استاد جامعه‌الزهرا(س) در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س):

حضرت زهرا علیهاالسلام در آسمان‌ها و زمین ملاک حق و باطل هستند

شفیعی دارابی2

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با بیان اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام در آسمان و زمین ملاک حق و باطل هستند، گفت: در مصادر شیعه و اهل سنت تعداد بسیار زیادی از فضائل حضرت نقل شده که به تعبیر بزرگان دین، فضائل حضرت بهت آور است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی روز پنجشنبه در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام که با حضور کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: در طول تاریخ بشری روش غلطی که بین انسان‌ها رایج شد، برخورد با انبیا و فرستادگان خدا بود، به طوریکه عده کمی از این نعمت بزرگ الهی استفاده می‌کردند و شاکر این نعمت بودند.

مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن افزود: بسیاری از مردم قدر این نعمت را نمی‌دانستند و به اذیت و آزار انبیا و اولیای خدا می‌پرداختند، خداوند در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره می‌کند و می‌فرماید: «ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ؛ هيچ پيامبرى بر آنان نيامد مگر آن كه او را به استهزا گرفتند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی ادامه داد: خداوند می‌فرماید که هر پیامبری که فرستادیم او را به مسخره گرفتند و تعداد زیادی از انبیا به دست همین بشر به قتل رسیدند و با وجود اینکه درباره علم و کمال و فضیلت انبیا یقین پیدا می‌کردند، اما انکار می‌کردند که آیه 14 سوره نمل به این موضوع اشاره دارد که: «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا؛ و آن را از روی ظلم و سرکشی انکار کردند، در حالی که در دل به آن یقین داشتند».

وی تصریح کرد: در زمان اهل بیت علیهم‌السلام نیز این مسئله حاکم بود و به فرموده پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، تمام روش‌های غلطی که در امت‌های گذشته بوده از جمله افتراها، اذیت‌ها، مسخره کردن‌ها و شهادت، همه یک جا در امت مسلمان و نوع برخورد با ائمه معصومین علیهم‌السلام وجود داشته است.  

عظمت حضرت زهرا علیهاالسلام باید تبیین شود

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام گفت: سهم حضرت زهرا علیهاالسلام از این ابتلا کم نبود که دو علت دیگر هم به آن اضافه شد و بیشترین اذیت و آزار را نسبت به این بانوی دو عالم روا داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی یادآور شد: عرب‌ها برای زن و دختر ارزشی قائل نبودند و مبنای فکری آنان به هتک و بی‌ارزش کردن زن بود، عده‌ای به خاطر افکار جاهلیت، عمدا و یا سهوا درصدد برآمدند حضرت زهرا علیهاالسلام را زنی عادی قلمداد کنند، در آن زمان رگه‌های جاهلیت حاکم بود، به همین دلیل برخورد سخیف و نامناسبی با این بانوی گرامی داشتند.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام به حسب ظاهر و خیالات مردم در بین خاندان اهل بیت علیهم‌السلام دارای جایگاه نبوت و یا امامت نبودند و به همین دلیل برای حضرت امتیاز خاصی قائل نبودند.

مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن عنوان کرد: بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، عده‌ای که سال‌ها به دنبال فرصت بودند تا جای پیامبر را بگیرند، حضرت زهرا علیهاالسلام را مانع بزرگ خود می‌دیدند و حرمت آن حضرت را شکستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با بیان اینکه عظمت حضرت زهرا علیهاالسلام باید تبیین شود، تصریح کرد: اگر عظمت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام روشن شود، جرمی که آن زمان مرتکب شدند، جریمه آن سنگین می‌شود.

خداوند در کتاب خود به طهارت حضرت زهرا علیهاالسلام شهادت داده است

وی بیان داشت: خداوند در کتاب خود شهادت به طهارت حضرت زهرا علیهاالسلام داده و یکی از مصادیق مسلم آیه تطهیر، حضرت فاطمه علیهاالسلام است؛ چنانچه خداوند در این آیه می‌فرماید: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً؛ جز این نیست که خدا مى خواهد پلیدى را از شما اهل بیت بزداید و شما را از آثار آن به طور کامل پاک دارد».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: بعد از نزول این آیه، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به مدت 6 ماه قبل از نماز صبح دو طرف دست مبارک خود را به سمت خانه حضرت زهرا علیهاالسلام و امام علی علیه‌السلام می‌گرفتند و آیه تطهیر را تلاوت می‌فرمودند و ایشان را به نماز دعوت می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی اظهار کرد: وجود مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام نام و نشان نبوت و امامت نداشت، همچنین آن حضرت از جنس بانوان بود و مانع ریاست برخی شد، بنابراین بالاترین هتک حرمت‌ها را نسبت به این بانوی دو عالم انجام دادند.

محکم ترین ادله شیعه بر حقانیت مذهب خود شهادتنامه حضرت زهرا علیهاالسلام است

وی گفت: دو فرصت ارزشمند داریم که در ایام فاطمیه باید از این فرصت‌ها استفاده کرد، از جمله یکی از محکم ترین ادله شیعه بر حقانیت مذهب خود شهادتنامه حضرت زهرا علیهاالسلام است، چنانچه غاصبان اهل بیت علیهم‌السلام بسیاری از کارهای خود را توجیه کردند، اما تنها چیزی که نمی توانند توجیه کنند و در تعداد زیادی اخبار آمده که ای کاش درِ خانه حضرت زهرا علیهاالسلام را آتش نمی زدند.

مدیر گروه علمی آموزشی تفسیر و علوم قرآن یادآور شد: اسناد فراوانی از شهادتنامه حضرت زهرا علیهاالسلام در مصادر شیعه و اهل سنت وجود دارد و ما از کتاب‌های اهل سنت به عنوان شاهد و تأیید استفاده می‌کنیم که یکی از آنها، آثار ابن قتیبه از جمله علمای اهل سنت است؛ همچنین کتاب الهجوم علی بیت فاطمه علیهاالسلام، تحقیق کامل و جامعی درباره مقتل حضرت زهرا علیهاالسلام است.

حضرت زهرا علیهاالسلام در آسمان و زمین ملاک حق و باطل هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی در ادامه با اشاره به فضائل بیشمار حضرت زهرا علیهاالسلام، عنوان کرد: با بیان اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام در آسمان و زمین ملاک حق و باطل هستند، در مصادر شیعه و اهل سنت تعداد بسیار زیادی از فضائل حضرت نقل شده که به تعبیر بزرگان دین، فضائل حضرت بهت آور است.

وی افزود: جوینی از علمای اهل سنت که به شیخ الاسلام مشهور است از خوارزمی با هفت سند از ابن عباس آورده است که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «اگر همه ی خوبی‌ها به صورت یک شخص می‌شد، آن شخص فاطمه علیهاالسلام است، بلکه فاطمه سلام‌الله‌علیها بزرگتر از همه خوبی‌هاست.»

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: اگر روایات و فضائل حضرت زهرا علیهاالسلام را در کنار شهادتنامه آن حضرت قرار دهیم، می‌بینیم که چه مصیبت عظمایی اتفاق افتاده؛ چنانچه به گفته برخی علما و بزرگان، این مصیبت از کربلا بزرگتر و تلخ تر است، زیرا ریشه همه عذاب‌ها همین جاست.

ضرورت مطالعه کتابی جامع درباره حضرت زهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی یادآور شد: اگر همه علمای شیعه و اهل سنت بخواهند عظمت روح پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را بیان کنند نمی توانند، اما در روایات شیعه و سنی آمده، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند: «مَنْ عَرَفَ هَذِهِ فَقَدْ عَرَفَهَا وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهَا فَهِيَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ قَلْبِي وَ رُوحِيَ اَلَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اَللَّهَ؛ هر كس اين دختر را مى‌شناسد،كه مى‌شناسد و هر كس كه نمى‌شناسد بداند كه او فاطمه دختر محمّد پيامبر خداست،و او پاره‌اى از وجود من، قلب من و روح من است، پس هر كه او را آزار دهد مرا آزرده است و هر كه مرا بيازارد خدا را آزرده است».

وی در پایان یادآور شد: ما برای زلال شدن و محکم شدن اعتقادات خود نیاز به مطالعه کتاب جامعی درباره حضرت زهرا علیهاالسلام داریم که کتاب «فاطمة الزهراء(س)، بهجة قلب المصطفى(ص)» تألیف شیخ احمد رحمانی همدانی که ترجمه آن به نام «فاطمه زهرا شادی دل پیامبر» برای مطالعه توصیه می‌شود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱