرداد در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز می‌شود و تا 6 تیرماه ادامه دارد.

اساتید، بانوان طلبه و کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که بالای 30 سال سن دارند، می‌توانند در روزهای اعلام شده از ساعت 8 تا 12 به ورودی آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام مراجعه کنند.

این طرح از 18 خرداد در سراسر کشور وارد فاز اجرایی شده است و تا 15 تیرماه ادامه دارد. هموطنان می‌توانند با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی نسبت به ثبت فشار خون خود به صورت رایگان اقدام کنند، همچنین سامانه salamat.gov.ir نیز برای افرادی که دستگاه فشار خون در منزل داشته طراحی شده و می‌توانند پس از بررسی فشار خون خود، در این سامانه فشار خون خود را ثبت کنند.

فشار خون بیماری است که به دلایل فراوان از جمله اضافه وزن، افزایش سن، مصرف نمک زیاد و... در بدن رخ می‌دهد، اما باید علت افزایش فشار خون در فرد شناسایی شود.

علت فشار خون بالا چیست؟

- علت فشار خون بالا در بیش از 95 درصد موارد ناشناخته است. این نوع فشار خون را فشار خون اولیه می‌نامند. در 5 درصد باقی مانده یک علت زمینه ای باعث بروز فشار خون می‌شود که در این حالت به آن فشار خون ثانویه گفته می‌شود

- بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن کلیه، بیماری قلبی عروقی، دیابت و کلسترول بالای خون و بعضی دارو هااز جمله قرص‌های ضد بارداری، قرص سرماخوردگی و داروهای مسکن باعث ایجاد فشار خون بالا می‌شوند

- سن یکی دیگر از علل فشار خون بالا می‌باشد، فشار خون بالا در افراد بالای 60 سال رایج می‌باشد

- اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل خطر اصلی برای فشار خون بالا محسوب می‌شود

- مصرف الکل و سیگار هم می‌تواند فشار خون فرد را افزایش دهد

- مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین ممکن است باعث فشار خون بالا شوند

- علاوه بر این عدم فعالیت فیزیکی، تومورهای غده آدرنال، مشکلات تیروئید، رژیم غذایی سرشار از نمک و غذاهای فرآوری شده و چرب، سابقه خانوادگی فشار خون بالا و استرس نیز می‌تواند باعث فشار خون بالا شود

علائم و نشانه‌های فشار خون بالا

فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، فرد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است علائمی نداشته باشد اما در بعضی افراد ممکن است علائم و نشانه‌هایی مانند عرق کردن، اضطراب، مشکلات خواب و خونریزی بینی و سردرد و سرگیجه و استفراغ ایجاد می‌شود.

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا اگر درمان نشود می‌تواند باعث ایجاد آترواسکلروز، نارسایی قلبی و حملات قلبی، بی‌خوابی، نارسایی کلیه، سکته مغزی و رتینوپاتی هیپرتونیک در چشم و نابینایی شود.

تشخیص بیماری فشار خون بالا

برای اندازه‌گیری فشار خون پزشک یا متخصص شما معمولا با استفاده از فشارسنج فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند، پزشک قبل از تشخیص فشار خون بالا دو یا سه بار در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.

علاوه بر این پزشک ممکن است تست‌های معمولی مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون، آزمایش کلسترول و الکتروکاردیوگرام را برای تشخیص دقیق فشار خون بالا انجام دهد.

راه‌ها و روش‌های پیشگیری از فشار خون بالا

- برای جلوگیری از فشار خون بالا سعی کنید که وزن خود را پایین نگه دارید

- رژیم غذایی برای فشار خون بالا باید سرشار از میوه و سبزیجات تازه باشد، چربی و شکر محدود و مصرف نمک کم باشد

- هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش منظم داشته باشید

- مصرف الکل و سیگار را به حداقل برسانید

- استرس خود را کاهش دهید

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱