استاد پناهیان در همایش فرصت‌های فرهنگی در آستانه رمضان؛

تبلیغ را از قرآن کریم الگو بگیریم/ادبیات حوزه باید همانند قرآن کریم، توصیف پدیده‌ها و بیان کارکردها باشد

پناهیان 4

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه قرآن کریم کتاب تبلیغ است، گفت: ما در حوزه‌های علمیه دائما به دنبال اثبات حقانیت هستیم، درحالیکه ادبیات حوزه باید همانند قرآن کریم، ادبیات توصیف پدیده‌ها و بیان کارکرد باشد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان روز دوشنبه در همایش بزرگ فرصت‌های فرهنگی در آستانه رمضان که از سوی اداره کل امور طلاب و خانواده و با همکاری معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و با حضور طلاب و خانواده‌های آنان برگزار شد، عنوان کرد: امروز برخی افراد جامعه احساس می‌کنند که سیاست و انقلابی گری به دین تحمیل می‌شود و طبیعت دین با سیاسی بودن نسبت طبیعی ندارد و هر دو اینها در تبلیغ نیز رخ می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز اگر دین با با زبان شخص با عظمت رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هم تبلیغ شود، باز عده ای نخواهند پذیرفت و وقتی دین به حاکمیت برسد، ممکن است برخی به دلایل گوناگون با دین دشمنی کنند، همانطور که در آیه 82 سوره اسراء آمده: « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم اما ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد».

نحوه تبلیغ دین بر جذب مردم مؤثر است

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه با بیان اینکه نحوه تبلیغ دین بر جذب مردم به سوی دین مؤثر است، گفت: شیوه تبلیغ دین باید به گونه ای باشد که افراد جامعه را در مسائل دینی ارتقا دهد و مخاطبان دینی را باید با شیوه‌های مناسب به سوی دین فرابخوانیم.

وی با تصریح بر اینکه اشکالاتی به نحوه تبلیغ دین وارد است، افزود: نیازهای مخاطبان باید شناسایی شود و با توجه به نیازهای مخاطبان باید به تبلیغ دین بپردازیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی مبلغان ابتدا به اثبات خدا، معاد و غیره می‌پردازند، در حالیکه در مقام تبلیغ دین، ابتدا باید از مسئله مخاطب شروع کرد و یا اگر می‌توانیم، ابتدا برای مخاطب مسئله ایجاد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، صبر را یکی از موضوعات قوی در ادبیات دینی ما عنوان کرد و تصریح کرد: مسئله دین باید قوی کردن انسان باشد، حقیقت دین و مسئله بشریت این است که انسان باید به واسطه دین قوی شود، یعنی در مقابل ابرقدرت‌ها مقاوم باشد و زورگویی ابرقدرت‌ها را نپذیرد؛ مسئله مخاطبان ما هم همان مسئله دین است، یعنی مخاطبان ما می‌خواهند قوی باشند.

وی اظهار داشت: تبلیغ موفق تبلیغی است که مخاطب پای سخنرانی مبلغان دینی نشاط پیدا کند و اگر مبلغان دینی راه قوی شدن را به مخاطب نشان دهند، امید به زندگی فرد زیاد می‌شود.

لزوم فهم درست دین به مخاطبان/ مفهوم قرآنی تقوا باید احیا شود

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بر لزوم فهم درست دین تصریح کرد و با بیان اینکه مفهوم قرآنی تقوا باید احیا شود، افزود: خداوند در قرآن کریم از تقوا سخن گفته و در خطبه‌های نماز جمعه هم از تقوا سخن گفته می‌شود، در حالیکه ما درس تقوا در حوزه‌های علمیه نداریم و تنها به برگزاری درس اخلاق اکتفا می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه تقوا می‌گوید تواضع نباید بر اثر احساس ضعف باشد، گفت: امام رضا(علیه‌السلام) در کلامی شریف ساز امام سجاد‌(علیه‌السلام) نقل فرمودند: «اگر دیدید کسی اهل نماز و روزه است، گناه نمی‌کند و کارهای خوب هم انجام می‌دهد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عُرضه گناه کردن نداشته باشد؛ بعد می‌فرماید: اگر کسی عرضه گناه کردن داشت، اما گناه نمی‌کرد، آرام باش، فریب نخور، ممکن است گناهی را ترک می‌کند، اما مرتکب گناه دیگری می‌شود؛ ... اگر کسی هیچ گناهی نکرد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عقل درست و حسابی نداشته باشد. بعد می‌فرماید: اگر کسی عقل درست و حسابی هم داشت، فریب نخور، ببین آیا هوای نفسش مسلط بر عقلش است، یا عقلش مسلط بر هوای نفس است؟».

وی با اشاره به اینکه دین بر اساس تقوا برای انسان‌ها ارزش گذاری می‌کند، تأکید کرد: ما نیاز به تحول اساسی در تلقی و تعریف دین داریم.

ما در حوزه‌های علمیه دائما به دنبال اثبات حقانیت هستیم/لزوم توصیف حق و باطل و تبیین آثار حق و باطل برای مخاطبان

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما در حوزه‌های علمیه دائما به دنبال اثبات حقانیت هستیم؛ حال آنکه از میان بیش از 6 هزار آیه قرآن کریم، شاید 10 آیه درباره اثبات حقانیت خداوند آمده است؛ اما مردم، توصیف حق و باطل و تبیین آثار حق و باطل را از ما می‌خواهند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان یادآور شد: اکثر کتاب‌های ما درباره اثبات امامت هستند و ما کتاب‌های کمی درباره توصیف امامت داریم، همچنین اکثر آیات قرآن کریم و روایات توصیفی هستند و ما در حوزه این درس‌ها را نمی خوانیم، در حالیکه مردم نیاز دارند حق و باطل را برای آنان توصیف کنیم.

وی اضافه کرد: در قرآن کریم بهشت، جهنم، منافقان و غیره توصیف می‌شوند، در زیارت جامعه کبیره، امامت توصیف و تحلیل می‌شود؛ اما در حوزه‌های علمیه درسی برای تبیین توصیف‌ها و فهم این توصیف‌ها نیست و ما هم قدرت بیان این توصیف‌ها را نداریم.

قرآن کریم کتاب تبلیغ است/ تبلیغ را از قرآن کریم الگو بگیریم

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: خداوند منافقان را در قرآن کریم توصیف کرده است و این موضوع می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان ما جذاب باشد.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه قرآن کریم کتاب تبلیغ است، تصریح کرد: قرآن کریم بصائر است و روانشناسی می‌کند، بنابراین ما می‌توانیم تبلیغ را از قرآن کریم الگو بگیریم.

وی یادآور شد: امروز مطالعات قرآنی در دروس حوزه گنجانده شده که می‌تواند آغازی برای فعالیت‌های علمی و شیوه بیان قرآن باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: قرآن کریم به اثبات ولایت نمی پردازد، بلکه به ریشه روانی ولایت گریزی و ولایت پذیری و به کارکردهای ولایت می‌پردازد.

در تبلیغ دین متناسب با نیاز مخاطب سخن بگوییم

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با توصیه بر اینکه سعی کنیم در تبلیغ دین متناسب با نیاز مخاطب سخن بگوییم، گفت: نقطه عزیمت ما در گفتگو و نقطه عزیمت برای تبلیغ دین باید مسئله مخاطب باشد و اگر هنر داریم مسائل اصلی را برای مخاطب ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله مخاطب و یکی از مسائل اصلی دین، لذت است و دین برای لذت برتر آمده، عنوان کرد: یکی از مسائل اصلی مخاطبان، لذت است و لذت بردن هم مسئله اصلی حیات بشر است و دین آمده تا امکان لذت بردن انسان را در دنیا افزایش دهد و لذت‌های برتر را معرفی کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: تقرب خداوند و لقاءالله، لذت بخش است و ما باید معنای لذت را توسعه دهیم و زمینه لذت بخشی آن را برای مخاطبان فراهم کنیم

ادبیات حوزه، ادبیات اثبات حقانیت است/ادبیات حوزه باید توصیف پدیده‌ها و بیان کارکردها باشد

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با اشاره به فرصت‌های فرهنگی ماه مبارک رمضان تصریح کرد: بزرگترین فرصت فرهنگی این است که ما می‌توانیم از دین و از قرآن کریم برای مردم سخن بگوییم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ولایت فقیه، با بیان اینکه مبلغان می‌توانند فواید ولایت فقیه را برای مردم توضیح دهند، اظهار داشت: درباره اثبات حقانیت ولایت فقیه، کتاب‌های زیادی نگاشته شده، اما کتاب مناسبی که کارکردهای ولایت فقیه را توصیف کند، وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: ادبیات حوزه، ادبیات اثبات حقانیت است، در حالیکه اکثر آیات قرآن کریم، ادبیات توصیف و تحلیل پدیده‌ها و ادبیات بیان کارکرد و آثار است و ادبیات حوزه نیز باید همانند قرآن کریم، ادبیات توصیف پدیده ها، ادبیات تحلیل و بیان کارکرد باشد.

 

پناهیان

پناهیان3

پناهیان 4

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱