کارگاه تخصصی «کودک و تربیت رسانه‌ای» برگزار شد

کودک و رسانه

دکتر صالحی در کارگاه تخصصی «کودک و تربیت رسانه‌ای» به تبیین تهدیدها و فرصت‌های رسانه‌ای برای کودکان و ارائه راهکارهایی جهت کاهش تهدیدها و افزایش فرصت‌ها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، کارگاه تخصصی تربیت روانشناسی «کودک و تربیت رسانه‌ای؛ فرصت‌ها و تهدیدها» از سوی اداره کل امور طلاب و خانواده‌ها و مهد کودک شکوفه‌های بهار وابسته به جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در آمفی تئاتر همکف ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این کارگاه تخصصی که 60 نفر از بانوان طلبه و مادران نونهالان شکوفه های بهار حضور داشتند، دکتر مبین صالحی، دکترای روانشناسی و مشاور کودک و نوجوان به تبیین موضوعاتی چون نقش رسانه در تربیت کودک، رسانه خوب و رسانه بد پرداخت.

مشاور کودک و نوجوان در بیان نقش رسانه و جایگاه آن در تربیت و رشد شخصیت کودکان، به روش الگویی و تقلید اشاره و عنوان کرد: مطالعات روانشناسان نشان می‌دهد که کودکان، برنامه‌هایی را که می‌بینند، تقلید می‌کنند.

صالحی افزود: به عنوان مثال، اگر کودکان در معرض مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه قرار بگیرند و یا وقتی کودکان، شاهد تنبیه شدن فرد پرخاشگر باشند، پرخاشگری فرد را تقلید می‌کنند.

وی تصریح کرد: این یافته‌های پژوهشی در تحقیقاتی که تأثیر مشاهده رفتار را بررسی کردند، تأیید علمی شده است.

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان بیان داشت: مشاهده تلویزیون علاوه بر تقلید پرخاشگری توسط کودکان، پیامدهای منفی دیگری نیز دارد که این پیامدها نه‌ تنها سلامتی جسمانی کودک را به مخاطره می‌اندازند، بلکه سلامت روان و تربیت کودک را نیز مختل می‌کنند.

صالحی به تهدیدهای رسانه‌ها اشاره کرد و کاهش پیشرفت تحصیلی، کاهش میزان و کیفیت خواب، بدغذایی و چاقی، نگرانی و احساس ناامنی و تضعیف روابط والد ـ کودک را از جمله این تهدیدها برشمرد.

وی همچنین به فرصت‌های رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: البته با وجود تمامی این مسائل، تماشا کردن تلویزیون فواید قابل نیز ‌توجهی از جمله رشد اجتماعی، کسب دانش، یادگیری بهتر، آموزش بدون فشار و صمیمیت اعضای خانواده به همراه دارد.

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان به ارائه راهکارهای کاهش تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها پرداخت و اظهار داشت: برای استفاده بیشتر از مزایای تلویزیون و کاهش آسیب‌های آن چند راه حل زیر توصیه می‌شود:

 محدود ساختن زمان

 بهداشت خواب و تغذیه

 استفاده صحیح از رسانه

 نظارت بر محتوا

 آموزش معیارها

 گفتگو

 الگو بودن

 بهبود رابطه

در حاشیه این سخنرانی محتواهای مرتبط نیز ارائه و به سؤالات مخاطبان توسط کارشناس برنامه پاسخ داده شد.

 دکتر صالحی

 

کودک و تربیت رسانه ای 2

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱