استاد فرحزاد در مراسم جشن ازدواج طلاب جامعه‌الزهرا(س):

دوره کارگاهی مهارت‌های زندگی برای زوج‌های جوان اجباری شود

جشن ازدواج 7

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه جوانان ما باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند، گفت: افرادی که ازدواج می‌کنند، آیات و روایاتی را که درباره ازدواج است، بخوانند، همچنین دوره کارگاهی مهارت‌های زندگی برای زوج‌های جوان باید اجباری شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد عصر روز پنجشنبه 5 اردیبهشت در مراسم جشن پیوندهای آسمانی که با حضور 160 طلبه نوعروس جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و همسرانشان در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه برگزار شد، عنوان کرد: یکی از اعمال ماه شعبان و رمضان و هم از ظهر پنجشنبه تا روز جمعه، ذکر صلوات است.

ازدواج در احادیث نبوی

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «سزاوارترین و نزدیک‌ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا(ص) کسی است که در دنیا بر آن حضرت بیشتر صلوات فرستاده باشد»، همچنین پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خدای عزوجل محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «بهترین ازدواج‌ها آن است که آسان تر انجام گیرد».

وی یادآور شد: موانع زیادی سر راه ازدواج هست، برخی سخت‌گیری‌های ازدواج برای تجملات، چشم و هم چشمی و غیره است و امر ازدواج پروژه عظیمی شده که امید است این مشکلات رفع شود.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: تعبیری که در قرآن کریم برای زوجین آمده، این است که خداوند همسر را برای سکونت و آرامش خلق کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد به حدیثی دیگر از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که فرمودند: «من از دنیای شما سه چیز را انتخاب کردم، محبت همسر، بوی خوش و روشنی چشم من در نماز».

وی ادامه داد: محبت همسر، بوش خوش و نماز یک وجه اشتراک دارند و آن، سکونت و آرامش است؛ نماز به انسان آرامش می‌دهد، بوی خوش باعث آرامش می‌شود، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم برای عطر بیشتر از طعام هزینه می‌کردند، همسر هم به انسان آرامش می‌دهد.

دوره کارگاهی مهارت‌های زندگی برای زوج‌های جوان اجباری شود

استاد اخلاق حوزه به آیه شریفه «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ و از جمله نشانه هاى او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت تا نسل بشر را تداوم بخشد» اشاره کرد و گفت: افرادی که ازدواج می‌کنند، آیات و روایاتی را که درباره ازدواج است، بخوانند، همچنین دوره کارگاهی مهارت‌های زندگی برای زوج‌های جوان باید اجباری شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه خداوند متعال، مودت و رحمت را در فطرت‌های سالم قرار داده است، افزود: مودت، دوستی قلبی است که به زبان و اعضا و جوارح انسان سرایت می‌کند، مودت بالاتر از محبت است و خداوند مودت را بین زن و شوهر عنایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال، مودت و محبت را به زن و شوهر توصیه کرده است، عنوان کرد: اظهار محبت، هدیه دادن، مذاکره کردن و درک متقابل از جمله راه‌های موفقیت در زندگی است، انسان‌ها تلاش کنند از فضای مجازی به فضای حقیقی بیایند و بیشتر در کنار یکدیگر باشند.

جوانان ما باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند

استاد اخلاق حوزه با تصریح بر اینکه جوانان ما باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند، اظهار داشت: اگر فردی از همسر خود گلایه و شکایت دارد، در فضای آرام و مناسب مشکلات خود را بیان کند؛ زمان مطرح کردن مذاکره و انس بسیار مهم است و فضا باید آرام باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با تأکید بر اینکه زن و مرد باید برای همسر خود مظهر مهربانی باشند، گفت: دین ما دین رحمت و پیامبر ما پیامبر رحمت است، یکی از صفات خداوند رحمان و رحیم است، لذا مظهر مهربانی باشید و به یکدیگر مودت بورزید.

وی با بیان اینکه خداوند دو واژه مهم مودت و محبت را برای زن و شوهر قرار داده است، ادامه داد: در روایات داریم هر که مهربان تر و محبت او بیشتر است، به خداوند متعال نزدیک تر است، دست خداوند که کنایه از قدرت و لطف و برکت است، با مؤمنی مصافحه می‌کند که محبتش بیشتر است.

یک اصل مهم در زندگی، توجه به خوبی‌های همدیگر است

استاد اخلاق حوزه به روایتی از بُرَید عِجْلِی اشاره کرد که می‌گوید: نزد حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام بودم که مسافری از خراسان در حالی که پیاده طی طریق کرده بود، به محضر آن بزرگوار آمد و دو پایش را که قسمت قسمت شکافته بود نشان داد و گفت: به خدا سوگند! مرا چیزی جز محبّت شما اهل بیت از جایی که آمده ام نزد شما نیاورد، حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام که شکافنده علوم هستند، فرمودند: «وَ اللَّهِ لَوْ أَحَبَّنا حَجَرٌ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَنَا وَ هَلِ الدّینُ إلّا الحُبُّ؛ به خدا سوگند اگر سنگی ما را دوست داشته باشد خدا او را با ما محشور می‌کند و آیا دین جز عشق و محبّت است؟».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه هر که محبتش بیشتر است، ایمانش بالاتر است، گفت: یکی از فرمول‌های زندگی این است که خوبی‌های همدیگر را ببینیم، همسر بی‌عیب در دنیا یافت نمی شود و همه انسان‌ها صفات اخلاقی و رفتاری مثبت و منفی دارد، اما یک اصل مهم در زندگی موفق این است که خوبی‌های همدیگر را ببینیم.

وی در ادامه تصریح کرد: چند فرمول در زندگی هست که اگر همسران در زندگی زناشویی اجرا کنند، زندگی شیرین می‌شود، اگر انسان‌ها مهارت‌ها را کسب و مراعات کنند، زندگی موفقی خواهند داشت.

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: همسر نزدیک ترین فرد به انسان است و تعبیر به لباس شده است؛ انسان بیشترین زمان زندگی را با همسر خود صرف می‌کند و اگر انسان‌ها بدانند چگونه رفتار کنند، بهترین زندگی را خواهند داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه مَثَل مؤمن مَثَل زنبور عسل است و یک سوره قرآن کریم به نام «نحل» است، افزود: عسل ماده غذایی است که برای درمان، تسکین، تقویت به کار می‌رود و هیچ گاه فاسد نمی شود، مؤمن همیشه برای دیگران خیر و برکت دارد و به همین خاطر به زنبور عسل تشبیه شده است.

وی تصریح کرد: یکی از صفات خوب زنبور عسل این است که همیشه روی گل‌ها می‌نشیند، صفت دیگر آن این است عسل تولید می‌کند و سوم اینکه در نشست و برخاست خود با لطافت برخورد می‌کند و گل‌ها آسیب نمی ببنند، به همین خاطر مؤمن به زنبور عسل تشبیه شده است.

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: بر اساس روایات، بهترین شما آنانی هستند که به خانواده‌های خود بیشتر برسند، خدمت و محبت به دیگران به ویژه خانواده، انسان را رشد می‌دهد و انسان را بالا می‌برد؛ همسران و فرزندان اولیای خداوند هستند و اگر به آنان خدمت و محبت کنیم، خداوند اجر و پاداش نیکو می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد در پایان به حدیثی دیگر از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که می‌فرمایند: «عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ اَلْعِيَالِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ؛ يا على هر کسی خدمت کردن به خانواده خود  را  ننگ نداند  خداوند او را بدون حساب به بهشت داخل می‌کند».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱