فعالیت‌های دفتر تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا(س) تشریح شد

حبیبی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیبی به تبیین فعالیت‌های دفتر تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا(س) در سه حوزه برگزاری کارگاه‌های تربیت تدوین‌کننده کتاب درسی، تشکیل گروه‌های علمی تدوین و تألیف و تدوین کتاب‌های درسی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا حبیبی، مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در دیدار اعضای کمیته علمی نخستین همایش کتاب سال بانوان با آیت‌الله مقتدایی دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن جلسات شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، عنوان کرد: مباحث مربوط به تدوین برای اولین بار در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام شکل گرفت که در سه محور فعالیت دارد.

رئیس گروه تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: محورهای فعالیت‌های دفتر تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عبارتند از:

الف- برگزاری کارگاه‌های تربیت تدوین‌کننده کتاب درسی،

ب- تشکیل گروه‌های علمی تدوین،

ج-تألیف و تدوین کتاب‌های درسی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیبی یادآور شد:  مهارت‌یابی امری پیچیده، فرسایشی، زمان بر و نیازمند اختصاص وقت کافی، انجام تمرین‌های طولانی و حوصله کافی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در مراکز علمی از جمله حوزه علمیه، این موضوع دست کم گرفته شده که با برگزاری کارگاه‌های تشریفاتی یکی دو روزه، به ظاهر تلاش می‌شود مهارت‌های پیچیده‌ای مانند مهارت پژوهش و سخت‌تر از آن، تدوین متون درسی در مؤلفان ایجاد شود؛ امری که با واقعیت  بسیار فاصله دارد.

رئیس گروه تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: معمولاً اساتید، نه فرصت لازم و نه حوصله کافی، برای مهارت‌یابی در عرصه تدوین دارند، به همین دلیل این دوره‌ها برای فارغ‌التصحیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که شرایط اولیه علمی را داشته باشند، در نظر گرفته شده که اولین دوره تدوینگر متون از 6 ماه پیش آغاز شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیبی بیان داشت: دوره تربیت تدوینگر به صورت کارگاه آموزشی و طی چند مرحله برگزار شد که فاز اول کارگاه این بود که توانایی ارزیابی علمی و فنی کتاب‌های درسی را ایجاد کنیم که در این راستا، 30 مقاله ارائه شد که در قالب کتاب با عنوان «ارزیابی کتاب‌های درسی تدوین شده در حوزه»  چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: فاز دوم کارگاه، تدوین کتاب درسی است که هر فردی برای خروجی دوره، موضوعی را به عنوان کتاب تدوین کرده و در اختیار مجموعه قرار می‌دهد که از این میان، بیش از 10 کتاب تمام شده، 4 کتاب هم نهایی و رونمایی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیبی اضافه کرد: فاز سوم ویژه گزیده‌ترین افراد شرکت کننده در دوره است که برای آنان مهارت برگزاری کارگاه تدوین برگزار می‌کنیم تا از این پس، به  توانائی برگزاری کارگاه تدوین  دست یافته و دوره‌های تدوین متون را برای علاقه‌مندان برگزار کنند.

وی در ادامه به تشکیل گروه‌های علمی تدوین اشاره کرد و گفت: در این بخش، هفت گروه علمی فلسفه، کلام، فقه و اصول، ادبیات عرب، اخلاق و تربیت، تفسیر و علوم قرآنی و گروه مطالعات زنان فعال هستند و جلساتی را برگزار می‌کنند.

رئیس دفتر تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همچنین به تألیف کتاب‌های درسی اشاره کرد و افزود: در طول 6 ماه گذشته، نزدیک 7 عنوان کتاب «آیات الاحکام»، «آشنایی با علم اخلاق و تاریخ آن»،«اخلاق دانشوری»، «زن در ادیان»، «اخلاق جنسیتی»، «عروه الوثقی» و «نحو کاربردی»  نهایی شده که به زودی رونمایی می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیبی بیان داشت: بقیه کتاب‌ها از جمله کتاب‌های «فلسفه اخلاق»، «اخلاق 1»، «قرآن و عهدین»، «نقد و بررسی روایات آیات تفسیری»، «المحکم و المتشابه»، «منبع شناسی علوم ادبی»، «شیوه نامه تدوین»، «نظام تعلیم و تربیت اسلامی»، «تاریخ فلسفه»، «فلسفه اسلامی»، «منطق قدیم» و «مخرج شناسی» نیز پیشرفت‌های خوبی داشتند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱