آیت‌الله سعیدی در جلسه درس اخلاق:

یکی از وظایف جامعه‌الزهرا(س) شناخت خطوط و جریان های اعتقادی است

آیت الله سعیدی

امام جمعه قم با بیان اینکه حق‌شناس و جریان‌شناس باشیم، گفت: یکی از وظایف و کارهای مهم در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، شناخت خطوط و جریان‌هایی است که مانع اعتقادات انسان می‌شوند و انسان را به اشتباه می‌اندازد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، آیت الله سیدمحمد سعیدی روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان این مؤسسه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از دستورات شرع و عقل انسان این است که در امور زندگی برای رسیدن به مال و سعادت باید تبعیت کند.

امام جمعه قم اظهار داشت: گاهی تبعیت و اطاعت، حکم شرعی است مانند اطاعت زن از همسر و گاهی تبعیت بر اساس حکم و عقل است، یعنی عقل انسان حکم می‌کند که در اموری تابع باشد.

شجره ملعونه چه کسانی هستند؟

آیت الله سعیدی یادآور شد: تبعیت بر سه قسم است از جمله تبعیت محض از خداوند و انبیا و اولیای خداوند که انسان را به تبعیت از خداوند فراخوانده اند، گروه دوم تابع محض غیرخدا هستند که هم به خودشان و هم به بشریت در حوزه نفوذ خود ضرر زدند و گروه سوم گروهی هستند که گاه تابع خداوند و گاه تابع غیرخدا می‌شوند.

وی افزود: شیطان از مواردی است که تابع غیرخدا شد و هم خود و هم دیگران را به زحمت و شر انداخت، همچنین خداوند از طائفه دیگر به نام شجره ملعونه در آیه 60 سوره اسراء در قرآن کریم یاد می‌کند که: «وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتي‏ أَرَيْناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزيدُهُمْ إِلاَّ طُغْياناً کَبيراً؛ به یاد آور زمانی را که به تو گفتیم: «پروردگارت احاطه کامل به مردم دارد و از وضعشان آگاه است و ما آن رؤیایی را که به تو نشان دادیم، فقط برای آزمایش مردم بود همچنین شجره ملعونه [درخت نفرین شده] را که در قرآن ذکر کرده‌ایم؛ ما آنها را بیم داده و انذار می‌کنیم اما جز طغیان عظیم، چیزی بر آنها نمی‌افزاید!».

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: شجره ملعونه افرادی هستند که خودشان تابع محض خدا نبودند و در مقابل، انتظار داشتند که مردم تابع محض آنان باشند؛ آنان گروه‌هایی هستند که در قرآن کریم مورد لعن قرار گرفتند.

شجره ملعونه، جریان به هم پیوسته‌ای را از نظر عقیدتی، فکری و خطی تشکیل می‌دهند

آیت الله سعیدی بیان داشت: مفسران بر اساس روایات گفتند که پیامبر در خواب دیدند که میمون‌هایی از منبر حضرت بالا و پایین می‌روند که آن حضرت از این خواب بسیار ناراحت شدند، مفسران بر اساس روایات، این میمون‌ها را به بنی امیه تفسیر کردند که در جای پیامبر نشستند و به ناحق حکومت کردند و حکومت اسلامی را به ابتذال و فساد کشاندند که بنی امیه هم گروهی از شجره ملعونه هستند.

وی تأکید کرد: شیطان، یهود و مشرکان، کسانی که پیامبر را اذیت کردند، کسانی که آیات قرآنی را کتمان و تحریف کردند، کسانی که با کفر زیستند و با کفر مردند، همه زیرمجموعه شجره ملعونه هستند و این گروه‌ها گرچه در طول تاریخ متفرق و جدا از هم بودند اما از نظر عقیدتی، فکری و جریانی و خطی یک جریان به هم پیوسته‌ای را تشکیل می‌دهند.

امام جمعه قم افزود: خداوند به پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نشان دادند که تشکیل شجره ملعونه در اثر کوتاهی مردم و مؤمنان در طرفداری نکردن از حق بود که در زمان حضرت موسی(علیه‌السلام)، حضرت نوح(علیه‌السلام) و در صدر اسلام، نمونه‌هایی از شجره ملعونه مشاهده می‌شود، همچنین در زمان ما نیز نمونه‌هایی از این قبیل وجود دارد.

در قرآن کریم، نسبت ایمان و شرک در عرض هم مطرح شده است

آیت الله سعیدی عنوان کرد: در زمان صدر اسلام، گروهی از شجره ملعونه بر جامعه مسلط شدند و فساد و ابتذال وصف‌ناپذیری را به راه انداختند که آثار شوم آن در گذشته بوده و هست.

وی ادامه داد: ما در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم: «وَ لَعَنَ اللّهُ بَنى اُمَیَّهَ قاطِبَهً»؛ یعنی تمام بنی امیه مورد لعن خداوند بودند زیرا ساختار این شجره، ساختار فساد و شر بود، امروز هم نمونه‌های آنان به صورت علنی در تبلیغات داعشی‌ها و تکفیری‌ها ملاحظه می‌کنید که صریحا اعلام می‌کنند که از بنی امیه هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: در جلد دوم کتاب شریف کافی در جلد دو روایتی آمده، بنی امیه که خود را حاکمان اسلامی معرفی می‌کردند، جلوی تبلیغ ایمان را از علما و مبلغان جامعه دریغ نمی‌کردند، اما به آنان می‌گفتند که مبادا شرک را برای مردم روشن کنید، زیرا وقتی مردم شرک را نشناسند نمی‌توانند مظاهر و نمونه‌های شرک را بفهمند و آنان به راحتی می‌توانند خود و غیرخدا را در جامعه تبلیغ کنند؛ در حالیکه در قرآن کریم، نسبت ایمان و شرک با هم و در عرض هم تبلیغ و به عنوان رسالت مطرح شده است.

آیت الله سعیدی یادآور شد: در کلمه شریف «لااله الّا الله» قبل از این که الله را تثبیت کند، اله‌ها را نفی می‌کند، یعنی جلوی فکر و ذهن انسان را آنچنان می‌گیرد که اگر انسان تشخیص ندهد که خدایان دروغین چه کسانی هستند، نمی‌تواند خدا را بشناسد.

یکی از وظایف جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، شناخت خطوط و جریان های اعتقادی است/ حق شناس و جریان شناس باشیم

وی در ادامه با اشاره به آیه 36 سوره مبارکه نحل که خداوند می‌فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَي اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَيْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبينَ؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهی را هدایت کرد و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‌کنندگان چگونه بود!»، گفت: اجتناب از طاغوت بسیار مهم است اما بنی امیه اجازه نمی دادند که مردم شرک را بشناسند.

امام جمعه قم با بیان اینکه خداوند از ما خواسته که حق شناس و جریان شناس باشیم، تصریح کرد: یکی از کارهای مهم در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با مدیریت فعالی و اساتیدی که دارد و به برکت تدبیر امام خمینی(ره) تأسیس شده، شناخت این خطوط و جریان‌هایی است که مانع اعتقادات انسان می‌شوند و انسان را به اشتباه می‌اندازد.

آیت الله سعیدی گفت: داعش که این فتنه را در منطقه ایجاد کرده و آتش افروخته است، کسانی هستند که تابع محض غیرخدا هستند و با افراد فاسق همراه بودند و به سخن‌های وسوسه انگیز و شبهات گوش فرا دادند و خود را واکسینه نکردند.

تسلیم امر خدا و اهل بیت(علیهم‌السلام) باشیم

وی در ادامه به گروه سوم اشاره کرد که در تبعیت، زندگی آنان دارای دو بخش است، گاهی تابع حق و گاهی تابع باطل هستند این گروه عاقبت مشخصی ندارند، زیرا تکلیف خود را به درستی نمی‌دانند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به آیه 175 تا 177 سوره اعراف اشاره کرد که به زندگی بلعم باعور اشاره می‌کند و افزود: خداند در این آیات از مردم می‌خواهد که سرگذشت این فرد را بخوانند که با وجود اینکه مستجاب الدعوه بود، اما به خاطر حرص دنیا به تدریج از خداوند روی گرداند از گمراهان شد.

آیت الله سعیدی یادآور شد: طلحه و زبیر در اوایل صدر اسلام در رکاب حضرت رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودند، اما به مرور زمان از خط ولایت جدا شدند، همچنین در زمان انقلاب اسلامی نمونه‌هایی وجود داشته است.

وی ادامه داد: کسانی مانند وحشی که قاتل حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه‌السلام) بود که پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به خاطر جسارتی که به پیکر مطهر حضرت حمزه وارد شده بود، برای شهادت حضرت حمزه بسیار گریست، اما زمانی که قاتل آن حضرت توبه کرد، توبه او پذیرفته شد.

امام جمعه قم همچنین به فردی به نام ابی لبابه بشیر بن عبدالمنذر اوسی اشاره کرد که در مسئله نظامی و جنگ به پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) خیانت کرد، اما بلافاصله پشیمان شد و خود را به ستونی از ستون‌های مسجدالنبی بست و از خداوند و پیامبر خدا توبه خواست تا زمانی که توبه فرد پذیرفته شد و امروز این ستون به ستون توبه معروف است.

آیت الله سعیدی به حربن یزید ریاحی و فضیل بن ایاز هم اشاره کرد که در بخش پایانی عمر خود توبه کردند و عاقبت بخیر شدند و در ادامه تصریح کرد: در توصیه ای که از امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نقل شده، ما را به تقوا توصیه کردند و فرمودند که تسلیم امر خداوند و تسلیم امر اهل بیت(علیهم‌السلام) باشید تا بدین وسیله رغبت به دین پیدا کنید.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱